Gdańskie Autobusy i Tramwaje zakończyły przetarg na długoterminowy najem dziesięciu autobusów miejskich, zasilanych „zielonym wodorem” wraz z pełną obsługą serwisową. Wpłynęła jedna oferta, która mieści się w założonym budżecie na ten cel. Nowe pojazdy mają zasilić flotę GAiT już w przyszłym roku. Będą obsługiwać gdańskie linie przez dziesięć lat.
Jedna oferta na autobusy wodorowe
- Gdańskie Autobusy i Tramwaje otworzyły dziś kopertę z jedyną ofertą, jaka wpłynęła w przetargu na dziesięcioletni najem i serwis autobusów, które będą zasilane wodorem produkowanym z energii odnawialnej. Firma Polski Autobus Wodorowy podejmie się realizacji tej usługi za ponad 171 milionów złotych. Oferta mieści się w założonym na ten cel budżecie - poinformowała prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Teraz będzie analizowana, i jeśli wszystko będzie w porządku, w przyszłym roku na ulice Gdańska wyjadą pierwsze autobusy napędzane "zielonym" wodorem.
Miasto zabezpieczyło na ten cel 172,2 mln złotych brutto.
Zeroemisyjność i wysoki zasięg
Pojazdy muszą być zasilane wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna lub pozyskana z biomasy.
Wymagany zasięg autobusu powinien wynosić minimum 330 km na jednym tankowaniu. Taki zasięg pozwala na wykonywanie 90 procent zadań autobusowych w gdańskiej sieci komunikacji miejskiej.
Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane mają być do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Dlatego w tych autobusach znajdować się ma wydzielona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i dla wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować się będą także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone mają być również w systemy monitoringu i klimatyzacji, a tablice informacyjne dla podróżujących powinny być wykonane w wysokiej jakości technologii LED, tak samo, jak oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Zamawiane pojazdy powinny być wyposażone również w system liczenia pasażerów.
Najem z pełną obsługą serwisową
Najem obejmować ma pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca umowy zobowiązany będzie do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe), naprawy eksploatacyjne, naprawy części, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów, naprawy powypadkowe, naprawy będące następstwem wandalizmu, naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów, czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane „zielonym wodorem” autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu ich pracy.
Płatność za kompleksową usługę finansowana będzie z bieżących własnych środków spółki pochodzących z wpływów za wykonywane usługi i regulowana w rozliczeniu comiesięcznym. Dostawy pojazdów mają odbywać się w transzach. Wszystkie autobusy muszą zostać dostarczone w terminie do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
EKG 2024: sektor motoryzacyjny oczekuje pragmatycznego podejścia UE do celów klimatycznych
ElectroMobility Poland z pozwoleniem na budowę fabryki w Jaworznie
EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |