Stację elektroenergetyczną 110 KV Pyrzowice Lotnisko oraz kilkadziesiąt kilometrów linii energetycznych buduje pod kątem zasilania m.in. lotniska Katowice spółka Tauron Dystrybucja. Przygotowywane od kilku lat i prowadzone obecnie prace potrwają do przyszłego roku.
Jak wynika ze środowej informacji Taurona, projekt jest realizowany w oparciu o warunki przyłączenia wydane dla Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach w 2016 r. Prace te skoordynowano z planowaną wówczas, a finalizowaną obecnie przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe odbudową kolejowego połączenia do lotniska Katowice linią nr 182.
W informacji wskazano, że celem przedsięwzięcia, którego budżet po stronie Tauronu Dystrybucji to blisko 100 mln zł, jest poprawa bezpieczeństwa oraz niezawodności zasilania układów sieci średniego i wysokiego napięcia w obszarze lotniska. Zakończenie prac planowane jest na 2024 roku.
– Rozbudowa i modernizacja sieci elektroenergetycznych to najistotniejsza pozycja w naszym budżecie inwestycyjnym. Tylko w woj. śląskim zainwestujemy w tym roku około 700 mln zł” – przypomniał, cytowany w środowej informacji, prezes koncernu Paweł Szczeszek. „Rozbudowa sieci elektroenergetycznych w regionie lotniska w Pyrzowicach dowodzi, że infrastruktura energetyczna jest niezbędnym warunkiem rozwoju gospodarczego regionu”, dodał.
Prowadzone prace obejmują kilka zadań podzielonych na etapy: budowę stacji 110/20 kV Pyrzowice Lotnisko, budowę dwóch linii kablowych wysokiego napięcia o łącznej długości 24 km pomiędzy trzema stacjami: Miasteczko – Pyrzowice Lotnisko - Siewierz oraz budowę 9 km linii kablowej średniego napięcia.
„Inwestycje, które realizujemy na tym obszarze, dotyczą nie tylko dalszego rozwoju sieci dystrybucyjnej w obszarze portu lotniczego. Przewidywany jest wzrost zapotrzebowania na energię przy węzłach drogowych A1 i S1 oraz węźle kolejowym. Rozbudowa sieci służy też poprawie zasilania naszych klientów na terenach gmin Ożarowice, Mierzęcice i Siewierz”, uściślił Szczeszek.
W przypadku tej inwestycji położone zostaną linie kablowe, a więc prowadzone w ziemi. W stosunku do napowietrznych są one odporniejsze na warunki atmosferyczne, a tym samym mniej narażone na uszkodzenia i awarie.
Przy realizacji projektu, do tej pory przygotowano prawie 24 km infrastruktury do zaciągnięcia i połączenia kabli wysokiego napięcia. Zastosowana zostanie nowa na polskim rynku technologia hydraulicznego zaciągania kabli wysokiego napięcia o przekroju żyły 800 mm2; po raz pierwszy w Polsce prace będą wykonywane w ten sposób na tak długich odcinkach.
Tauron zaznaczył, że inwestycja jest prowadzona po paroletnim okresie projektowania i pozyskiwania zgód formalno-prawnych. „Wytyczenie trasy i uzyskanie prawa do gruntu na odcinku kilkudziesięciu km to bardzo trudne zadanie w każdym terenie, a prawie niemożliwe do zrealizowania na wysoko zurbanizowanym obszarze Śląska” – ocenił szef Tauronu Dystrybucji Radosław Pobol.
„Przy projektowaniu trasy linii konieczne było uwzględnienie jej przejścia przez teren prawie 500 nieruchomości. W tym przypadku prace zrealizowaliśmy dzięki współpracy ze spółką PKP PLK, z którą zawarliśmy w 2018 roku stosowną umowę. Po naszej stronie było przygotowanie projektu budowlanego, a PKP PLK pozyskała decyzję pozwolenia na budowę dla obiektów liniowych wysokiego i średniego napięcia” - wyjaśnił Pobol.
Podczas prac energetycy mierzyli się też z ograniczeniami w wyłączeniach sieci średniego i wysokiego napięcia, koniecznych dla przeprowadzenia robót – nie mogły one jednak powodować zakłóceń w dostawach energii dla kluczowych klientów na tym terenie oraz dla ich procesów technologicznych.
Tauron zapewnia, że mimo tego i występujących w ostatnich kilku latach przejściowych brakach dostępności materiałów na rynku i wydłużonych terminach dostaw - prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. Ostatnim etapem będzie powiązanie istniejących linii średniego napięcia z nową rozdzielnią. (PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ mmu/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |