Autobusy napędzane silnikiem Diesla wciąż stanowią prawie 80 proc. pojazdów we flotach polskich samorządów. Wymogi ustawy o elektromobilności powodują, że większość z nich prowadzi już szeroko zakrojone inwestycje w zeroemisyjny transport, które – według szacunków BGK – są warte łącznie blisko 1,5 mld zł. To jednak nie wystarczy, aby do 2028 roku osiągnąć wymagany ustawą, 30-proc. próg zeroemisyjnych pojazdów we flocie. Według szacunków BGK ten cel w wyznaczonym terminie uda się osiągnąć tylko 36 proc. samorządów. – Aby samorządy mogły zrealizować te ustawowe wymagania, potrzeba łącznie ok. 2,5 do 4,5 mld zł na zakup nowego, zeroemisyjnego taboru – mówi Anna Łopaciuk z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Zgodnie z przyjętą w 2018 roku ustawą o elektromobilności samorządy
liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców są zobowiązane, aby od 2028 roku
korzystać we flotach lokalnego transportu zbiorowego z minimum 30 proc.
pojazdów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem. Dodatkowych wymogów
w tym zakresie dostarcza też Komisja Europejska, która – aby zachęcić
do szybszego „zazieleniania” transportu publicznego – pod koniec lutego
br. zaproponowała, żeby wszystkie nowe, wprowadzane do użytku autobusy
miejskie od 2030 roku były już zeroemisyjne.
Z raportu
opublikowanego właśnie przez BGK („Transport zbiorowy w polskich
samorządach – stan obecny i plany na przyszłość”) wynika, że to właśnie
wymogi regulacyjne stanowią dla polskich samorządów główną motywację do
wymiany taboru. Na ten czynnik wskazało prawie 40 proc. samorządów
objętych wymogami ustawy o elektromobilności i blisko 20 proc. tych,
które nie podlegają pod przepisy tej ustawy.
– Transport zbiorowy
w samorządach dopiero się zieleni. Na ten moment wciąż dominują pojazdy
spalinowe, głównie diesle. Oczywiście są też zeroemisyjne środki
transportu, jednak inwestycje w zeroemisyjny transport na dobrą sprawę
dopiero startują. W ramach planowanych inwestycji samorządy stawiają
głównie na autobusy elektryczne, ale pojawiają się już też pojazdy
wodorowe – mówi agencji Newseria Biznes Anna Łopaciuk, dyrektor programu
Infrastruktura, Transport i Logistyka w Banku Gospodarstwa Krajowego.
W
tej chwili autobusy napędzane silnikiem Diesla wciąż stanowią 79 proc.
wszystkich pojazdów w samorządowych flotach. Odsetek autobusów
zeroemisyjnych wynosi zaledwie 6,6 proc., jednak w samorządach, które
nie podlegają wymogom ustawy o elektromobilności, jest on jeszcze
niższy.
Obecnie 72 proc. samorządów objętych badaniem prowadzi
inwestycje w lokalną komunikację, przy czym ponad połowa z nich wybiera
wyłącznie technologie zeroemisyjne. Kolejne 14,3 proc. inwestuje zarówno
w pojazdy zeroemisyjne, jak i niskoemisyjne lub spalinowe.
–
Pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym wciąż jest za mało, ale
samorządy przykładają do tego problemu coraz większą wagę – mówi
ekspertka. – W tej chwili badane przez nas samorządy realizują
inwestycje na kwotę blisko 1,5 mld zł. Natomiast te, które są dopiero w
fazie planów, są znacząco wyższe.
Z analiz BGK wynika, że w
inwestycjach samorządów dominują obecnie pojazdy elektryczne. Stanowią
one 55 proc. spośród niemal 900 pojazdów, które są obecnie kupowane
przez samorządy objęte badaniem. Kolejne 6 proc. to autobusy wodorowe,
które zaczynają odgrywać większą rolę dopiero w przypadku planów
dotyczących dalszych inwestycji. Jeżeli w pełni zostaną zrealizowane
bieżące plany zakupowe, do 2028 roku w polskich miastach przybędzie
ponad 1,2 tys. nowych pojazdów zeroemisyjnych (z których 55 proc. z nich
będą stanowiły autobusy elektryczne, a 17 proc. autobusy wodorowe).
Jak
wskazuje raport, po zrealizowaniu bieżących planów inwestycyjnych
odsetek zeroemisyjnych autobusów we flotach samorządów, objętych
wymogami ustawy o elektromobilności, wyniesie 23 proc. Jednak to wciąż
za mało, aby osiągnąć określony w przepisach, 30-proc. próg. Według
szacunków BGK ten cel w wyznaczonym terminie uda się osiągnąć tylko 36
proc. samorządów objętych badaniem.
– Dziś ten wymóg 30-proc.
udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie spełnia tylko 11 proc.
samorządów. Po realizacji obecnych i planowanych inwestycji ten odsetek
oczywiście wzrośnie. Jednak wiele samorządów nadal tego progu nie
osiągnie. Według naszych szacunków, aby samorządy mogły zrealizować
ustawowe wymagania, potrzeba łącznie ok. 2,5 do 4,5 mld zł na zakup
nowego, zeroemisyjnego taboru – mówi dyrektor programu Infrastruktura,
Transport i Logistyka w BGK.
Miasta, które inwestują w zielony
transport publiczny, wskazują, że tempo wymiany taboru zależy w dużej
mierze od środków finansowych dostępnych na ten cel. Dziś samorządy
realizują takie inwestycje głównie ze środków europejskich (38 proc.),
środków własnych (17 proc.) oraz z dotacji budżetowych i od innych
instytucji centralnych (17 proc.).
– Inwestycje samorządów w
zero- i niskoemisyjny transport są realizowane głównie przy użyciu
środków unijnych oraz programów rządowych realizowanych przez NFOŚiGW.
Natomiast BGK jako bank rozwoju wspiera samorządy w finansowaniu wkładów
własnych, które są wymagane pod absorpcję środków unijnych – mówi Anna
Łopaciuk.
W przyszłości samorządy liczą jednak na dużo większy
udział funduszy unijnych (prognozowany wzrost do 47 proc.) i oczekują
większego wsparcia ze strony budżetu centralnego – zgodnie z planami
samorządów ma ono sfinansować co czwartą złotówkę planowanych zakupów
(27 proc.).
– Głównym wyzwaniem dotyczącym inwestycji w
elektromobilność jest oczywiście ich koszt. Dlatego najważniejszy jest
dostęp do środków dotacyjnych oraz środków preferencyjnych, które
znacząco zmniejszają koszty inwestycyjne i wpływają na większą
efektywność ekonomiczną tych projektów – mówi dyrektor programu
Infrastruktura, Transport i Logistyka w BGK.
Wnioski z raportu
„Transport zbiorowy w polskich samorządach – stan obecny i plany na
przyszłość” oraz badań przeprowadzonych na jego potrzeby mają posłużyć
Bankowi Gospodarstwa Krajowego jako podstawa do wypracowania
potencjalnych mechanizmów wsparcia, które pozwolą samorządom na szybszą i
bardziej efektywną realizację planów inwestycyjnych związanych z
zeroemisyjnym transportem.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Enefit wprowadza na polski rynek ładowarki do samochodów elektrycznych i będzie rozwijał publiczną sieć ładowania
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24525,00 $ | tona | 1,03% | 24 maj |
Cynk | 2305,00 $ | tona | -2,41% | 24 maj |
Aluminium | 2233,00 $ | tona | 1,45% | 24 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |