Do Naftoportu w Gdańsku przypłynął tankowiec z ropą, którą PKN
Orlen zaimportował z norweskich złóż na Morzu Północnym. Orlen
sprowadził ok. 130 tys. ton ropy Johan Sverdrup – poinformował w
poniedziałek PKN Orlen.
„Grupa Orlen sprowadziła ok. 130
tys. ton ropy Johan Sverdrup z norweskich złóż na Morzu Północnym.
Tankowiec z surowcem zakupionym przez koncern przypłynął do Naftoportu w
Gdańsku. PKN Orlen porozumiał się również w sprawie zwiększonych ilości
innych dostaw spoza kierunku wschodniego. Podejmowane działania w pełni
zabezpieczają ciągłość produkcji w rafineriach Grupy Orlen w Polsce,
Czechach i na Litwie" – podano w poniedziałkowym komunikacie PKN Orlen.
Dodano
w nim, że działania te są kontynuacją dywersyfikacji dostaw ropy
naftowej, prowadzonej przez koncern na przestrzeni ostatnich czterech
lat. Przypomniano, że jeszcze w 2013 roku aż 98 proc. surowca
przerabianego w Płocku stanowiła ropa Rebco, czyli ze Wschodu. Obecnie
ten gatunek jest przerabiany w zaledwie ok. 50 proc., reszta pochodzi
m.in. z Arabii Saudyjskiej, USA, Afryki Zachodniej, a także z Norwegii.
„Zakup
surowca z norweskich złóż to kolejny przykład prowadzonej przez nas
dywersyfikacji dostaw ropy, która gwarantuje stabilność i ciągłość pracy
naszych rafinerii, a także wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Zapotrzebowanie Grupy Orlen na ropę w kraju, już po połączeniu z Grupą
lotos, wyniesie rocznie około 26 mln ton. Skala ma znaczenie. Umożliwi
dalsze nawiązywanie i wzmacnianie relacji ze światowymi producentami
surowca. To właśnie strategiczny cel budowy koncernu
multienergetycznego. Umowy, które podpisaliśmy w ramach procesu fuzji z
Lotosem, obejmują dostawy do 20 mln ton wysokiej jakości surowca z
pewnego źródła i oznaczają zacieśnienie relacji handlowych. To zwiększy
niezależność koncernu i bezpieczeństwo energetyczne całego regionu” –
powiedział cytowany w komunikacie prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
W
komunikacie dodano, że w Polsce nie brakuje paliwa i że w razie
konieczności Orlen ma możliwość ewentualnego uzupełniania dostaw zarówno
z dwóch rafinerii Grupy w Czechach, jak i z rafinerii w Możejkach. W
przypadku rafinerii na Litwie transport możliwy jest zarówno drogą
kolejową, jak i morską. W pierwszej kolejności rafinerie Grupy Orlenie w
Czechach i na Litwie będą jednak zaspakajały potrzeby w regionie. Orlen
podał także, że zabezpieczone są wszystkie procesy logistyczne związane
z dostawą paliw i że nie występują przerwy w funkcjonowaniu terminali i
baz magazynowych.
„Koncern jest przygotowany, by każdy mógł
kupić paliwo na stacjach. To efekt prowadzonych wcześniej inwestycji i
decyzji podjętych przez Zarząd PKN Orlen. W kwietniu 2021 roku odkupiona
została spółka OTP, czyli największy w Polsce przewoźnik drogowy paliw
ciekłych, co dzisiaj umożliwia spółce pełną kontrolę nad produktem w
całym łańcuchu logistycznym. Z kolei w czerwcu 2021 roku dokonano zakupu
terminalu przeładunkowego paliw w Mockavie, na granicy
polsko-litewskiej, dzięki czemu, z pominięciem Białorusi, na polski
rynek może trafiać duży wolumen produkcji oleju napędowego i benzyn z
rafinerii w litewskich Możejkach” – podano w komunikacie PKN Orlen.
Do gdańskiego Naftoportu dotarł właśnie ładunek ok. 130 tys. ton ropy z Morza Północnego. Dzięki prowadzonej dywersyfikacji jesteśmy dobrze przygotowani na różne scenariusze na rynku ropy i w zależności od sytuacji będziemy konsekwentnie je realizować pic.twitter.com/aSJQt4neql
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) March 14, 2022
Przypomniano,
że koncern posiada własną spółkę kolejową Orlen KolTrans, która dowozi
paliwo praktycznie do wszystkich baz koncernu na terenie całego kraju.
Dodano, że od czterech lat zwiększana jest też pojemność magazynowa w
terminalach PKN Orlen.
Wskazano, że koncern jest aktywny na cały świecie i wykorzystuje każdą możliwość podjęcia szerszej współpracy z dostawcami z Europy i spoza kontynentu. Do Polski dociera ropa naftowa m.in. z Nigerii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, czy Stanów Zjednoczonych, a także z Norwegii. Ze złóż na Morzu Północnym koncern pozyskuje takie gatunki ropy, jak: Forties, Oseberg, Johan Sverdrup, Troll, Brent czy Ekofisk. Z kolei z Afryki Zachodniej sprowadzana jest ropa Forcados i Bonny Light. W koszyku dostaw Grupy Orlen znajdują się też gatunki WTI, Bakken i Mars wydobywane w Stanach Zjednoczonych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Orlen wykorzystuje energię odnawialną przy wydobyciu gazu ze złoża Sleipner
Plany redukcji emisji przerosły szkocki rząd
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |