Warszawa w okresie rządów prezydenta Trzaskowskiego ogłosiła bardzo wiele mocnych deklaracji. Jak na razie tylko na tym się kończy – powiedział w rozmowie z PAP Bartosz Piłat, ekspert ds. polityki transportowej Polskiego Alarmu Smogowego.
Jak zaznaczył chodzi m.in o polityką transportową miasta.
– Zapisy rzeczywiście są szczytne i gdyby były realizowane sumiennie krok po kroku, to doprowadziłyby do systematycznej poprawy jakości powietrza. Natomiast tak nie jest to robione – stwierdził ekspert. Według Bartosza Piłata, w Warszawie za mało jest buspasów, powinny też powstawać nowe linie autobusowe.
– Tylko oferta transportu zbiorowego może być czymś, co przekona ludzi, żeby zrezygnowali z samochodu – powiedział.
– W urzędzie przygotowanych jest wiele projektów dotyczących buspasów. Znaczna część z nich mogłaby być uruchomiona rok, dwa lata temu. Dopiero w grudniu ogłoszono wytyczenie kilku po stronie praskiej, niedawno pokazano również parę kolejnych m.in na Bitwy Warszawskiej i Czerniakowskiej. Z chwilą otwarcia Południowej Obwodnicy Warszawy, Dolinka Służewiecka czy al. Wilanowska też będą miały wytyczone buspasy. Jednak jest to stanowczo za mało – zaznaczył ekspert z Polskiego Alarmu Smogowego.
Wspomniał też o zbliżającym się remoncie estakad na Trasie Łazienkowskiej i dużych zmianach w transporcie, które będą jego skutkiem. Wyjaśnił, że w ciągu ulic Gagarina, Belwederskiej i Alei Ujazdowskich muszą powstać buspasy.
– Bo inaczej pieszy pokona remontowany odcinek szybciej niż jadąc autobusem – podsumował Bartosz Piłat. Dodał też, że – Nie rozumie, dlaczego zapowiedzi dotyczące tego tematu jeszcze się nie pojawiły.
Odniósł się również do planu zwężenia Alei Jerozolimskich. Według eksperta, nie ingeruje on w organizację ruchu pod warunkiem, że transport zbiorowy będzie sprawniejszy.
– Wszystko musi iść w parze. Jeśli będzie więcej kursów autobusów i tramwajów, to mieszkańcy chętniej z tego skorzystają i zostawią samochody – zaznaczył.
Jako przykład podał Kraków i Gdańsk, gdzie w ciągu 4 lat zwiększono wydatki na transport zbiorowy i na liczbę kursów o 40 procent.
Jako jeden z elementów walki z zanieczyszczeniami transportowymi uznał rozszerzenie strefy płatnego parkowania. Według eksperta, – takie strefy dzielą Warszawę na podobszary, które sprzyjają ograniczeniu podróży między dzielnicami.
– Jak się chce budować sensowne centrum miasta, w którym można chodzić wygodnie, czuć się bezpiecznie, to trzeba coś w zamian zaoferować. W Warszawie nie ma systematyczności w realizowaniu planu całościowego – podsumował Bartosz Piłat, ekspert ds. polityki transportowej Polskiego Alarmu Smogowego.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Equinor dba o młody drzewostan Łeby
Instrat: program "Czyste Powietrze" wymaga optymalizacji finansowania
Ku przyszłości – zbliża się Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2024 w Warszawie
Światowy Dzień Wody. Konferencja „Woda dla pokoju. Dostępność i zanieczyszczenia”
Grupa Azoty z tytułem Lidera Transformacji Energetycznej w ramach Polskiego Kongresu Klimatycznego
NIK: miasta nieskuteczne w walce ze smogiem pochodzącym z transportu
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |