W Göteborgu ruszy gigafabryka akumulatorów EV. Jest to wspólna inwestycja Volvo Cars i Northvolt

10.02.2022 10:52
Strona główna Transport, Elektromobilność W Göteborgu ruszy gigafabryka akumulatorów EV. Jest to wspólna inwestycja Volvo Cars i Northvolt

Partnerzy portalu

W Göteborgu ruszy gigafabryka akumulatorów EV. Jest to wspólna inwestycja Volvo Cars i Northvolt - ZielonaGospodarka.pl
Fot. prasowe

Koncern samochodowy Volvo Cars i producent baterii Northvolt wybrali Göteborg w Szwecji na siedzibę nowego, wspólnego zakładu produkcji akumulatorów, który rozpocznie działalność w 2025 roku. Nowy zakład zapewni pracę dla 3 tys. specjalistów. 

Nowy zakład produkcyjny wzmocni strategię elektryfikacji Volvo Cars. Koncern samochodowy dąży do produkcji i sprzedaży wyłącznie samochodów w pełni elektrycznych do 2030 roku. Firma Volvo Cars została założona w 1927 roku. Dziś jest jedną z najbardziej znanych i cenionych marek samochodowych na świecie, sprzedającą swoje produkty klientom w ponad 100 krajach. 

Budowa fabryki w Szwecji rozpocznie się w 2023 roku. Będzie produkowała najnowocześniejsze ogniwa akumulatorowe, opracowane specjalnie do wykorzystania w następnej generacji elektrycznych samochodów Volvo i Polestar. Zakład będzie miał potencjalną roczną zdolność produkcyjną ogniw wynoszącą do 50 GWh, co pozwoliłoby na dostarczenie baterii dla około pół miliona samochodów rocznie.

Inwestorzy szukają sposobu na ograniczenie emisji w cyklu życia produktów

Dlaczego zdecydowano się na Göteborg? Inwestorzy wzięli pod uwagę korzyści w postaci bezpośredniej drogi do największej fabryki samochodów Volvo Cars, dostępu do infrastruktury, silnego rozwoju projektów OZE w regionie, odpowiednich kompetencji zawodowych mieszkańców, a także bliskości jednostek badawczo-rozwojowych, zarówno Volvo Cars, jak i Northvolt.

Northvolt jest europejskim dostawcą zrównoważonych, wysokiej jakości ogniw i systemów akumulatorowych. Firma założona w 2016 roku, aby umożliwić europejskie przejście do zdekarbonizowanej przyszłości, poczyniła szybkie postępy w realizacji swojej misji dostarczenia najbardziej ekologicznej na świecie baterii litowo-jonowej o minimalnym śladzie CO2.

Do tej pory Northvolt pozyskał kontrakty o wartości ponad 30 miliardów dolarów od kluczowych klientów, w tym BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars i Polestar, w celu wsparcia swoich planów, które obejmują stworzenie możliwości recyklingu. Doo 2030 roku 50 proc. wszystkich wymaganych surowców będzie pochodziło z akumulatorów poddanych recyklingowi.

- Założenie gigafabryki w Göteborgu jest decydującym posunięciem, zarówno w celu dalszego przekształcania jednego z najbardziej dynamicznych regionów motoryzacyjnych na świecie, jak i zdobycia pozycji wiodącego globalnego dostawcy zrównoważonych baterii - powiedział Peter Carlsson, współzałożyciel i dyrektor generalny Northvolt.

Ponieważ zrównoważona produkcja jest głównym założeniem partnerstwa pomiędzy Volvo Cars i Northvolt, zakład będzie zasilany energią bezemisyjną, z naciskiem na zwiększanie zdolności produkcyjnych w OZE. 

Produkcja akumulatorów dla w pełni elektrycznych modeli Volvo Cars i Polestar stanowi dużą część całkowitej emisji dwutlenku węgla w cyklu życia każdego samochodu. Koncerny z pomocą Northvoltu mogą znacznie ograniczyć ślad środowiskowy związany z pozyskiwaniem i produkcją akumulatorów.

Spółka joint venture Northvolt i Volvo Cars zajmująca się produkcją ogniw akumulatorowych będzie znaczącym graczem w europejskiej produkcji ogniw akumulatorowych i będzie stanowić jedną z największych jednostek produkcyjnych ogniw w Europie. Volvo Cars i Northvolt wyznaczyły byłego członka zarządu Tesli Adriana Clarke'a do kierowania firmą produkcyjną.

Źródło: Northvolt, Volvo

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.