Frankfurt-Tokio w 1,5 godziny: Samolot na wodór obiecuje rewolucję

zk

31.10.2022 17:45
Strona główna Transport, Elektromobilność Frankfurt-Tokio w 1,5 godziny: Samolot na wodór obiecuje rewolucję

Partnerzy portalu

Frankfurt-Tokio w 1,5 godziny: Samolot na wodór obiecuje rewolucję - ZielonaGospodarka.pl
Fot. prototyp Eiger/ Destinus

Frankfurt-Tokio w 1,5 godziny: zielony wodór obiecuje rewolucję w sektorze lotnictwa.

Przetransportować wyjątkowo pilny ładunek przez pół świata w ciągu zaledwie półtorej godziny - to cel szwajcarskiej firmy Destinus, która chce opracować naddźwiękowy samolot, który pewnego dnia będzie poruszał się z prędkością prawie 20 000 km/h w górnych warstwach atmosfery, i będzie zasilany ekologicznym wodorem.

Szwajcarski przedsiębiorca Mikhail Kokorich marzy o prędkościach, przy których naddźwiękowy samolot Concorde wyglądałby wręcz kiepsko. Kokorich jest założycielem firmy start-up Destinus, która pracuje nad "hipersamolotem" - samolotem, który ma poruszać się bez pilotów i na wysokości około 60 kilometrów z prędkością do 18 500 kilometrów na godzinę.

- Ludzkość zawsze marzyła o prędkości - powiedział Mikhail Kokorich, szwajcarski przedsiębiorca i założyciel start-upu.

- Po opracowaniu silnika odrzutowego i pojawieniu się pierwszych samolotów pasażerskich z tym nowym rodzajem napędu nastąpił złoty wiek lotnictwa z licznymi postępami i sukcesami. Chcemy przywrócić ten złoty wiek, umożliwiając ludziom latanie w dowolne miejsce na świecie w ciągu kilku godzin- dodaje Mikhail Kokorich.

W pierwszym kroku jednak autonomiczny samolot - nie będzie przewoził ludzi, a jedynie do jednej tony ładunku. Dzięki 15-krotnej prędkości dźwięku i możliwości przemieszczania się na wysokości 60 kilometrów, gdzie opór powietrza jest szczególnie mały, podróż z Frankfurtu do Tokio powinna trwać około 1,5 godziny. Również Sydney powinno być osiągalne z Niemiec w czasie krótszym niż 2 godziny.

Zanim to jednak nastąpi, minie zapewne trochę czasu. Wprawdzie firma zaprojektowała już dwa prototypy Hyperplane i wysłała je w powietrze, ale były to prototypy o znacznie zmniejszonych rozmiarach na poziomie siedmiu i dziesięciu metrów i odbyły jedynie kilkuminutowe loty, aby zebrać dane na temat zachowania w powietrzu.

Ponadto drugi prototyp "Eiger" wykonał "twarde lądowanie" podczas swojego dziewiczego lotu w kwietniu tego roku przez "niestabilność aerodynamiczną", zgodnie z wpisem na blogu firmy.

W nadchodzącym roku Destinus chce złamać barierę dźwięku.

- Naszym planem jest rozpoczęcie pierwszego lotu naddźwiękowego w przyszłym roku - powiedział 1E9 założyciel firmy, Kokorich.

- Celujemy w pierwszy lot hipersoniczny pomiędzy 2024 a 2025 rokiem - dodał Kokorich.

Pierwsze hipersoniczne drony będą wtedy prawdopodobnie latać ze sprawdzonymi silnikami od znanych producentów - pod warunkiem że odpowiedzialne organy dokonają certyfikacji samolotu.

Celem jest jednak opracowanie własnego silnika odrzutowego.

- Układ napędowy jest sercem każdego samolotu. Wykorzystujemy koncepcję napędu TBCC - Turbine Based Combined Cycle. Jest to silnik turbinowy w połączeniu z silnikiem typu ramjet - wyaśniał Kokorich.

Silnik ten ma być zasilany ekologicznym wodorem, dzięki czemu w atmosferze pozostanie jedynie woda. Obszarami zastosowania hipersamolotu mógłby być wtedy np. transport organów dawców lub szczególnie poufnych dokumentów.

Źródło: destinus.ch; hydrogen-central.com

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.