Przedstawicieli sektora stoczniowego, serwisowego, transportu i
konstrukcyjnego, oraz szeroko rozumianej gospodarki morskiej skupia stowarzyszenie, jakim jest Zachodniopomorski Klaster Morski. W
świadomości przedsiębiorców klaster jest już od dziesięciu lat. Czym
zajmuje się na co dzień?
– Członkami Klastra jest
kilkadziesiąt firm, przede wszystkim małych i średnich, które dominują w
regionie. Zajmują się szerokim wachlarzem usług, od produkcji poprzez
serwis po inwestowanie w nowe technologie. Członkami stowarzyszenia są
również inne stowarzyszenia, dwie uczelnie: Zachodniopomorski
Uniwersytet Technologiczny oraz Akademia Morska w Szczecinie, jak
również Miasto Szczecin i Agencja Rozwoju Metropolii Szczecińskiej –
mówi dr inż. Andrzej Montwiłł, prezes stowarzyszenia Zachodniopomorski
Klaster Morski.
Jak klaster współpracuje z lokalnymi firmami?
–
Od lat koncentrujemy się na budowaniu wsparcia dla członków ZKM poprzez
różnorodne działania (spotkania, informacje o wydarzeniach i
nowościach, łączenie biznesu z nauką). Sztandarowym wydarzeniem jest
coroczne seminarium stoczniowe, gdzie poruszamy zagadnienia istotne dla
przedsiębiorstw branży stoczniowej i offshore. Staramy się rozwijać
również współpracę na linii biznes-samorządy – wyjaśnia.
Prezes przypomina dwa konkursy stoczniowe rozpisane w 2019 i 2020 przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
– Przełamały one opór Komisji Europejskiej, która przez lata blokowała temat wsparcia sektora stoczniowego, nie wiążąc go z rozwojem Unii. Ale to myślenie się zmieniło. W całej tej sprawie współpracowaliśmy z urzędem przy stworzeniu programu w ramach inteligentnych specjalizacji Pomorza Zachodniego. To zaowocowało tym, że kilkadziesiąt milionów złotych z konkursów trafiło na konta lokalnych firm. Powstało kilka ciekawych konstrukcji i systemów produkcji podnosząc poziom technologiczny rodzimych przedsiębiorstw. Wśród nich m.in. ponton pływający, służący do wodowania statków, który już działa w firmie Finomar (na zdjęciu). Można z niego wodować jednostki o długości do 50 metrów – tłumaczy prezes Montwiłł.
– Klaster współpracuje również z
osobami oraz firmami specjalizującymi się w sprawach prawnych,
pracowniczych czy dotacji i dofinansowań. Kojarzymy z nimi
przedsiębiorstwa z regionu, które potrzebują wsparcia w zakresach
wskazanych powyżej.
Szczecin gotowy na offshore?
Prezes klastra przyznaje, że kwestii budowy morskich farm wiatrowych dzieje się wiele.
–
Ważne jest to by w strategiach rozwojowych samorządów znalazły się
możliwości wsparcia dla przedsiębiorstw, które w morskiej energetyce
wiatrowej chcą zaistnieć – od kwestii grantów po marketing. Te nasze
firmy muszą czuć, że mają na kogo liczyć wchodząc w sektor MEW – ocenia
prezes Montwiłł. Zaznacza przy tym, że nowe inteligentne specjalizacje
Województwa Zachodniopomorskiego obejmują wszelkie zagadnienia dotyczące
zarówno przemysłu stoczniowego jak i offshore, w tym wind offshore.
–
Naszym zadaniem jest stworzenie możliwości dla firm, które w tej branży
mają szansę zaistnieć na arenie nie tylko krajowej ale i europejskiej –
mówi prezes klastra i podkreśla, że każdego – nie tylko z
zachodniopomorskiego – zapraszamy do współpracy. Przykładowo za nimi
seria spotkań z przedsiębiorstwami w formule online, gdzie zapraszaliśmy
inwestorów i ekspertów, m.in. z PTMW, PSEW, Orlenu, którzy opowiadali
na czym wind offshore będzie polegał, jakie stoją przed
przedsiębiorstwami możliwości ale i wyzwania. Przykładem kwestie
związane z klasyfikacją i certyfikatami.
Działając na rzecz rozwoju potencjału wind offshore w regionie w 2021 roku Klaster uruchomilił dwa programy: Szczecin_Offshore 2025, gdzie miasto zaangażowało się w budowanie otoczki biznesowej sektora MEW.
– Z kolei wspólnie z marszałkiem województwa oraz takimi miastami jak Szczecin, Świnoujście, Kołobrzeg i Darłowo podpisaliśmy list intencyjny na temat programu działań na rzecz rozwoju sektora offshore w regionie a program nazwaliśmy Zachodniopomorskie_Offshore 2027. Budujemy sieć powiązań przedsiębiorstw, IOB i samorządów i wypracowujemy możliwości wsparcia biznesu w MEW. Przykładem zaangażowanie Urzędu Marszałkowskiego i Miasta Szczecin w organizację wspólnego udziału regionu w targach SMM i Wind Offshore zaplanowanych w Hamburgu we wrześniu 2022. Dzięki temu koszty udziału firm w targach będą znacznie niższe niż gdyby samodzielnie decydowały się na taki udział – mówi prezes.
– Temat
z pewnością jest wielowątkowy. Mówimy zarówno o łańcuchach dostaw MEW
jak i konstrukcjach morskich kolejnych generacji w tym sektorze. Oba
programy są na lata – mówi. A mamy co zaoferować inwestorom w MEW.
Przykładem port w Szczecinie z kilkuset hektarami terenów rozwojowych z
dostępem do wody czy też port w Świnoujściu, który ma wszystkie zalety
jako port instalacyjny. Pełna infrastruktura już tu jest – zaznacza. Do
tego dla floty serwisowej porty w Mrzeżynie, Darłowie i Kołobrzegu.
Terenami rozwojowymi dysponują również samorządy.
Jakie klaster ma plany na rok 2022?
Prezes
przyznaje, że do współpracy chce zachęcić jak najwięcej firm i IOB, tym
samym również promować województwo i wspólne interesy całej branży
morskiej. Innym zadaniem klastra jest współpraca z samorządami w
zakresie inwestowania w regionie jak i pozyskiwanie środków finansowych
na realizację zadań statutowych.
Z pewnością nie zabraknie
seminariów stoczniowych i innych wydarzeń wspierających biznes. Pierwsze
z kolejnych seminariów planowane jest w Kołobrzegu w kwietniu 2020
(21-23.04.) a dotyczyć będzie zarówno sektora stoczniowego jak również
sektora MEW. Seminarium to będzie elementem programów SzczOff25 i
ZachOff27 - wspominałem o nich wcześniej.
Sektor MEW to
europejski sektor przyszłości i trzeba patrzeć długofalowo ale i
szeroko. To nie tylko farmy wiatrowe ale nowe systemy energetyczne,
które wymagają rozbudowy na całym polskim wybrzeżu, flota serwisowa z
jednostkami nowej generacji (napędy, automatyzacja) i porty serwisowe,
magazyny energii i nowe paliwa. I tu i tu zielony wodór powinien być
przyszłością.
– W pierwszym etapie budowy morskich farm
wiatrowych inwestorzy zainwestują 120 mld zł, natomiast w drugim drugie
tyle. Ile uda się wykorzystać polskim firmom, to wszystko zależy od
ciężkiej, codziennej pracy od podstaw w nowym sektorze. I tym jako
klaster staramy się również zajmować nie zapominając o innych segmentach
gospodarki morskiej – podsumowuje Andrzej Montwiłł.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nie ma czasu do stracenia. Europejska energetyka wiatrowa musi przyśpieszyć
Polska we mgle: Jak odnaleźć drogę do zielonej przyszłości?
MAEA potwierdziła awarię w Południowoukraińskiej Elektrowni Jądrowej
KLM przetestuje loty na wodór
Ruszyła pierwsza stacja tankowania wodoru pod marką NESO w Gdańsku
Dlaczego fotowoltaikę warto instalować teraz? Policzmy to!
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |