Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest w trakcie wszczęcia przetargu na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem oraz dodatkowo do kolejnych takich wozów w prawie opcji – poinformował podczas piątkowych obrad zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.
„GZM jest w trakcie wszczęcia postępowania o udzielenie zmówienia na zakup autobusów napędzanych wodorem w ilości 20 sztuk w zamówieniu podstawowym oraz dodatkowo do 10 sztuk w prawie opcji” – powiedział Karolczak, informując o bieżących pracach zarządu Metropolii.
Karolczak przypomniał, że zakup jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy całkowitym koszcie przedsięwzięcia 110,7 mln zł i kwocie dotacji 81 mln zł. Termin zakończenia realizacji zamówienia określono na 30 czerwca 2024 r.
Do zakupu 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzymała 81 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w pierwszym naborze konkursu „Zielony transport publiczny”.
Jak sygnalizowano wówczas, chodzi o 12-metrowe pojazdy wodorowe, które miałyby obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych (finansowanych bezpośrednio przez GZM; poza składkami miast i gmin członkowskich). Dostawy autobusów zaplanowano na lata 2023-24.
W piątek Karolczak podał także, że w grudniu br. jest planowane uruchomienie przetargu na zakup paliwa wodorowego na potrzeby eksploatacji autobusów napędzanych wodorem jako wspólny zakup Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Tychach i Świerklańcu (ich udziałowcem jest GZM).
W drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” 45,5 mln zł dotacji do projektu zakupu 20 autobusów wodorowych, oszacowanego na 86 mln zł, otrzymał też samorząd Rybnika.
W drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” GZM otrzymała też 70 mln zł wsparcia z NFOŚiGW do projektu zakupu 35 elektrycznych autobusów miejskich oraz 21 ładowarek typu plug-in, o koszcie całkowitym oszacowanym na 141,8 mln zł, przy kosztach kwalifikowanych 115,3 mln zł
Kontekst dofinansowania zakupów autobusów wodorowych przez GZM i Rybnik był poruszany z końcem stycznia br. podczas uroczystości powołania Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej. Jej uczestnikiem jest spółka Orlen Południe i rafineria w Trzebini, gdzie ma być produkowany wodór pod kątem zasilania pojazdów wodorowych.
Podczas powołania Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej sygnalizowano, że powstała już mobilna stacja wodorowa w Krakowie. Kolejna, konwencjonalna stacja ma powstać w Katowicach, a następna - w Rybniku.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwie firmy zainteresowane wymianą baterii w starszych autobusach elektrycznych MPK w Krakowie
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |