Rina ogłosiła zatwierdzenie (Approval in Principle) pierwszego
projektu tankowca wykorzystującego paliwa kopalne, ale wypełniającego
cele IMO 2050. Projekt został wykonany przez szwedzką FKAB Marine
Design.
Projekt tankowca zatwierdzony przez towarzystwo
klasyfikacyjne RINA wykorzystuje napęd opierający się na połączeniu
paliwa LNG z parą wodną do wytwarzania wodoru i dwutlenku węgla.
Zbiornikowiec przeznaczony do transportu LNG lub wodoru jest wynikiem
wspólnego projektu, przy którym pracowały także ABB oraz Helbio (spółka
zależna Metacon AB).
Antonios Trakakis, dyrektor techniczny w Rina, powiedział:
–
Aby osiągnąć cele redukcji CO2, żegluga stoi przed wyzwaniem
znalezienia rozwiązań, które albo polegają na paliwach kopalnych, ale
które nadal wymagają dopracowania technologii, albo na nowych,
bezemisyjnych paliwach węglowych, których dostępność jest wciąż
niegwarantowana. Ten nowy projektu umożliwia obecnie stosowanie wodoru
jako paliwa bez potrzeby bunkrowania go i magazynowania na pokładzie i
przekracza cele IMO 2050 dla 70%-owego zmniejszenia redukcji emisji
dwutlenku węgla.
Projekt tankowca MR (średniego zasięgu)
opiera się na połączeniu LNG z parą w reformatorze gazowym Helbio w celu
podzielenia cząsteczek LNG na wodór i CO2. Wodór jest następnie
bezpośrednio stosowany do napędzania silników spalania wewnętrznego i
ogniw paliwowych w hybrydowym systemie zasilania morskiego
wyprodukowanym przez ABB. CO2 jest wychwytywany przez podział cząsteczek
LNG, a nie z gazu spalin.
Każde rozwiązanie, które ma na celu
ograniczenie emisji CO2 statków, powinno zapewnić konkurencyjny
wskaźnik intensywności węgla (CII), które ma coraz bardziej
rygorystyczne progi oceny w stosunku do 2030 r., przez cały okres usług
służby statku, nie tylko przy zbliżaniu się do 2050 r. Może to okazać
się znacznym ograniczeniem dla konwencjonalnych statków zbudowanych z
zamiarem modernizacji po 10-15 lat od dostawy.
Korzystając z
tego projektu, użycie wodoru można stopniowo zwiększać, aby utrzymać
najwyższą ocenę CII przez cały okres funkcjonowania statku, zmniejszając
tym samym emisję CO2 w równoległym nachyleniu z obowiązującymi
przepisami. Statek może osiągnąć pełne cele dekarbonizacji, uruchamiając
silnik na 100% wodorze lub wytwarzając całą moc potrzebną poprzez
ogniwa paliwowe. W ten sposób właściciel może decydować o zmniejszeniu
emisji CO2.
Usuwanie dwutlenku węgla będzie kluczową
technologią, pozwalającą na osiągnięcie globalnych celów
dekarbonizacyjnych we wszystkich sektorach.
Andreas Hagberg, szef działu sprzedaży i marketingu w FKAB, skomentował:
–
Koncepcja jest rewolucyjna, ponieważ nie wymaga żadnej infrastruktury
wodorowej ze strony portu. Wodór jest tworzony na pokładzie statku , a
cały niezbędny sprzęt można łatwo zamontować na pokładzie, dzięki czemu
właściciele statków mogą przekształcić istniejące zbiornikowce. Ogniwa
paliwowe zostały specjalnie opracowane w celu uzyskania większej mocy i
mniejszej liczby emisji.
CO2 jest skroplony przez
kriogeniczną parę z LNG i może być stosowany jako gaz obojętny. Nie jest
wymagane dodatkowe bunkrowanie oprócz normalnego LNG. Wytworzony wodór
można wykorzystać do zasilania silnika głównego, ogniw paliwowych lub
hybrydy z nich. AIP obejmuje opcję hybrydową.
– Teraz, gdy koncepcja została wprowadzona do świata rzeczywistego poprzez natychmiastowy projekt CII, otwiera to drzwi do zmniejszenia emisji w znacznie krótszym czasie. AIP jest dla tankowca, ale technologię można zastosować do szerokiej gamy rodzajów i rozmiarów jednostek – stwierdza Trakakis.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kongres Polskie Porty 2030 już w czerwcu – zaproszenie i patronat Ministerstwa Infrastruktury
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24975,00 $ | tona | 1,11% | 26 maj |
Cynk | 2319,00 $ | tona | 4,32% | 26 maj |
Aluminium | 2241,00 $ | tona | 0,27% | 26 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |