Temat zrównoważonego rozwoju staje się kluczowy dla konsumentów i biznesu. – Prawie 90 proc. Polaków uważa, że ich wybory i jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, odpowiedzialna za ESG i innowacje w ING Banku Śląskim.
Rzeczywiście duże korporacje mają coraz bardziej ambitne cele ESG, ale takie inicjatywy powinny docierać szerzej, także do średniego i małego biznesu oraz samorządów. Do tego potrzebne są wymiana doświadczeń, współpraca i uczciwe podejście – podkreślali eksperci Okrągłych Stołów Klimatycznych zorganizowanych podczas Festiwalu Przyszłości Bomba Megabitowa. Co istotne, nie tylko wymogi konsumentów, ale też globalny kryzys może się stać wyzwalaczem pozytywnej zmiany w zakresie odpowiedzialnego biznesu.
– Pandemia pokazała, że jesteśmy w stanie przestrzegać pewnych wymogów, zmusić się do ograniczenia i zmiany naszych nawyków. Tak samo potrafimy podjąć ten wysiłek w związku z transformacją klimatyczną, więc to jest wszystko przed nami – mówi agencji Newseria Biznes Alicja Pawłowska-Piorun, expert – sustainability w Centrum Eksperckim ESG Innowacje ING Banku Śląskiego. – Kryzys może być wyzwalaczem pozytywnej zmiany. Czasami brak czy nowa potrzeba wykreowana przez kryzys jest dobrą inspiracją do zmian, których wcześniej nie mieliśmy motywacji podjąć. Zarówno kwestie kryzysowe związane z walutą, łańcuchami dostaw, brakiem mikrochipów, jak i niestabilną sytuacją za naszymi granicami mogą być takim wyzwalaczem zmian w firmach, ale nie tylko, również w samorządach i w życiu każdego z nas.
Zmianę podejścia konsumentów na bardziej odpowiedzialne widać już było w ubiegłym roku, po półtora roku pandemii, ale jeszcze przed wybuchem wojny. Jak wynika z wrześniowego raportu ING „Wybory Polaków a zrównoważony rozwój”, blisko połowa badanych zadeklarowała, że pandemia skłoniła ich do przemyślenia, w jaki sposób działania i zachowania wpływają na środowisko. Tylko nieco mniej uważa, że ich znajomi i rodziny zmienili swoje zachowanie w trosce o środowisko. Większość badanych twierdziła, że stara się zmniejszyć ilość wytwarzanych odpadów spożywczych oraz segreguje opakowania po żywności i napojach w domu. Blisko 90 proc. Polaków uważa, że takie jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, z czego 26,3 proc. ocenia ten wpływ jako istotny.
Jednocześnie konsumenci mają duże oczekiwania w tym zakresie wobec polityków i biznesu. Przykładowo 69 proc. chce więcej inicjatyw legislacyjnych na rzecz proekologicznych zmian, prawie trzech na czterech ocenia, że rządy powinny przyznawać wsparcie finansowe firmom pod warunkiem realizacji celów klimatycznych.
– Temat zrównoważonego rozwoju jest naprawdę ważny dla naszych interesariuszy, co wiemy z prowadzonych badań. Pokazują to również dostępne raporty. Trzy czwarte konsumentów zrezygnowałoby ze współpracy z firmami, które nie szanują środowiska, swoich klientów i pracowników. Ponad 80 proc. konsumentów deklaruje także, że duże firmy powinny być odpowiedzialne za zrównoważony rozwój i to właśnie one powinny szukać najbardziej efektywnych praktyk w obszarze ESG [dane za PwC Consumer Intelligence Series, 2021 – red.]. To ważny głos i kierunek działania dla biznesu – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber.
Ponad połowa badanych przez ING konsumentów przyznała, że byłaby mniej skłonna kupować w przyszłości produkty firm, które nie podchodzą poważnie do ochrony środowiska czy odpowiedzialności społecznej. Nieco ponad 40 proc. byłoby za to skłonnych płacić więcej za produkty, które są wytwarzane w sposób przyjazny dla środowiska (47 proc.) lub których producent działa w sposób odpowiedzialny społecznie (41,1 proc.).
Same firmy przyznają, że zrównoważony rozwój coraz mocniej wpisuje się w budowanie ich wartości. Trend ten nasilił się w ostatnich miesiącach. Globalne badanie ING wskazało, że 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych („Biznes dla klimatu. Raport o zmianie priorytetów” EY i ING).
– Już w roku 2015 odeszliśmy od finansowania węgla, dwa lata później ogłosiliśmy naszą pierwszą deklarację ekologiczną, w tym roku ogłosiliśmy naszą strategię ESG, która jest częścią strategii biznesowej. Oznacza ona, że już do roku 2030 chcemy w naszej gospodarce własnej być neutralni klimatycznie. Ale również wspieramy naszych klientów w zielonej transformacji, udostępniając finansowanie, ale też dzieląc się swoimi praktykami i wiedzą po to, żeby oni również mogli prowadzić biznes w sposób zrównoważony – mówi ekspertka z ING Banku Śląskiego. – W obszarze społecznym ta druga litera S, przede wszystkim pomagamy naszym klientom i pracownikom w tym, żeby byli przedsiębiorczy. Pomagamy im w zarządzaniu finansami i wreszcie wspieramy całe społeczeństwo, żeby być o jeden krok do przodu w życiu i biznesie.
W dniach 10–12 września br. w Krakowie po raz drugi odbył się Festiwal Przyszłości Bomba Megabitowa, łączący światy kultury, nauki i technologii. Tegoroczna edycja, której partnerowali m.in. Allegro, Samsung i ING Bank Śląski, została poświęcona zmianom klimatu i wyzwaniom związanym ze zrównoważonym rozwojem. W jej ramach odbyła się seria Okrągłych Stołów Klimatycznych – warsztatów dla przedstawicieli samorządów, biznesu i aktywistów, których zadaniem było przedstawienie wspólnych rekomendacji dotyczących przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu i przyszłych kierunków rozwoju.
– Najważniejszą rekomendacją Okrągłych Stołów było przejście z perspektywy krótkoterminowej na długoterminową. Przed firmami, które myślą o tym, jak ich biznes będzie działać za 5, 10 czy 15 lat, stoją zupełnie inne wyzwania. To odejście od paradygmatu kwartału. On jest oczywiście potrzebny, ale trzeba myśleć długookresowo, bo wyzwań, z którymi aktualnie się mierzymy, nie jesteśmy w stanie rozwiązać w ciągu kwartału – mówi Alicja Pawłowska-Piorun. – Okrągły stół „Biznes i odpowiedzialność” połączył zarówno duże firmy działające na polskim rynku, jak i samorządy i aktywistów klimatycznych. Był to chyba najtrudniejszy i najliczniejszy stół, więc wielogodzinne obrady początkowo skończyły się chaosem ze względu na mnogość doświadczeń i potencjalnych rozwiązań. Jednak potem podeszliśmy do tego kreatywnie i przekuliśmy to w trzy kierunkowskazy: współpraca, uczciwość i edukacja.
Jak wskazuje, edukacja ekologiczna społeczeństwa jest kluczowa, ponieważ wraz z nią rośnie też popyt na produkty i usługi, które powstają w sposób zrównoważony, bez szkody dla środowiska.
– Nie wszyscy jesteśmy ekspertami w zakresie zmian klimatu, które są
ogromnym zbiorem danych. Dlatego edukacja powinna dotrzeć nie tylko do
szkół, ale i do firm, zarządów, jak i pani sprzedającej produkty bankowe
czy ubezpieczeniowe – dodaje ekspertka.
– Biznesy powinny też
brać odpowiedzialność za edukację konsumentów, żeby mogli oni później
podejmować odpowiedzialne decyzje dotyczące m.in. tego, czy i co
kupować, czy naprawiać produkt albo co z nim zrobić na samym końcu –
dodaje Małgorzata Jarczyk-Zuber.
Jednym z tematów dyskusji stołu
„Biznes i odpowiedzialność” była edukacja konsumentów, tak ważna dla
przeciwdziałania zjawisku, jakim jest greenwashing. Oznacza on, że firmy
celowo wprowadzają konsumentów w błąd odnośnie do swojej
prośrodowiskowej działalności albo ekologicznych właściwości swojego
produktu bądź usługi. O skali greenwashingu świadczy m.in. ubiegłoroczne
badanie przeprowadzone przez Komisję Europejską, która wzięła 344
produktów pochodzących – jak wskazywały etykiety – ze zrównoważonej,
ekologicznej produkcji. Analiza KE pokazała, że 42 proc. tych deklaracji
okazało się fałszywych i nieuczciwych z punktu widzenia unijnego prawa,
a w 37 proc. przypadków zastosowano niejasne, niesprecyzowane terminy.
–
Odpowiedzialność wszystkich nas polega na wyposażaniu konsumentów w
wiedzę, która pomoże podejmować bardziej zielone i świadome wybory.
Budowanie świadomości i edukacja są kluczowe, jeśli myślimy o dobrej i
zrównoważonej przyszłości, dlatego edukacja powinna też dotyczyć nas
samych – mówi Alicja Pawłowska-Piorun.
Jak podkreśla, w
kontekście walki o klimat i zrównoważony rozwój liczy się również
wymiana pozytywnych doświadczeń i współpraca biznesu, zarówno na
szczeblu sektorowym, jak i międzybranżowym.
– Przykładowo: ktoś
prowadził duży tartak, ale obiektywnie rzecz biorąc, nie ma
doświadczenia w zakresie ryzyk klimatycznych, przeciwdziałania
negatywnym skutkom zmian klimatu, i potrzebuje w tym aspekcie wsparcia.
Tutaj krytyczne są partnerstwa, zarówno w ramach branży – np.
wypracowywanie wspólnie dobrych praktyk dla branży drzewnej, jak i
współpraca z podwykonawcami czy poddostawcami. Równie ważna będzie także
współpraca z odbiorcami drewna – np. dużą firmą z branży meblarskiej
odbierającej drewno z tego tartaku, która ma swoje własne wymogi
odnośnie do ESG. Duże firmy sobie poradzą, zatrudnią consulting i
odpowiednie osoby. Ale kluczowe jest, żeby ta wiedza, świadomość i
pomocna dłoń zeszła niżej, bo transformacja dotyczy nas wszystkich –
podkreśla ekspertka ING Banku Śląskiego.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Gdańska prokuratura wszczęła śledztwo ws. nielegalnego zrzutu zanieczyszczeń do kanalizacji sanitarnej
Minister klimatu o projekcie ustawy wiatrakowej: wydaje się to bardzo racjonalny projekt
Tauron: roszczenia Rafako nie mają żadnego uzasadnienia
Dostępny jest wzór wniosku na zwrot VAT dla gospodarstw domowych ogrzewających się gazem
Jeszcze tej zimy mają być gotowe przepisy mocniej chroniące odbiorców ciepła
Morawiecki: cała Europa wręcz zachęca do opodatkowania tzw. nadmiarowych zysków
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 29537,00 $ | tona | 1,07% | 1 lut |
Cynk | 3439,00 $ | tona | 0,91% | 1 lut |
Aluminium | 2610,00 $ | tona | 3,04% | 1 lut |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |