Gliwice odebrały 15 hybrydowych autobusów przegubowych od MAN

zk

24.12.2021 12:16 Źródło: PAP
Strona główna Transport, Elektromobilność Gliwice odebrały 15 hybrydowych autobusów przegubowych od MAN

Partnerzy portalu

Gliwice odebrały 15 hybrydowych autobusów przegubowych od MAN - ZielonaGospodarka.pl
Fot. man.eu

Piętnaście 18-metrowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym odebrało samorządowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach (PKM). Wcześniej spółka kupiła 10 konwencjonalnych autobusów 12-metrowych; w 2022 r. ma otrzymać 10 elektryków.

Jak wynika z informacji w rozesłanym w czwartek wieczorem biuletynie gliwickiego magistratu, firma MAN Truck & Bus Polska z Nadarzyna dostarczyła Gliwicom 15 ekologicznych pojazdów, wyprodukowanych w fabryce w Starachowicach.

Dotychczas na gliwickie ulice wyjechało sześć niskopodłogowych przegubowych autobusów komunikacji miejskiej MAN Lion’s City 19C. Kursują one m.in. na liniach: 617, 624, 197 i 126. Po nowym roku na trasy wyjedzie pozostałych dziewięć takich autobusów.

„Dla PKM jest to nowa jakość. Autobusy firmy MAN posiadają napęd hybrydowy i dodatkowe ekologiczne cechy: funkcję rekuperacji energii, czyli gromadzenia energii wynikającej z hamowania autobusu w specjalnym kondensatorze (supercaps) i wykorzystania tak zgromadzonej energii do wspierania silnika spalinowego autobusu przez dodatkowy silnik elektryczny w czasie napędu pojazdu” – wyliczył cytowany w informacji miasta prezes gliwickiego PKM Henryk Szary.

„To ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie. Wspierając działania władz miasta w zakresie ekologii, staramy się podejmować kroki minimalizujące emisję spalin do atmosfery. Zakup autobusów był właśnie jednym z tych kroków w drodze do czystszego środowiska” – dodał Szary.

Trwający od połowy grudnia ub. roku przetarg dotyczył dostawy w br. 15 przegubowych, 18-metrowych autobusów miejskich z napędem konwencjonalnym. W ocenie ofert preferowano jednak pojazdy hybrydowe: w specyfikacji zamówienia przewoźnik zastrzegł, że cena ma stanowić 50 proc. kryterium oceny ofert. Pozostałymi były: ocena techniczna (20 proc., tu z kolei w 20 proc. punktowano napęd hybrydowy), ekologia (20 proc.), warunki gwarancji i serwisu oraz ceny wybranych części zamiennych (po 5 proc.).

Spółka deklarowała, że chce przeznaczyć na to zamówienie nieco ponad 23 mln zł brutto. Zgłosiło się dwóch producentów: MAN z ceną niższą od budżetu o ok. 20 tys. zł i Solaris – z ofertą opiewającą na ponad 25,4 mln zł brutto. Gliwickie PKM w przetargu zastrzegło, że zamówienie ma zostać zrealizowane w 280 dni od podpisania umowy.

W ub. roku w podobnym przetargu przewoźnik kupił za 11,4 mln zł 10 konwencjonalnych autobusów 12-metrowych marki Solaris.

Gliwickie PKM finansuje ubiegłoroczny i obecny zakup własnymi środkami. Od pewnego czasu fundusze europejskie nie mogą bowiem już wspierać zakupów pojazdów z konwencjonalnymi silnikami diesla. Środki unijne dotują natomiast zakup tego przewoźnika, obejmujący 10 nowych autobusów elektrycznych - z infrastrukturą ładowania.

PKM Gliwice, które dotąd nie używało pojazdów z napędem elektrycznym, złożyło zamówienie na trzy takie autobusy 18-metrowe i siedem 12-metrowych w unijnym projekcie oszacowanym na 39,1 mln zł netto, przy dotacji 26,9 mln zł netto. Umowę podpisano w sierpniu 2020 r.; termin jej realizacji to 2022 r.

Dostawcą ma być Volvo, które zaoferowało realizację zamówienia za 29,6 mln zł netto (36,4 mln zł brutto). Nowe autobusy elektryczne mają kursować po Gliwicach jako linia A4 między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim (zastępująca zlikwidowany w tym mieście tramwaj) oraz na trasie linii nr 676, okrężnej, między Sikornikiem a Sikornikiem przez Szobiszowice.

Dla ich obsługi są już wybudowane stacje ładowania: na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej i przy ul. Nowy Świat. Na początku 2022 r. będzie kolejna – przy ul. Czapli.

Gliwice otrzymały dotację do swojego projektu w konkursie wniosków o dofinansowanie niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozdzieliło w nim ok. 460 mln zł.

Gliwickie PKM, które użytkuje obecnie 185 autobusów, jest jednym z czterech największych samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – obok podobnych spółek z Katowic, Sosnowca oraz Tychów. Udziałowcami spółki są miasta: Gliwice, Zabrze i Knurów oraz gminy Gierałtowice i Zbrosławice.

Kolejnym udziałowcem ostatnio stała się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Na zgromadzeniu GZM w listopadzie ub. roku jego członkowie zgodzili się, aby Metropolia objęła udziały w PKM gliwickim, a także tyskim i sosnowieckim - aby mogły one dzięki temu dostawać zlecenia w formule in-house, czyli z pominięciem przetargów. Podobne rozwiązanie w styczniu br. zaakceptowano dla PKM Katowice.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.