Przyszłość napędu statków kryje się w metanolu? MAN Energy Solutions wraz z partnerami rusza z nowym projektem

rk

20.07.2023 18:43 Źródło: MAN Energy Solutions
Strona główna Transport, Elektromobilność Przyszłość napędu statków kryje się w metanolu? MAN Energy Solutions wraz z partnerami rusza z nowym projektem

Partnerzy portalu

Przyszłość napędu statków kryje się w metanolu? MAN Energy Solutions wraz z partnerami rusza z nowym projektem  - ZielonaGospodarka.pl
Fot. man

Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że rozpocznie opracowywanie rozwiązań modernizacyjnych dla średnioobrotowych silników staktów w ramach stowarzyszenia badawczego obejmującego WTZ Roßlau gGmbh i TU-Darmstadt. Trzyletni projekt ma na celu opracowanie koncepcji zróżnicowanych silników, które umożliwią modernizację całych flot statków przy rozsądnych kosztach ekonomicznych i technicznych.

Projekt jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Klimatu (BMWK), a wstępne prace rozpoczęły się już na początku 2023 roku. Koncentruje się na neutralnym dla klimatu paliwie, metanolu, który jest wytwarzany z zielonego wodoru, a jego wyniki powinny szybko doprowadzić do powstania innych projektów rozwojowych do produkcji seryjnej. W związku z tym MAN Energy Solutions planuje obecnie pierwszy projekt modernizacji oparty na silniku MAN 48/60. Pierwsza modernizacja w pełni funkcjonalnego silnika ma zostać przekazana do testów w 2024 roku.

Dzięki tym technologiom modernizacji morskiej właściciele statków otrzymają rozwiązania, które mają umożliwić ich istniejącym flotom spełnienie przyszłych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z wytycznymi i planami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) jak i UE w coraz bardziej rygorystycznych etapach począwszy od 2025 roku, aby ostatecznie zrealizować cel, jakim jest uczynienie żeglugi morskiej neutralną dla klimatu.

- MAN Energy Solutions realizuje ten projekt w ścisłej zgodności z własną strategią rozwoju zrównoważonych technologii i z zadowoleniem przyjmuje możliwość współpracy z zewnętrznymi partnerami badawczymi. Dla nas droga do dekarbonizacji gospodarki morskiej zaczyna się od przejścia na paliwa neutralne dla klimatu. W tym kontekście metanol jest doskonałym kandydatem, ponieważ jest neutralny dla klimatu, gdy jest produkowany z zielonego wodoru - powiedział dr Alexander Knafl, kierownik działu badań i rozwoju silników czterosuwowych w MAN Energy Solutions.

- Elektryfikacja przemysłu morskiego jest jak dotąd możliwa tylko w niszowych segmentach, ale nie w tak zwanej "żegludze dalekobieżnej". Źródła energii, takie jak neutralny pod względem emisji dCO2 metanol i amoniak, będą zatem odgrywać znaczącą rolę w sektorze morskim w przyszłości. Metanol jest idealnym paliwem do konwersji silników na istniejących statkach, a zbiorniki metanolu można zwykle zintegrować z istniejącymi projektami statków bez większych problemów, podczas gdy koszty konwersji silnika można utrzymać w rozsądnych granicach. Tak więc, dzięki neutralnej dla klimatu produkcji metanolu, wpływ przemysłu morskiego na klimat może zostać bardzo szybko poprawiony, przy jednoczesnej rezygnacji z konieczności budowy nowych statków. Jest to kluczowa kwestia, ponieważ w niektórych przypadkach żywotność statków może trwać kilkadziesiąt lat, a nowe konstrukcje wymagają wielu zasobów - pokreślił Christian Kunkel, kierownik ds. rozwoju procesu spalania w MAN Energy Solutions

- Wraz z naszymi partnerami cieszymy się, że możemy uruchomić ten ambitny projekt redukcji emisji CO2 w żegludze. Opracowanie procesu spalania metanolu z możliwością modernizacji stawia przed nami ekscytujące wyzwania, które wspólnie rozwiążemy w ramach tego silnego sojuszu - zaznaczył Dr Christian Reiser, prezes WTZ Roßlau gGmbH.

- Paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla i paliwa bezemisyjne odgrywają ważną rolę w naszych obecnych badaniach, a metanol jako paliwo do modernizacji silników okrętowych odgrywa szczególną rolę. Badanie mieszanek jest bardzo ekscytujące z naukowego punktu widzenia i bezpośrednio związane z rozwiązaniem technicznym, które opracowujemy. Ostatecznie uzyskamy nowy wgląd w dynamikę przepływu, wtrysku i ich interakcji ze ściankami komory spalania poprzez połączenie symulacji o wysokiej rozdzielczości i optycznych technik pomiarowych. Ten transfer badań podstawowych do praktycznych zastosowań jest mocną stroną badań inżynieryjnych - dodał prof. dr inż. Christian Hasse, kierownik Wydziału Symulacji Reaktywnych Systemów Cieplno-przepływowych na Uniwersytecie Technicznym w Darmstadt (Technische Universität Darmstadt).

Wykorzystanie metanolu jawi się jako skuteczne rozwiązanie w zakresie dekarbonizacji żeglugi. W związku z tym szereg firm, w tym giganci branży morskiej jak Maersk, Evergreen czy też Hapag-Llyod inwestują miliardy dolarów w nowe statki napędzane metanolem, a także modernizację już istniejących w ich flotach. W ten sposób biorą udział niejako w wyścigu, kto stanie się liderem w zakresie ograniczania emisji CO2.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.