Decyzja Sztokholmu o strefie bez aut spalinowych wstrzymana przez Komisję Europejską

Decyzja Sztokholmu o strefie bez aut spalinowych wstrzymana przez Komisję Europejską - ZielonaGospodarka.pl
19.01.2024 15:31
Strona główna Transport, Elektromobilność Decyzja Sztokholmu o strefie bez aut spalinowych wstrzymana przez Komisję Europejską

Partnerzy portalu

Decyzja Sztokholmu o strefie bez aut spalinowych wstrzymana przez Komisję Europejską - ZielonaGospodarka.pl

Decyzja władz Sztokholmu o wprowadzeniu w centrum miasta strefy bez samochodów z silnikami na benzynę lub olej napędowy została wstrzymana przez Komisję Europejską. Powodem jest możliwość naruszenia prawa mieszkańców do swobodnego przemieszczania się.

W Szwecji pierwsza w tym kraju tzw. strefa ekologiczna 3, dopuszczająca wjazd jedynie pojazdom elektrycznym oraz niskoemisyjnym na gaz ma zacząć obowiązywać od 31 grudnia 2024 roku na obszarze ok. 180 tys. mkw. w ścisłym centrum Sztokholmu. W założeniu ograniczenie ma chronić zdrowie ludzi i środowisko, ale według krytyków - opozycji oraz lokalnych przedsiębiorców - wprowadzane jest za szybko, bez analizy skutków dla życia społecznego mieszkańców.

Władze Sztokholmu poinformowały w piątek o otrzymaniu od KE zastrzeżeń. Według członka zarządu miasta ds. transportu Larsa Stroemgrena (Partia Zielonych) decyzja oznacza, że UE chce przyjrzeć się sprawie. Unijni urzędnicy mają dokonać analizy w ciągu 3 miesięcy. "Uważamy, że ostatecznie nie będzie to miało wpływu na wprowadzenie przepisów w życie" - podkreślił Stroemgren.

Zieloni stoją na stanowisku, że po wejściu w życie nowych przepisów osoby nieposiadające samochodów elektrycznych wciąż będą mogły dostać się do ścisłego centrum komunikacją miejską, rowerem lub wynająć auto na prąd.

Jednocześnie Stroemgren w rozmowie z lokalnymi mediami zgodził się, że ewentualny sprzeciw KE może mieć wpływ na podobne uchwały innych miast. Strefę czystego powietrza chce wprowadzić Goeteborg.

W Sztokholmie Partia Zielonych w ubiegłym roku zamierzała objąć strefą ekologiczną 3 znajdujące się na wyspie Stare Miasto. Jednak po protestach branży turystycznej ostatecznie z tego zamiaru zrezygnowano, likwidując jedynie część miejsc parkingowych.

W Sztokholmie od 2007 roku istnieje system opłat za wjazd do centralnych dzielnic miasta. Został on wprowadzony w wyniku referendum. Fundusze z opłat są przeznaczane na rozwój infrastruktury transportu publicznego.

Ze Sztokholmu Daniel Zyśk 

zys/ adj/

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.