Już wkrótce do Gdyni trafią nowoczesne i ekologiczne elektrobusy Mercesed-Benz eCitaro. Obecnie na trwa montaż dodatkowego wyposażenia wewnątrz pojazdów, które obfituje w innowacyjne rozwiązania. Autobusy posiadać będą m.in. antywirusową klimatyzację czy zeroemisyjne ogrzewanie, pozbawione agregatu spalinowego.
Umowę na zakup zeroemisyjnych autobusów miasto podpisało z firmą EvoBus w kwietniu tego roku. Zakup 16 fabrycznie nowych, elektrycznych pojazdów marki Mercedens-Benz eCitaro to kolejny krok Gdyni w stronę transportu przyjaznego środowisku. Inwestycja realizowana jest przy znacznym udziale środków europejskich, które stanowią aż 85% kosztów tego projektu.
- Zgodnie z zamówieniem elektrobusy marki Marcedes-Benz, które zasilą gdyński tabor, są już na etapie wykończenia wnętrz. Oznacza to, że już wkrótce będziemy mogli zaoferować mieszkańcom podróżowanie pojazdami o najwyższych aktualnie standardach, zeroemisyjnych i wyposażonych w innowacyjne technologie. W Gdyni konsekwentnie realizujemy politykę zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do wyboru komunikacji zbiorowej i wybierając przyjazne środowisku rozwiązania. Elektrobusy, o których mowa wprowadzą nową jakość do komunikacji miejskiej w Gdyni. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
eCitaro są właśnie w fazie uzbrajania wnętrz // fot. M. Gromadzki
Gdyńskie autobusy Mercedes-Benz eCitaro będą pierwszymi w Polsce pojazdami w tym modelu. Na ulice Gdyni powinny wyjechać w drugim kwartale 2022 roku. Ich produkcja znajduje się obecnie na etapie uzbrajania wnętrza. Autobusu prezentują się bardzo ładnie zewnątrz. Z przodu pod świetlikiem, nad dużą szybą, zwraca uwagę jedna z kamer systemu monitoringu 360 stopni.
Po prawej stronie, za przednim nadkolem, z nadwozia wystają czujniki systemu asystenta martwego pola. To zupełna nowość w autobusach miejskich. Z przodu, pod logo producenta, widoczny jest z kolei radar aktywnego tempomatu. Dzięki niemu zapobiec można najechaniu na pojazd znajdujący się bezpośrednio przed autobusem lub inne obiekty, takie jak słupki czy hydranty.
Mercedes-Benz eCitaro to komfort jazdy zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów // fot. Marcin Gromadzki
Proekologiczną innowacją jest system ogrzewania zastosowany w eCitaro. Pojazd posiada zaawanasowane technologicznie ogrzewanie elektryczne, a nie – tak jak to zwykle bywa – służący do tego agregat spalinowy. Dodatkowo wyposażono go w system rekuperacji energii, dzięki czemu może on odzyskiwać energie podczas hamowania i zmniejszania prędkości.
Praktyczną nowinką, istotną zwłaszcza w trudnych czasach pandemii, jest klimatyzacja z aktywnym filtrem neutralizacji wirusów. Nowością jest również lepiej wyizolowana kabina, z szybą aż do sufitu, licznymi schowkami dla kierowcy, automatyczną roletą przeciwsłoneczną i mini-lodówką. Ponadto wejście do kabiny ułatwia skrętny fotel kierowcy.
Na wyposażeniu autobusu znajduje się również defibrylator AED oraz alkolock. Nie zapomniano także o bramkach systemu automatycznego zliczania pasażerów.
Pod przysłowiową „maską” elektrobus eCitaro posiada baterie NMC (litowo-jonowe z elektrodą dodatnią z niklu, manganu i kobaltu w różnych proporcjach, a ujemną – grafitową) o wysokiej gęstości energii i pojemności 192 kWh. Gwarancja na baterie to aż 8 lat.
Gdyńskie elektrobusy przystosowane są do ładowania szybkiego poprzez rozkładany pantograf umieszczony na dachu, w jego przedniej części oraz do ładowania w zajezdni poprzez dwa złącza plug-in – jedno na przednim prawym nadkolu i drugie na tylnej ścianie.
Ładowanie może odbywać się poprzez rozkładany pantograf // fot. Marcin Gromadzki
Złącze plug-in do ładowania w zajezdni // fot. Marcin Gromadzki
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zielona transformacja przemysłu jachtowego. PG partnerem międzynarodowego projektu
Projekt: miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie zeroemisyjny transport
PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa do europejskiej sieci transportu drogowego
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Krakowskie autobusy elektryczne od dziesięciu lat na ulicach miasta
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |