Rosja chce budować na Morzu Bałtyckim zeroemisyjny nowy kompleks portów [VIDEO]

Żaneta Kłostowska

23.11.2021 06:44 Źródło: Własne
Strona główna Energetyka Odnawialna, Eko Energia, OZE Rosja chce budować na Morzu Bałtyckim zeroemisyjny nowy kompleks portów [VIDEO]
Rosja chce budować na Morzu Bałtyckim zeroemisyjny nowy kompleks portów [VIDEO] - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Primorsky UPK

Rosyjska agencja federalna FSUE Rosmorport oraz Primorsky Universal Transshipment Complex (Primorsky UPK) podpisały porozumienie w sprawie rozwoju dużego, głębokowodnego, uniwersalnego kompleksu portowego, o którym mówi się, że jest największym projektem inwestycyjnym na rosyjskiej części wybrzeża Morza Bałtyckiego.

Zlokalizowany w okręgu Wyborg w obwodzie leningradzkim, kompleks przeładunkowy Primorsky będzie pierwszym rosyjskim głębokowodnym portem w basenie Morza Bałtyckiego, zdolnym do obsługi masowców, drobnicowców i statków ro-ro o nośności do 150 000 DWT, a także kontenerowców o nośności 23 000 TEU do 200 000 DWT, czyli takich, jakie obecnie na Bałtyku obsługuje tylko terminal DCT Gdańsk. W porcie zostaną zastosowane nowe systemy załadunku, składowania i przeładunku ładunków masowych. W obiektach wykorzystane zostaną technologie wykluczające negatywne oddziaływanie na środowisko, eliminujące zanieczyszczenie powietrza pyłami oraz zminimalizowanie zanieczyszczenia hałasem. 

Budowa kompleksu portowego powinna zostać zakończona do grudnia 2024 roku, a próbna eksploatacja terminali rozpocznie się z początkiem 2025 roku. Zgodnie z założeniami, pełna zdolność projektowa Primorsky UPK powinna zostać osiągnięta do 2030 roku, z rocznym wolumenem ładunków na poziomie do 65 mln ton, co będzie stanowić ponad 20 proc. całkowitego obrotu rosyjskich portów na Morzu Bałtyckim. Celem projektu jest przekierowanie rosyjskich ładunków handlu zagranicznego z portów morskich państw bałtyckich i rozwój potencjału rosyjskiego eksportu.

Primorski UPK jest częścią dużego projektu infrastrukturalnego, który obejmuje kompleks portowy, nową szybką czteropasmową autostradę i nowoczesną infrastrukturę kolejową o wysokiej prędkości. Projekt kolejowy przewiduje całkowitą rekonstrukcję istniejącego odcinka Wyborg-Matrosowo-Primorsk-Ermilowo oraz budowę północno-wschodniej obwodnicy kolejowej Sankt Petersburga. Oczekuje się, że w ramach projektu powstanie 6 tysięcy nowych miejsc pracy w terminalach portu morskiego w Primorsku, obecnie największego rosyjskiego portu przeładunkowego ropy naftowej na Morzu Bałtyckim, a także zostanie wybudowana nowa dzielnica mieszkaniowa, w której będzie mogło zamieszkać do 12 000 osób.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40825,00 $ tona -2,44% 14 sty
 Cynk 3559,00 $ tona -0,42% 14 sty
 Aluminium 2977,00 $ tona 0,61% 14 sty
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.