Południowokoreański gigant stoczniowy Hyundai Heavy Industries
otrzymał kolejne zamówienie na kontenerowce zasilane zielonym metanolem
od linii Maersk.
Maersk bardzo odważnie inwestuje w
dekarbonizację floty. Właśnie potwierdzono kolejne dokonane przez
duńskie linie zamówienie – południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy
Industries otrzymała zlecenie na budowę sześciu kontenerowców
hybrydowych, mogących pracować na paliwach konwencjonalnych, ale również
na zielonym metanolu, każdy o pojemności ok. 17 tys. TEU. Oznacza to,
że HHI ma w portfelu zamówień już łącznie 19 tego typu statków dla
Maerska.
Maersk podał także, że jest to element wymiany, a
nie rozbudowy floty. Koncern podał, że „nowa pojemność zastąpi taką samą
ilość, która zostanie wycofana z eksploatacji”. Duńczycy stwierdzili,
że Maersk „podtrzymuje swoją strategię utrzymania pojemności floty na
poziomie maksymalnie 4,3 mln TEU”. Gigant żeglugowy stawia zatem na
odnowę floty, a nie jej powiększenie.
Sześć zamówionych
właśnie statków HHI ma dostarczyć w 2025 roku. Według Maerska
technologia statków dwupaliwowych znacznie się rozwinęła zaledwie w
ciągu roku, co spowodowało spadek cen. Nowe jednostki udało się zatem
Duńczykom zamówić taniej, niż podobne statki w zeszłym roku.
Maersk podał również, że użycie zielonego metanolu w miejsce paliw konwencjonalnych w nowo zamówionych kontenerowcach pozwoli na roczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla o około 800 000 ton. Nie ma jednak informacji o tym, czy nowe jednostki będą mogły ze względów logistycznych i wydajnościowych funkcjonować jedynie w oparciu o metanol. Wydaje się jednak, że linie będą chciały jak najszybciej zmotywować również porty do zapewnienia możliwości bunkrowania zielonym metanolem i innymi paliwami alternatywnymi, jako że w swojej strategii do roku 2030 Maersk ma zamiar obniżyć emisję dwutlenku węgla przypadającą na jeden kontener o połowę w porównaniu z 2020 rokiem, zaś w 2040 osiągnąć zerową emisję netto. Koncern wprowadził także zasadę zamawiania wyłącznie nowych statków, które będą mogły stosować zielone paliwa.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |