GDDKiA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla „sądeczanki”

zk

29.09.2021 12:52 Źródło: PAP
Strona główna Klimat, Edukacja GDDKiA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla „sądeczanki”

Partnerzy portalu

GDDKiA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla „sądeczanki” - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Pixabay

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy nowej dwujezdniowej drogi krajowej nr 75 na odcinku od Brzeska do Nowego Sącza, tzw. sądeczanki. Wniosek uwzględnia trzy warianty przebiegu tej trasy.

Jak poinformowała w środę rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) złożony został wraz z raportem oddziaływania na środowisko i niezbędnymi mapami obszaru, na którym będzie realizowana droga.

Cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk po raz kolejny podkreślił, że do realizacji inwestycji potrzebna jest zgoda wszystkich zainteresowanych stron.

„Kolejny etap prac przygotowawczych zmierzających do budowy +sądeczanki+ za nami. Droga krajowa nr 75 łącząca Brzesko z Nowym Sączem musi powstać na całym przebiegu (…). Liczymy na konstruktywną postawę samorządów i organizacji społecznych” - wskazał Adamczyk.

Odcinek „sądeczanki” Brzesko-Nowy Sącz będzie drogą klasy głównej przyspieszonej, z dwoma jezdniami, każda po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km. Dostępność do niej będzie zrealizowana poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wyeliminowaniem zjazdów.

Zdaniem przedstawicieli GDDKiA wariant przebiegu C, który został rekomendowany stanowi optymalizację prac projektowych, prowadzonych od ponad 36 miesięcy w dwóch stadiach: studium korytarzowego (SK) i studium techniczno- ekonomiczno- środowiskowego (STEŚ).

„Wybór tego wariantu jako rozwiązania optymalnego poprzedzony był analizami całego obszaru od Brzeska do Nowego Sącza, w pasie o szerokości prawie 20 km, gdzie zaproponowano i przeanalizowano 26 pełnych przebiegów. Prace obejmowały nie tylko analizy techniczne możliwości przebiegu z założeniem wytyczenia wariantu najtańszego, ale przede wszystkim stanowiły kompilacje istotnych istniejących uwarunkowań lokalnych” - wskazano.

We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej wariant C jest rekomendowany, warianty A i F wskazano jako alternatywne.

Nowa „sądeczanka” została wpisana w 2017 r. do Programu Budowy Dróg Krajowych, w którym zarezerwowano wtedy na nią prawie 1,8 mld zł. W połowie ub.r. rząd przyjął uchwałę zwiększającą wydatki na ten program, dzięki czemu środki na budowę drogi nr 75 zostały podwyższone o 1,4 mld zł, do blisko 3,2 mld zł.

Według przewidywań ogłoszenie przetargu i realizacja zadania możliwa byłaby w latach 2023-2026.

W październiku ub.r. została podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie tzw. łącznika brzeskiego o długości ok. 3 km łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4 i stanowiącego pierwszą część „sądeczanki”. Kończy się też budowa mostu na Dunajcu w Kurowie k. Nowego Sącza, przez który ma przebiegać nowa trasa.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.