Przedstawicieli sektora stoczniowego, serwisowego, transportu i
konstrukcyjnego, oraz szeroko rozumianej gospodarki morskiej skupia stowarzyszenie, jakim jest Zachodniopomorski Klaster Morski. W
świadomości przedsiębiorców klaster jest już od dziesięciu lat. Czym
zajmuje się na co dzień?
– Członkami Klastra jest
kilkadziesiąt firm, przede wszystkim małych i średnich, które dominują w
regionie. Zajmują się szerokim wachlarzem usług, od produkcji poprzez
serwis po inwestowanie w nowe technologie. Członkami stowarzyszenia są
również inne stowarzyszenia, dwie uczelnie: Zachodniopomorski
Uniwersytet Technologiczny oraz Akademia Morska w Szczecinie, jak
również Miasto Szczecin i Agencja Rozwoju Metropolii Szczecińskiej –
mówi dr inż. Andrzej Montwiłł, prezes stowarzyszenia Zachodniopomorski
Klaster Morski.
Jak klaster współpracuje z lokalnymi firmami?
–
Od lat koncentrujemy się na budowaniu wsparcia dla członków ZKM poprzez
różnorodne działania (spotkania, informacje o wydarzeniach i
nowościach, łączenie biznesu z nauką). Sztandarowym wydarzeniem jest
coroczne seminarium stoczniowe, gdzie poruszamy zagadnienia istotne dla
przedsiębiorstw branży stoczniowej i offshore. Staramy się rozwijać
również współpracę na linii biznes-samorządy – wyjaśnia.
Prezes przypomina dwa konkursy stoczniowe rozpisane w 2019 i 2020 przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
– Przełamały one opór Komisji Europejskiej, która przez lata blokowała temat wsparcia sektora stoczniowego, nie wiążąc go z rozwojem Unii. Ale to myślenie się zmieniło. W całej tej sprawie współpracowaliśmy z urzędem przy stworzeniu programu w ramach inteligentnych specjalizacji Pomorza Zachodniego. To zaowocowało tym, że kilkadziesiąt milionów złotych z konkursów trafiło na konta lokalnych firm. Powstało kilka ciekawych konstrukcji i systemów produkcji podnosząc poziom technologiczny rodzimych przedsiębiorstw. Wśród nich m.in. ponton pływający, służący do wodowania statków, który już działa w firmie Finomar (na zdjęciu). Można z niego wodować jednostki o długości do 50 metrów – tłumaczy prezes Montwiłł.
– Klaster współpracuje również z
osobami oraz firmami specjalizującymi się w sprawach prawnych,
pracowniczych czy dotacji i dofinansowań. Kojarzymy z nimi
przedsiębiorstwa z regionu, które potrzebują wsparcia w zakresach
wskazanych powyżej.
Szczecin gotowy na offshore?
Prezes klastra przyznaje, że kwestii budowy morskich farm wiatrowych dzieje się wiele.
–
Ważne jest to by w strategiach rozwojowych samorządów znalazły się
możliwości wsparcia dla przedsiębiorstw, które w morskiej energetyce
wiatrowej chcą zaistnieć – od kwestii grantów po marketing. Te nasze
firmy muszą czuć, że mają na kogo liczyć wchodząc w sektor MEW – ocenia
prezes Montwiłł. Zaznacza przy tym, że nowe inteligentne specjalizacje
Województwa Zachodniopomorskiego obejmują wszelkie zagadnienia dotyczące
zarówno przemysłu stoczniowego jak i offshore, w tym wind offshore.
–
Naszym zadaniem jest stworzenie możliwości dla firm, które w tej branży
mają szansę zaistnieć na arenie nie tylko krajowej ale i europejskiej –
mówi prezes klastra i podkreśla, że każdego – nie tylko z
zachodniopomorskiego – zapraszamy do współpracy. Przykładowo za nimi
seria spotkań z przedsiębiorstwami w formule online, gdzie zapraszaliśmy
inwestorów i ekspertów, m.in. z PTMW, PSEW, Orlenu, którzy opowiadali
na czym wind offshore będzie polegał, jakie stoją przed
przedsiębiorstwami możliwości ale i wyzwania. Przykładem kwestie
związane z klasyfikacją i certyfikatami.
Działając na rzecz rozwoju potencjału wind offshore w regionie w 2021 roku Klaster uruchomilił dwa programy: Szczecin_Offshore 2025, gdzie miasto zaangażowało się w budowanie otoczki biznesowej sektora MEW.
– Z kolei wspólnie z marszałkiem województwa oraz takimi miastami jak Szczecin, Świnoujście, Kołobrzeg i Darłowo podpisaliśmy list intencyjny na temat programu działań na rzecz rozwoju sektora offshore w regionie a program nazwaliśmy Zachodniopomorskie_Offshore 2027. Budujemy sieć powiązań przedsiębiorstw, IOB i samorządów i wypracowujemy możliwości wsparcia biznesu w MEW. Przykładem zaangażowanie Urzędu Marszałkowskiego i Miasta Szczecin w organizację wspólnego udziału regionu w targach SMM i Wind Offshore zaplanowanych w Hamburgu we wrześniu 2022. Dzięki temu koszty udziału firm w targach będą znacznie niższe niż gdyby samodzielnie decydowały się na taki udział – mówi prezes.
– Temat
z pewnością jest wielowątkowy. Mówimy zarówno o łańcuchach dostaw MEW
jak i konstrukcjach morskich kolejnych generacji w tym sektorze. Oba
programy są na lata – mówi. A mamy co zaoferować inwestorom w MEW.
Przykładem port w Szczecinie z kilkuset hektarami terenów rozwojowych z
dostępem do wody czy też port w Świnoujściu, który ma wszystkie zalety
jako port instalacyjny. Pełna infrastruktura już tu jest – zaznacza. Do
tego dla floty serwisowej porty w Mrzeżynie, Darłowie i Kołobrzegu.
Terenami rozwojowymi dysponują również samorządy.
Jakie klaster ma plany na rok 2022?
Prezes
przyznaje, że do współpracy chce zachęcić jak najwięcej firm i IOB, tym
samym również promować województwo i wspólne interesy całej branży
morskiej. Innym zadaniem klastra jest współpraca z samorządami w
zakresie inwestowania w regionie jak i pozyskiwanie środków finansowych
na realizację zadań statutowych.
Z pewnością nie zabraknie
seminariów stoczniowych i innych wydarzeń wspierających biznes. Pierwsze
z kolejnych seminariów planowane jest w Kołobrzegu w kwietniu 2020
(21-23.04.) a dotyczyć będzie zarówno sektora stoczniowego jak również
sektora MEW. Seminarium to będzie elementem programów SzczOff25 i
ZachOff27 - wspominałem o nich wcześniej.
Sektor MEW to
europejski sektor przyszłości i trzeba patrzeć długofalowo ale i
szeroko. To nie tylko farmy wiatrowe ale nowe systemy energetyczne,
które wymagają rozbudowy na całym polskim wybrzeżu, flota serwisowa z
jednostkami nowej generacji (napędy, automatyzacja) i porty serwisowe,
magazyny energii i nowe paliwa. I tu i tu zielony wodór powinien być
przyszłością.
– W pierwszym etapie budowy morskich farm
wiatrowych inwestorzy zainwestują 120 mld zł, natomiast w drugim drugie
tyle. Ile uda się wykorzystać polskim firmom, to wszystko zależy od
ciężkiej, codziennej pracy od podstaw w nowym sektorze. I tym jako
klaster staramy się również zajmować nie zapominając o innych segmentach
gospodarki morskiej – podsumowuje Andrzej Montwiłł.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Orlen wykorzystuje energię odnawialną przy wydobyciu gazu ze złoża Sleipner
Plany redukcji emisji przerosły szkocki rząd
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |