Liderzy żeglugi chcą przerabiać istniejące statki na spalanie paliw bezwęglowych

Paweł Kuś

17.05.2021 11:49 Źródło: Własne
Strona główna Energetyka Odnawialna, Eko Energia, OZE Liderzy żeglugi chcą przerabiać istniejące statki na spalanie paliw bezwęglowych
Liderzy żeglugi chcą przerabiać istniejące statki na spalanie paliw bezwęglowych - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Maersk

A.P. Moller – Maersk, ABS, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line, Seaspan Corporation oraz Total łączą siły za pośrednictwem Centrum Żeglugi Zeroemisyjnej Mærsk Mc-Kinney Møllera, aby ocenić techniczny, finansowy i środowiskowy potencjał konwersji istniejących statków na paliwa i technologie o zerowej emisji dwutlenku węgla.

Ponadto projekt zidentyfikuje szereg modyfikacji technicznych mających znaczenie dla dzisiejszych nowych statków w celu zmniejszenia kosztów przyszłych przebudów, minimalizując w ten sposób związane z tym ryzyko finansowe dla właścicieli statków.

Partnerzy projektu przyjrzą się różnym typom statków, w tym kontenerowcom, tankowcom i masowcom oraz ich potencjalną konwersją z konwencjonalnego oleju napędowego lub nowoczesnych paliw LNG i LPG, aby umożliwić korzystanie z paliw przyszłości, takich jak amoniak lub metanol oraz  zastosowanie pokładowego wychwytywania i składowania dwutlenku węgla.

Dla każdej ścieżki powiązane aspekty bezpieczeństwa zostaną poddane przeglądowi, a ocena finansowa obejmie takie pozycje, jak koszty konwersji, technologii i paliwa, a także powiązane koszty operacyjne.

Współpraca centrum

Projekt jest wspierany przez Centrum Żeglugi Zeroemisyjnej Mærsk Mc-Kinney Møllera i w pełni finansowany przez zaangażowane strony. Strategiczni partnerzy zobowiązali się do stosowania modelu współpracy centrum, w ramach którego przydzielają ekspertów jako pracowników oddelegowanych do pracy w centrum oraz z innymi partnerami w ramach projektów i działań.

- Aby przyspieszyć inwestycje w bezemisyjną żeglugę, musimy zmniejszyć ryzyko osieroconych aktywów. Dzięki temu projektowi sprostamy temu wyzwaniu, zapewniając przejrzystość i przegląd operacyjnych opcji paliwowych i technologicznych oraz ich wpływu na środowisko i finanse - powiedział Claus Winter Graugaard z Centrum Żeglugi Zeroemisyjnej.

- To niezwykle ważny projekt dla całej branży. Oceniamy możliwości i konsekwencje przekształcenia statków z paliw kopalnych na paliwo o zerowej lub neutralnej emisji dwutlenku węgla, co jest czymś, co powinno zainteresować każdego armatora. Projekt ten zmieni ambicje branży w zakresie dekarbonizacji w szereg możliwych do podjęcia kroków, stanowiących drogę dla każdego typu statku do osiągnięcia bezemisyjności - skomentował Georgios Plevrakis, dyrektor ABS.

- Aby przyspieszyć przejście na paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla lub bezemisyjne, nie wystarczy skupić się wyłącznie na nowych statkach dwupaliwowych. Musimy również przyjrzeć się możliwości konwersji istniejących statków w naszej flocie na ekploatację paliwach neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla lub o zerowej emisji dwutlenku węgla - podkreślił Ole Graa Jakobsen, dyrektor ds. technologii floty A.P. Moller - Maersk.

Światowy transport morski odpowiada za około 3 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla, a udział ten prawdopodobnie wzrośnie, gdy inne branże zajmą się emisjami w nadchodzących dziesięcioleciach.

Osiągnięcie długoterminowego celu dekarbonizacji wymaga nowych rodzajów paliw i systemowej zmiany w branży. Żegluga to branża podlegająca globalnym regulacjom, która daje możliwość zabezpieczenia przyjęcia nowych technologii i paliw na szeroką skalę.


Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.