PKP, Orlen i PESA będą współpracować przy technologiach wodorowych na kolei

zk

26.08.2021 13:45 Źródło: PAP
Strona główna Transport, Elektromobilność PKP, Orlen i PESA będą współpracować przy technologiach wodorowych na kolei

Partnerzy portalu

PKP, Orlen i PESA będą współpracować przy technologiach wodorowych na kolei - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Pixabay

PKP, PKN Orlen i należąca do PFR PESA podpisały w środę porozumienie ws. współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.

Spółki deklarują chęć wspólnego prowadzenia projektów badawczo-rozwojowych i działań zmierzające do zastosowania wodoru na kolei - jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe. Porozumienie potwierdza wolę współpracy ukierunkowanej na promocję rozwoju transportu kolejowego opartego o wodór i wzajemne wsparcie działań zmierzających do wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.

PESA od prawie dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie energią z wodoru. „Jej eksploatację planujemy rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania” - oświadczył wiceprezes ds. technicznych PESY Jacek Konop. Jak dodał, niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+.

Według prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka, sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla spółki bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska.

„Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. (…) W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe” - oświadczył Obajtek.

Zdaniem wiceprezesa Orlenu Józefa Węgreckiego, spółka dostrzega potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze.

Z kolei według wiceprezesa PKP Rafała Zgorzelskiego, „wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie, co przyczyni się do osiągnięcia wskaźników wynikających z wdrożenia Zielonego Ładu”

„Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN Orlen i PESA, które jako pierwsze w kraju rozpoczęły prace nad wdrożeniem tego paliwa w transporcie szynowym” - dodał Zgorzelski.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.