Decyzja władz Sztokholmu o wprowadzeniu w centrum miasta strefy bez samochodów z silnikami na benzynę lub olej napędowy została wstrzymana przez Komisję Europejską. Powodem jest możliwość naruszenia prawa mieszkańców do swobodnego przemieszczania się.
W Szwecji pierwsza w tym kraju tzw. strefa ekologiczna 3, dopuszczająca wjazd jedynie pojazdom elektrycznym oraz niskoemisyjnym na gaz ma zacząć obowiązywać od 31 grudnia 2024 roku na obszarze ok. 180 tys. mkw. w ścisłym centrum Sztokholmu. W założeniu ograniczenie ma chronić zdrowie ludzi i środowisko, ale według krytyków - opozycji oraz lokalnych przedsiębiorców - wprowadzane jest za szybko, bez analizy skutków dla życia społecznego mieszkańców.
Władze Sztokholmu poinformowały w piątek o otrzymaniu od KE zastrzeżeń. Według członka zarządu miasta ds. transportu Larsa Stroemgrena (Partia Zielonych) decyzja oznacza, że UE chce przyjrzeć się sprawie. Unijni urzędnicy mają dokonać analizy w ciągu 3 miesięcy. "Uważamy, że ostatecznie nie będzie to miało wpływu na wprowadzenie przepisów w życie" - podkreślił Stroemgren.
Zieloni stoją na stanowisku, że po wejściu w życie nowych przepisów osoby nieposiadające samochodów elektrycznych wciąż będą mogły dostać się do ścisłego centrum komunikacją miejską, rowerem lub wynająć auto na prąd.
Jednocześnie Stroemgren w rozmowie z lokalnymi mediami zgodził się, że ewentualny sprzeciw KE może mieć wpływ na podobne uchwały innych miast. Strefę czystego powietrza chce wprowadzić Goeteborg.
W Sztokholmie Partia Zielonych w ubiegłym roku zamierzała objąć strefą ekologiczną 3 znajdujące się na wyspie Stare Miasto. Jednak po protestach branży turystycznej ostatecznie z tego zamiaru zrezygnowano, likwidując jedynie część miejsc parkingowych.
W Sztokholmie od 2007 roku istnieje system opłat za wjazd do centralnych dzielnic miasta. Został on wprowadzony w wyniku referendum. Fundusze z opłat są przeznaczane na rozwój infrastruktury transportu publicznego.
Ze Sztokholmu Daniel Zyśk
zys/ adj/
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
EKG 2024: sektor motoryzacyjny oczekuje pragmatycznego podejścia UE do celów klimatycznych
ElectroMobility Poland z pozwoleniem na budowę fabryki w Jaworznie
EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |