Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego: walka ze smogiem w Warszawie kończy się na deklaracjach

zk

18.06.2021 10:40 Źródło: PAP
Strona główna Klimat, Edukacja Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego: walka ze smogiem w Warszawie kończy się na deklaracjach

Partnerzy portalu

Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego: walka ze smogiem w Warszawie kończy się na deklaracjach - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Istock

Warszawa w okresie rządów prezydenta Trzaskowskiego ogłosiła bardzo wiele mocnych deklaracji. Jak na razie tylko na tym się kończy – powiedział w rozmowie z PAP Bartosz Piłat, ekspert ds. polityki transportowej Polskiego Alarmu Smogowego.

Jak zaznaczył chodzi m.in o polityką transportową miasta.

– Zapisy rzeczywiście są szczytne i gdyby były realizowane sumiennie krok po kroku, to doprowadziłyby do systematycznej poprawy jakości powietrza. Natomiast tak nie jest to robione – stwierdził ekspert. Według Bartosza Piłata, w Warszawie za mało jest buspasów, powinny też powstawać nowe linie autobusowe.

– Tylko oferta transportu zbiorowego może być czymś, co przekona ludzi, żeby zrezygnowali z samochodu – powiedział.

– W urzędzie przygotowanych jest wiele projektów dotyczących buspasów. Znaczna część z nich mogłaby być uruchomiona rok, dwa lata temu. Dopiero w grudniu ogłoszono wytyczenie kilku po stronie praskiej, niedawno pokazano również parę kolejnych m.in na Bitwy Warszawskiej i Czerniakowskiej. Z chwilą otwarcia Południowej Obwodnicy Warszawy, Dolinka Służewiecka czy al. Wilanowska też będą miały wytyczone buspasy. Jednak jest to stanowczo za mało – zaznaczył ekspert z Polskiego Alarmu Smogowego.

Wspomniał też o zbliżającym się remoncie estakad na Trasie Łazienkowskiej i dużych zmianach w transporcie, które będą jego skutkiem. Wyjaśnił, że w ciągu ulic Gagarina, Belwederskiej i Alei Ujazdowskich muszą powstać buspasy.

– Bo inaczej pieszy pokona remontowany odcinek szybciej niż jadąc autobusem – podsumował Bartosz Piłat. Dodał też, że – Nie rozumie, dlaczego zapowiedzi dotyczące tego tematu jeszcze się nie pojawiły.

Odniósł się również do planu zwężenia Alei Jerozolimskich. Według eksperta, nie ingeruje on w organizację ruchu pod warunkiem, że transport zbiorowy będzie sprawniejszy.

– Wszystko musi iść w parze. Jeśli będzie więcej kursów autobusów i tramwajów, to mieszkańcy chętniej z tego skorzystają i zostawią samochody – zaznaczył.

Jako przykład podał Kraków i Gdańsk, gdzie w ciągu 4 lat zwiększono wydatki na transport zbiorowy i na liczbę kursów o 40 procent.

Jako jeden z elementów walki z zanieczyszczeniami transportowymi uznał rozszerzenie strefy płatnego parkowania. Według eksperta, – takie strefy dzielą Warszawę na podobszary, które sprzyjają ograniczeniu podróży między dzielnicami.

– Jak się chce budować sensowne centrum miasta, w którym można chodzić wygodnie, czuć się bezpiecznie, to trzeba coś w zamian zaoferować. W Warszawie nie ma systematyczności w realizowaniu planu całościowego – podsumował Bartosz Piłat, ekspert ds. polityki transportowej Polskiego Alarmu Smogowego.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.