Samochody elektryczne uchodzą nie tylko za bardziej przyjazne środowisku (pod względem emisji dwutlenku węgla), ale także bardziej efektywne. Co z kosztami ich serwisu? Amerykanie wyliczyli potwierdzając, że elektryki są o wiele tańsze od tradycyjnych samochodów.
Amerykański Departament Energetyki powołując się na najnowsze wyliczenia informuje, że koszt samochodu z elektrycznym napędem (ang. battery electric vehicle, BEV) wynosi 6,1 centów w przeliczeniu na 1 milę (ok. 1,6 km). Dla samochodu hybrydowego typu plug-in (PHEV) ten koszt wynosi 9 centów. W przypadku tradycyjnego samochodu z silnikiem spalinowym wynik ten wynosi 10,1 centa na 1 milę jazdy.
Jazda samochodem elektrycznym jest tańsza
Oznacza to, że eksploatacja samochodu elektrycznego jest o ok. 40 proc. tańsza o tradycyjnego. Z czego to wynika?
Eksperci wyjaśniają, że powód jest całkiem prozaiczny. W samochodach elektrycznych nie trzeba używać oleju silnikowego, nie ma paska rozrządu, świec zapłonowych i wielu innych elementów, z którym często właściciel samochodu udaje się do mechanika. Portal CleanTechnica informuje, że pojazd z silnikiem spalinowym i skrzynią biegów ma około 10 tys. części wirujących niezbędnych do jego uruchomienia. Samochód elektryczny z akumulatorem ma ich mniej niż 10.
Pojazdy elektryczne są bardziej wydajne niż pojazdy spalinowe, ale porównanie kosztów paliwa może być skomplikowane ze względu na różnice w jednostkach miary. Aby rozwiązać ten problem, Departament Energii opracował narzędzie eGallon. Licznik uwzględnia koszt przejechania pojazdem elektrycznym na trasie o takiej samej długości, jaką pojazd benzynowy mógłby przebyć na jednym galonie benzyny.
Na podstawie wyliczeń uwzględniających średnią krajową cenę wynoszącą 2,85 dolarów za galon zwykłej benzyny i 1,16 dolarów za eGallon, średnie oszczędności kosztów paliwa dla kierowcy samochodu elektrycznego wynoszą są o około 60 proc. niższe. Stan Waszyngton odnotował największą różnicę w kosztach benzyny w porównaniu z kosztami energii elektrycznej, przy 3,13 dolarów za galon zwykłej benzyny i 0,89 dolarów za eGallon, co daje kierowcom pojazdów elektrycznych oszczędności na paliwie rzędu 72 proc.
Milionowe oszczędności dla rządu
Trzeba mieć na uwadze fakt, że podczas wyliczeń istotnym wskaźnikiem jest właśnie cena paliwa. Im większa, tym bardziej opłacalne jest użytkowanie samochodu elektrycznego. Różnica około 4 centów w skali krajowej daje dużą różnicę. Według Motor Trend sedany, SUV-y, furgonetki i tym samochody będące własnością rządu federalnego przejechały prawie 2 mld mil w 2019 roku. Ta różnica 4 małych centów przekłada się na oszczędności w wysokości około 78 milionów dolarów rocznie.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
EKG 2024: sektor motoryzacyjny oczekuje pragmatycznego podejścia UE do celów klimatycznych
ElectroMobility Poland z pozwoleniem na budowę fabryki w Jaworznie
EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |