Stacje tankowania wodoru PKN Orlen w Bielsku-Białej, Gorzowie Wlkp., Krakowie, Warszawie i Pile

sg

14.09.2022 15:23 Źródło: PAP
Strona główna Energetyka, OZE Stacje tankowania wodoru PKN Orlen w Bielsku-Białej, Gorzowie Wlkp., Krakowie, Warszawie i Pile

Partnerzy portalu

Stacje tankowania wodoru PKN Orlen w Bielsku-Białej, Gorzowie Wlkp., Krakowie, Warszawie i Pile - ZielonaGospodarka.pl

PKN Orlen zbuduje do 2025 r. ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Na ten cel, jak poinformował koncern, otrzymał ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.

Informując o planowanych inwestycjach PKN Orlen podkreślił, że zgodnie z przyjętą strategią wodorową, Grupa Orlen do 2030 r. otworzy ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej - w tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację w Krakowie, a w przyszłym roku do użytku zostaną oddane dwa obiekty: w Poznaniu i Katowicach.

PKN Orlen ogłaszając w środę, że "zbuduje ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile", zaznaczył, iż "otrzymał na ten cel ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility".

Jak wyjaśniono w informacji, nowe stacje tankowania wodoru, które powstaną w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu "Clean cities – hydrogen mobility in Poland", będą przeznaczone do "zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych".

"Zgodnie z założeniami, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile zostaną oddane do użytku w połowie 2025 r." - zapowiedział PKN Orlen.

Koncern oznajmił przy tym, że już w drugiej połowie 2023 r. otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, na których budowę PKN Orlen otrzymał dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility w ubiegłym roku, w ramach pierwszej fazy projektu "Clean cities – hydrogen mobility in Poland".

"Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu" - wyjaśnił PKN Orlen. Dodał przy tym, że planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.

W planie jest również, jak poinformował koncern, budowa stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu.

"Budujemy nowoczesną gospodarkę wodorową w Europie. Nasz projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. To potwierdza, że ścieżka wyznaczona przez naszą strategię wodorową jest właściwym kierunkiem rozwoju zrównoważonego biznesu" - oświadczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w środowym komunikacie spółki.

Jak podkreślił, Grupa Orlen nie zwalnia tempa w tego typu inwestycjach, mając świadomość, że "wodór to przyszłość motoryzacji".

"Intensyfikujemy prace związane z jego wdrażaniem w transporcie, wzmacniając w ten sposób naszą pozycję na europejskim rynku. Budujemy kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązując współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego przyjaznego środowisku paliwa" - zaznaczył Obajtek.

PKN Orlen zwrócił m.in. uwagę, że zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg na dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km. Zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczynia się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach - zaznaczono.

PKN Orlen przypomniał jednocześnie, że zgodnie ze swą strategią do 2030 r. przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór nisko i zeroemisyjny. W tym czasie ma powstać międzynarodowa sieć hubów wodorowych koncernu oraz sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji, przy czym w Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Informując o efektach uruchomienia swej pierwszej w Polsce mobilnej stacji tankowania wodoru w Krakowie, PKN Orlen wspomniał, że wodór pochodzący z biorafinerii Grupy Orlen w Trzebini napędza też ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej.

"Tylko w pierwszym tygodniu autobus zatankował wodór 6 razy i przejechał na nim 800 km z zerową emisją CO2. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu PKN Orlen dostarczył już blisko 750 kg wodoru" - wyliczył koncern.

Fot. Depositphotos

Tagi:
wodór, PKN Orlen

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.