Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że rozpocznie opracowywanie rozwiązań modernizacyjnych dla średnioobrotowych silników staktów w ramach stowarzyszenia badawczego obejmującego WTZ Roßlau gGmbh i TU-Darmstadt. Trzyletni projekt ma na celu opracowanie koncepcji zróżnicowanych silników, które umożliwią modernizację całych flot statków przy rozsądnych kosztach ekonomicznych i technicznych.
Projekt jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Klimatu (BMWK), a wstępne prace rozpoczęły się już na początku 2023 roku. Koncentruje się na neutralnym dla klimatu paliwie, metanolu, który jest wytwarzany z zielonego wodoru, a jego wyniki powinny szybko doprowadzić do powstania innych projektów rozwojowych do produkcji seryjnej. W związku z tym MAN Energy Solutions planuje obecnie pierwszy projekt modernizacji oparty na silniku MAN 48/60. Pierwsza modernizacja w pełni funkcjonalnego silnika ma zostać przekazana do testów w 2024 roku.
Dzięki tym technologiom modernizacji morskiej właściciele statków otrzymają rozwiązania, które mają umożliwić ich istniejącym flotom spełnienie przyszłych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z wytycznymi i planami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) jak i UE w coraz bardziej rygorystycznych etapach począwszy od 2025 roku, aby ostatecznie zrealizować cel, jakim jest uczynienie żeglugi morskiej neutralną dla klimatu.
- MAN Energy Solutions realizuje ten projekt w ścisłej zgodności z własną strategią rozwoju zrównoważonych technologii i z zadowoleniem przyjmuje możliwość współpracy z zewnętrznymi partnerami badawczymi. Dla nas droga do dekarbonizacji gospodarki morskiej zaczyna się od przejścia na paliwa neutralne dla klimatu. W tym kontekście metanol jest doskonałym kandydatem, ponieważ jest neutralny dla klimatu, gdy jest produkowany z zielonego wodoru - powiedział dr Alexander Knafl, kierownik działu badań i rozwoju silników czterosuwowych w MAN Energy Solutions.
- Elektryfikacja przemysłu morskiego jest jak dotąd możliwa tylko w niszowych segmentach, ale nie w tak zwanej "żegludze dalekobieżnej". Źródła energii, takie jak neutralny pod względem emisji dCO2 metanol i amoniak, będą zatem odgrywać znaczącą rolę w sektorze morskim w przyszłości. Metanol jest idealnym paliwem do konwersji silników na istniejących statkach, a zbiorniki metanolu można zwykle zintegrować z istniejącymi projektami statków bez większych problemów, podczas gdy koszty konwersji silnika można utrzymać w rozsądnych granicach. Tak więc, dzięki neutralnej dla klimatu produkcji metanolu, wpływ przemysłu morskiego na klimat może zostać bardzo szybko poprawiony, przy jednoczesnej rezygnacji z konieczności budowy nowych statków. Jest to kluczowa kwestia, ponieważ w niektórych przypadkach żywotność statków może trwać kilkadziesiąt lat, a nowe konstrukcje wymagają wielu zasobów - pokreślił Christian Kunkel, kierownik ds. rozwoju procesu spalania w MAN Energy Solutions
- Wraz z naszymi partnerami cieszymy się, że możemy uruchomić ten ambitny projekt redukcji emisji CO2 w żegludze. Opracowanie procesu spalania metanolu z możliwością modernizacji stawia przed nami ekscytujące wyzwania, które wspólnie rozwiążemy w ramach tego silnego sojuszu - zaznaczył Dr Christian Reiser, prezes WTZ Roßlau gGmbH.
- Paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla i paliwa bezemisyjne odgrywają ważną rolę w naszych obecnych badaniach, a metanol jako paliwo do modernizacji silników okrętowych odgrywa szczególną rolę. Badanie mieszanek jest bardzo ekscytujące z naukowego punktu widzenia i bezpośrednio związane z rozwiązaniem technicznym, które opracowujemy. Ostatecznie uzyskamy nowy wgląd w dynamikę przepływu, wtrysku i ich interakcji ze ściankami komory spalania poprzez połączenie symulacji o wysokiej rozdzielczości i optycznych technik pomiarowych. Ten transfer badań podstawowych do praktycznych zastosowań jest mocną stroną badań inżynieryjnych - dodał prof. dr inż. Christian Hasse, kierownik Wydziału Symulacji Reaktywnych Systemów Cieplno-przepływowych na Uniwersytecie Technicznym w Darmstadt (Technische Universität Darmstadt).
Wykorzystanie metanolu jawi się jako skuteczne rozwiązanie w zakresie dekarbonizacji żeglugi. W związku z tym szereg firm, w tym giganci branży morskiej jak Maersk, Evergreen czy też Hapag-Llyod inwestują miliardy dolarów w nowe statki napędzane metanolem, a także modernizację już istniejących w ich flotach. W ten sposób biorą udział niejako w wyścigu, kto stanie się liderem w zakresie ograniczania emisji CO2.Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kolejne elektryczne Solarisy dla Warszawy
Metropolia śląska przyjęła plan zrównoważonej mobilności
Rada Warszawy przyjęła uchwałę wprowadzającą w stolicy Strefę Czystego Transportu
Grupa organizacji społecznych chce realnej walki ze smogiem transportowym w Warszawie
Przeciwnicy wprowadzenia strefy czystego transportu protestują przed salą obrad Rady Warszawy
Crowley współpracuje z Terraline, aby poprowadzić projekt pilotażowy dotyczący elektrycznych ciężarówek
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |