Frankfurt-Tokio w 1,5 godziny: zielony wodór obiecuje rewolucję w sektorze lotnictwa.
Przetransportować wyjątkowo pilny ładunek przez pół świata w ciągu zaledwie półtorej godziny - to cel szwajcarskiej firmy Destinus, która chce opracować naddźwiękowy samolot, który pewnego dnia będzie poruszał się z prędkością prawie 20 000 km/h w górnych warstwach atmosfery, i będzie zasilany ekologicznym wodorem.
Szwajcarski przedsiębiorca Mikhail Kokorich marzy o prędkościach, przy których naddźwiękowy samolot Concorde wyglądałby wręcz kiepsko. Kokorich jest założycielem firmy start-up Destinus, która pracuje nad "hipersamolotem" - samolotem, który ma poruszać się bez pilotów i na wysokości około 60 kilometrów z prędkością do 18 500 kilometrów na godzinę.
- Ludzkość zawsze marzyła o prędkości - powiedział Mikhail Kokorich, szwajcarski przedsiębiorca i założyciel start-upu.
- Po opracowaniu silnika odrzutowego i pojawieniu się pierwszych samolotów pasażerskich z tym nowym rodzajem napędu nastąpił złoty wiek lotnictwa z licznymi postępami i sukcesami. Chcemy przywrócić ten złoty wiek, umożliwiając ludziom latanie w dowolne miejsce na świecie w ciągu kilku godzin- dodaje Mikhail Kokorich.
W pierwszym kroku jednak autonomiczny samolot - nie będzie przewoził ludzi, a jedynie do jednej tony ładunku. Dzięki 15-krotnej prędkości dźwięku i możliwości przemieszczania się na wysokości 60 kilometrów, gdzie opór powietrza jest szczególnie mały, podróż z Frankfurtu do Tokio powinna trwać około 1,5 godziny. Również Sydney powinno być osiągalne z Niemiec w czasie krótszym niż 2 godziny.
Zanim to jednak nastąpi, minie zapewne trochę czasu. Wprawdzie firma zaprojektowała już dwa prototypy Hyperplane i wysłała je w powietrze, ale były to prototypy o znacznie zmniejszonych rozmiarach na poziomie siedmiu i dziesięciu metrów i odbyły jedynie kilkuminutowe loty, aby zebrać dane na temat zachowania w powietrzu.
Ponadto drugi prototyp "Eiger" wykonał "twarde lądowanie" podczas swojego dziewiczego lotu w kwietniu tego roku przez "niestabilność aerodynamiczną", zgodnie z wpisem na blogu firmy.
W nadchodzącym roku Destinus chce złamać barierę dźwięku.
- Naszym planem jest rozpoczęcie pierwszego lotu naddźwiękowego w przyszłym roku - powiedział 1E9 założyciel firmy, Kokorich.
- Celujemy w pierwszy lot hipersoniczny pomiędzy 2024 a 2025 rokiem - dodał Kokorich.
Pierwsze hipersoniczne drony będą wtedy prawdopodobnie latać ze sprawdzonymi silnikami od znanych producentów - pod warunkiem że odpowiedzialne organy dokonają certyfikacji samolotu.
Celem jest jednak opracowanie własnego silnika odrzutowego.
- Układ napędowy jest sercem każdego samolotu. Wykorzystujemy koncepcję napędu TBCC - Turbine Based Combined Cycle. Jest to silnik turbinowy w połączeniu z silnikiem typu ramjet - wyaśniał Kokorich.
Silnik ten ma być zasilany ekologicznym wodorem, dzięki czemu w atmosferze pozostanie jedynie woda. Obszarami zastosowania hipersamolotu mógłby być wtedy np. transport organów dawców lub szczególnie poufnych dokumentów.
Źródło: destinus.ch; hydrogen-central.com
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |