Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przygotowuje postępowanie na zakup wodoru, który miałby zasilać zamawiane przy wsparciu NFOŚiGW autobusy wodorowe – poinformował w środę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Metropolia prowadzi przetarg na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem i 10 kolejnych takich wozów w prawie opcji. Termin dostarczenia 20 pojazdów to połowa 2024 r; pierwsze z nich powinny zostać dostarczone w lutym 2024 r. Obecny termin składania ofert przypada 15 lutego br.
Podczas środowej sesji zgromadzenia GZM przewodniczący Karolczak, mówiąc o trwającym przetargu na autobusy wodorowe, przypomniał wartość projektu, w którym mają zostać one dofinansowane – ponad 110 mln zł – i ocenił, że spadająca na rynku cena takich pojazdów być może umożliwi realizację uwzględnionej w przetargu opcji.
„Ale chcemy pozyskać oferty na zakup paliwa – i wtedy ostatecznie zdecydować o realizacji projektu wodorowego w Metropolii" - zastrzegł Karolczak. "Wkrótce będzie ogłoszone postępowanie na zakup wodoru” – zasygnalizował przewodniczący zarządu GZM.
Według wcześniejszych informacji Metropolii przetarg na zakup paliwa wodorowego na potrzeby eksploatacji autobusów wodorowych przewidziano jako wspólny zakup samorządowych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Tychach i Świerklańcu, do których trafią zamawiane pojazdy.
Trwające postępowanie GZM dot. autobusów wodorowych obejmuje zakup pojazdów o długości ok. 12 metrów wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 - na miejscach siedzących.
Pojazdy mają zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).
Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice – Tychy) oraz M3 (trasa Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry).
Termin zakończenia realizacji zamówienia przypada 30 czerwca 2024 r. Pierwsze wozy powinny trafić do GZM w lutym 2024 r. Uwzględnione w przetargu prawo opcji zakłada możliwość zamówienia do 10 kolejnych napędzanych wodorem autobusów.
Zakup jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy całkowitym koszcie przedsięwzięcia 110,7 mln zł i dotacji 81 mln zł.
Do zakupu 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzymała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w pierwszym naborze konkursu „Zielony transport publiczny”.
Jak sygnalizowano w informacji o przyznaniu dotacji, chodzi o pojazdy, które miałyby obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych (finansowanych bezpośrednio przez GZM; poza składkami miast i gmin członkowskich).
W drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” 45,5 mln zł dotacji do projektu zakupu 20 autobusów wodorowych, oszacowanego na 86 mln zł, otrzymał także samorząd Rybnika.
Ponadto, w drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” GZM otrzymała 70 mln zł wsparcia z NFOŚiGW do projektu zakupu 35 elektrycznych autobusów miejskich oraz 21 ładowarek typu plug-in, o koszcie całkowitym oszacowanym na 141,8 mln zł, przy kosztach kwalifikowanych 115,3 mln zł
Kontekst dofinansowania zakupów autobusów wodorowych przez GZM i Rybnik był poruszany z końcem stycznia ub. roku podczas uroczystości powołania Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej. Jej uczestnikiem jest spółka Orlen Południe i rafineria w Trzebini, gdzie ma być produkowany wodór pod kątem zasilania pojazdów wodorowych. Sygnalizowano, że powstała już mobilna stacja wodorowa w Krakowie. Kolejna, konwencjonalna stacja ma powstać w Katowicach, a następna - w Rybniku.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Naukowcy: wpływ ładowania pojazdów elektrycznych na sieć energetyczną można zmniejszyć
Niewystarczająca infrastruktura zagrozi transformacji motoryzacji
Projekt z udziałem Deltamarin otrzymał zgodę ABS na badania w zakresie metody dekarbonizacji żeglugi
Prezes Toyoty widzi przyszłość w wodorze
DHL Parcel inwestuje w kolejne elektryki MAN
Nowa metoda optymalizacji śmigła samolotu elektrycznego ograniczy hałas
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 23825,00 $ | tona | 2,27% | 23 mar |
Cynk | 2893,00 $ | tona | 0,21% | 23 mar |
Aluminium | 2264,00 $ | tona | 1,48% | 23 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |