- Przedsiębiorstwo Adani Enterprises jako pierwsze w Azji i jedno z pierwszych na świecie wykorzysta do pracy w górnictwie ciężarówki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. - Pierwszy samochód ciężarowy ma zostać oddany do eksploatacji w Indiach w 2023 r. - Informacja ta potwierdza wizję Gautama Adaniego, który zamierza zapoczątkować gospodarkę wodorową, której liderem są Indie.
Adani Enterprises Limited (AEL), część zdywersyfikowanego portfela spółek Adani, podpisała umowę o rozpoczęciu projektu pilotażowego mającego na celu opracowanie elektrycznego samochodu ciężarowego napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCET) dla logistyki i transportu górniczego z Ashok Leyland z Indii i Ballard Power z Kanady.
Nawiązanie współpracy oznacza wprowadzenie w Azji pierwszego planowanego wozu górniczego napędzanego wodorem. Prace demonstracyjne będą prowadzone przez AEL, spółkę zajmującą się zarówno działalnością górniczą, jak i rozwojem przedsięwzięć związanych z ekologicznym wodorem w zakresie zaopatrzenia, transportu i budowy infrastruktury do tankowania wodoru. Ballard - wiodący w branży producent silników na ogniwa paliwowe PEM, zapewni silnik na ogniwa paliwowe FCmoveTM dla wodorowej ciężarówki, z kolei Ashok Leyland - jeden z największych producentów autobusów na świecie, udostępni platformę pojazdu i zapewni wsparcie techniczne. Wprowadzenie FCET na rynek indyjski planowane jest na rok 2023.
Grupa Adani poinformowała wcześniej, że planuje zainwestować ponad 50 miliardów dolarów w ciągu najbliższych dziesięciu lat w technologię „zielonego wodoru” i związane z nią ekosystemy, odpowiadające zdolnościom produkcyjnym do 3 milionów ton tego ekologicznego surowca rocznie.
Vinay Prakash, dyrektor Adani Enterprises Limited i prezes Adani Natural Resources, powiedział: „Ten nowatorski i ambitny projekt z zakresu ekologicznego wodoru stanowi poważną zapowiedź przyszłej samowystarczalności energetycznej Indii i jest zgodny z wizją Gautama Adaniego, prezesa Adani Group, dotyczącą przyspieszenia wykorzystania technologii ogniw paliwowych zasilanych wodorem w komercyjnym systemie transportowym. Takie doświadczenie w obsłudze wodoru jako paliwa dla floty handlowej nie tylko zwiastuje nadejście technologii wodorowej dla sektora górniczego i logistycznego w kraju, jak również umożliwi innym przedsiębiorstwom wybór długoterminowych, zrównoważonych rozwiązań w zakresie transformacji floty w portach, na lotniskach i w ich działalności przemysłowej”.
Napędzana wodorem ciężarówka górnicza będzie ważyła 55 ton, wyposażona zostanie w trzy zbiorniki na wodór, uzyska zasięg roboczy 200 km i będzie zasilana ogniwami paliwowymi PEM firmy Ballard o mocy 120 kW.
„Po podpisaniu w zeszłym roku protokołu ustaleń z Adani Group z zapałem kontynuujemy współpracę i cieszymy się z możliwości kooperacji z najnowocześniejszymi firmami, takimi jak Adani - powiedział Randy MacEwen, prezes zarządu Ballard Power Systems. - Nasza technologia stanowi silną propozycję o odpowiednim stosunku wartości do ceny dla pojazdów górniczych o dużej ładowności, ponieważ silniki o zerowej emisji zapewniają duży zasięg, szybkie tankowanie i znaczną ładowność” - dodaje.
„Firma Ashok Leyland jest pod wrażeniem współpracy z Adani i Ballard w celu wprowadzenia na rynek pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi dla sektora górniczego i logistycznego w Indiach - powiedział dr N. Saravanan, dyrektor ds. technicznych Ashok Leyland. - Dzięki naszym osiągnięciom w opracowywaniu unikalnych i innowacyjnych produktów, wiedzy technologicznej firmy Ballard w zakresie ogniw paliwowych oraz niezachwianemu zaangażowaniu firmy Adani w rozwój technologii wodorowych, Indie dysponują ogromną szansą na dekarbonizację zarówno transportu towarowego, jak i osobowego” - dodaje.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |