Ostatnio, szczególnie w środowisku związanym
z Morską Energetyką Wiatrową na polskich obszarach morskich, pojawiają
się głosy, iż zarówno dla branży stoczniowej, jak i infrastruktury
terminalowej, związanej z branżą offshore, remedium jest Krajowy Plan
Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Czy na pewno jest to realne
biorąc pod uwagę obecną sytuację?
Autorzy, w
niniejszym artykule pragną dokonać analizy, czy faktycznie KPO jest
instrumentem finansowym, który w deklarowanej przez interesariuszy,
niedalekiej przyszłości, pozwoli na realizację inwestycji terminalowych
dla polskiej MEW.
Podstawy prawne KPO
Krajowy
Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności, przesłany przez polski Rząd do
Komisji Europejskiej w dniu 3 maja 2021 r., stworzony został na
podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z
dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i
Zwiększania Odporności. Chcąc odpowiednio zbadać korelację pomiędzy KPO a
MEW na polskich obszarach morskich, a co za tym idzie również
inwestycjami w przemysł stoczniowy i portowy, przyjrzeć się należy w
pierwszej kolejności aktowi implementowanemu.
Oczywiście jedną z
przyczyn powstania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania
Odporności był kryzys wywołany wybuchem pandemii COVID-19. Wydarzenie to
zmieniło prognozy gospodarcze, społeczne i budżetowe w Unii i na całym
świecie oraz przyniosło konieczność pilnej oraz skoordynowanej reakcji
zarówno na poziomie Unii, jak i na poziomie krajowym w celu
przezwyciężenia poważnych konsekwencji gospodarczych i społecznych oraz
skutków asymetrycznych dla państw członkowskich. Czas kryzysu,
niezależnie od przyczyn go wywołujących, jest czasem, który nie sprzyja w
rozwój czy też wsparcie finansowe nowych inwestycji. Jednakże w tym
konkretnym przypadku zarówno Parlament Europejski, Rada Unii
Europejskiej jak i Komisja Europejska zauważyły konieczność wspierania
inwestycji w celu przyspieszenia odbudowy gospodarczej i wzmocnienia
długoterminowego potencjału wzrostu gospodarczego. Inwestycje m.in. w
zielone technologie jak również w przejście na czystą energię oraz w
zwiększenie efektywności energetycznej są ważne dla osiągnięcia
neutralności klimatycznej UE do 2050 r.
Instytucje
Unii Europejskiej zauważyły, iż w związku z kryzysem związanym z
COVID-19 konieczne jest wzmocnienie dotychczasowych ram udzielania
wsparcia państwom członkowskim i zapewnienie im bezpośredniego wsparcia
finansowego za pomocą innowacyjnego narzędzia. W tym celu ustanowiono
właśnie Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności
("Instrumentem"), w celu zapewnienia skutecznego i znaczącego wsparcia
finansowego na rzecz szybszej realizacji zrównoważonych reform i
związanych z nimi inwestycji publicznych w państwach członkowskich.
Szczególny
nacisk w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241,
położony jest na zieloną transformację. Parlament Europejski, Rada Unii
Europejskiej jak i Komisja Europejska stwierdziły, iż zielona
transformacja powinna być wspierana przez reformy i inwestycje w zielone
technologie i zdolności, w tym m.in. efektywność energetyczną,
renowację budynków i gospodarkę o obiegu zamkniętym, przyczyniając się
tym samym do realizacji unijnych celów klimatycznych, wspieranie
zrównoważonego wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy i ochronę
bezpieczeństwa energetycznego.
Mając na uwadze fakt, iż
Europejski Zielony Ład (Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego,
Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu
Regionów z dnia 11 grudnia 2019 r. „Europejski Zielony Ład”
COM(2019)0640 wraz z Rezolucją Parlamentu Europejskiego z dnia 15
stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu 2019/2956(RSP))
jest strategią Europy na rzecz zrównoważonego wzrostu gospodarczego i
znaczenie przeciwdziałania zmianom klimatu zgodnie z zobowiązaniami Unii
na rzecz realizacji porozumienia paryskiego i celów zrównoważonego
rozwoju Narodów Zjednoczonych, „Instrument” ma na celu przyczynienie się
do uwzględnienia działań w dziedzinie klimatu i zrównoważenia
środowiskowego oraz do osiągnięcia celu ogólnego, w ramach którego
poziom wydatków na realizację celów klimatycznych w budżecie Unii ma
osiągnąć 30 %.
Rozporządzenie 2021/241 narzuca również na
państwa członkowskie następujące ramy dotyczące krajowych planów
odbudowy. Aby plany odbudowy i zwiększania odporności mogły przyczynić
się do realizacji celów Instrumentu, powinny one obejmować działania
służące realizacji reform i projektów inwestycji publicznych w formie
spójnego pakietu. Plany odbudowy i zwiększania odporności powinny być
spójne m.in. z krajowymi programami reform, krajowymi planami w
dziedzinie energii i klimatu, umowami partnerstwa i programami
operacyjnymi przyjętymi w ramach funduszy unijnych. Aby pobudzić
działania, które wchodzą w zakres priorytetów Europejskiego Zielonego
Ładu, plany odbudowy i zwiększania odporności powinny również określać
działania, które są istotne z punktu widzenia zielonej transformacji.
CZYTAJ: MEW w polityce ochrony klimatu Unii Europejskiej
Zakres KPO oraz „kamienie milowe”
Zakres
stosowania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności
odnosi się do sześciu filarów polityki o znaczeniu europejskim, którymi
są:
1. zielona transformacja;
2. transformacja cyfrowa;
3. inteligentny,
zrównoważony wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu, w
tym spójność gospodarcza, miejsca pracy, produktywność, konkurencyjność,
badania naukowe, rozwój i innowacje, a także dobrze funkcjonujący rynek
wewnętrzny z silnymi MŚP;
4. spójność społeczna i terytorialna;
5. opieka
zdrowotna oraz odporność gospodarcza, społeczna i instytucjonalna, w
celu między innymi zwiększenia gotowości na sytuacje kryzysowe i
zdolności reagowania kryzysowego; oraz
6. polityka na rzecz następnego pokolenia, dzieci i młodzieży, takie jak edukacja i umiejętności.
Celem
ogólnym „Instrumentu” jest promowanie spójności gospodarczej,
społecznej i terytorialnej Unii Europejskiej, poprzez zwiększanie
odporności, gotowości na wypadek sytuacji kryzysowych, zdolności
dostosowawczych i potencjału wzrostu gospodarczego państw członkowskich,
łagodzenie społecznych i gospodarczych skutków tego kryzysu, oraz
wspieranie m.in. zielonej transformacji. Ma to na celu przyczynianie się
do osiągnięcia celów UE na rok 2030 w zakresie klimatu, zapewnianie
zgodności z celem polegającym na osiągnięciu przez UE neutralności
klimatycznej do 2050 r. Aby osiągnąć ten cel ogólny, celem szczegółowym
„Instrumentu” jest zapewnienie wsparcia finansowego państwom
członkowskim z myślą o osiągnięciu kamieni milowych i wartości
docelowych reform oraz inwestycji określonych w planach odbudowy i
zwiększania odporności.
Zgodnie z definicją zawartą w Rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r.
ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności,
"kamienie milowe i wartości docelowe" oznaczają mierniki postępów w
realizacji reformy lub inwestycji, przy czym kamienie milowe mają
charakter jakościowy, a wartości docelowe – ilościowy.
Mając na
uwadze zakres tematyczny niniejszego artykułu, uwaga autorów skupi się
głównie na zaproponowanych rozwiązaniach, związanych z filarem zielonej
transformacji.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
Przyjęty
przez polski Rząd Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO),
jest wypełnieniem dyspozycji zawartej w art. 17 Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r.
ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Zgodnie z przywołaną normą prawną w zakresie: zielonej transformacji;
transformacji cyfrowej; inteligentnego, zrównoważonego wzrostu
gospodarczego; spójności społecznej i terytorialnej; opieki zdrowotnej
oraz odporności gospodarczej oraz polityki na rzecz następnego
pokolenia, dzieci i młodzieży jak również na potrzeby realizacji celów
jakimi są: promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej
Unii Europejskiej, poprzez zwiększanie odporności, gotowości na wypadek
sytuacji kryzysowych, zdolności dostosowawczych i potencjału wzrostu
gospodarczego państw członkowskich, łagodzenie społecznych i
gospodarczych skutków tego kryzysu, oraz wspieranie m.in. zielonej
transformacji, państwa członkowskie przygotowują krajowe plany odbudowy i
zwiększania odporności.
Plany te zawierają program reform i
inwestycji danego państwa członkowskiego. Plany odbudowy i zwiększania
odporności, kwalifikujące się do finansowania w ramach Instrumentu,
obejmują działania służące realizacji reform i inwestycji publicznych w
postaci kompleksowego i spójnego pakietu, który może również obejmować
programy publiczne mające na celu zachęcanie do inwestycji prywatnych.
Inwestycje związane z budową infrastruktury terminalowej dla MEW
zostały ujęte w KPO w części dotyczącej transformacji kluczowych
sektorów gospodarki do modelu niskoemisyjnego przy wykorzystaniu szans
rozwoju w obszarze zielonych technologii, jak również efektywna
adaptacja najbardziej zagrożonych obszarów i sektorów do zmian klimatu,
jako cel szczegółowy polegający na zwiększeniu wykorzystania
odnawialnych źródeł energii.
Warto zauważyć, iż jest to część dotycząca bezzwrotnego wsparcia finansowego w ramach „Instrumentu”,
które jest ustalane na podstawie maksymalnego wkładu finansowego
obliczanego dla każdego państwa członkowskiego i z uwzględnieniem
szacunkowych łącznych kosztów planu odbudowy i zwiększania odporności, i
który powinien być wypłacany na podstawie osiągnięcia rezultatów
poprzez odniesienie do kamieni milowych i wartości docelowych
określonych w planach odbudowy i zwiększania odporności.
W
części opisowej KPO dotyczącej realizacji celu szczegółowego,
polegającego na zwiększeniu wykorzystania odnawialnych źródeł energii,
znajdujemy zapis o treści: Dla rozwoju branży związanej z morską
energetyką wiatrową w Polsce, wymagana jest budowa głównego terminalu
instalacyjnego w morskim Porcie Gdynia przeznaczonego do obsługi
łańcucha dostaw komponentów niezbędnych do tej technologii w
Polsce oraz stanowiącego zaplecze logistyczne dla morskiej energetyki
wiatrowej na Bałtyku, a także rozwój terminali serwisowych na Wybrzeżu
Środkowym. Powstanie odpowiedniej infrastruktury w portach morskich
na potrzeby morskiej energetyki pozwoli także na zaangażowanie,
a tym samym rozwój krajowych dostawców i poddostawców (local content).
W
dniu 10 listopada 2021 roku ukazał się przetarg na badania geologiczne i
geofizyczne dla planowanego terminala zewnętrznego w porcie Gdynia, ale
w dalszym ciągu nie ma decyzji środowiskowej co do jego budowy.
MEW a KPO-bardziej dla portów niż dla stoczni
Na budowę infrastruktury terminalowej offshore, KPO przewiduje 437 mln euro. Przy czym ważnym podkreślenia jest fakt, iż wartość inwestycji została oszacowana na podstawie szacunkowych kosztów realizacji inwestycji.
Próżno szukać w projekcie KPO, przesłanym przez polski Rząd do Komisji
Europejskiej, części poświęconej na wsparcie przemysłu stoczniowego,
zaangażowanego w realizację inwestycji bezpośrednio związanych z MEW na
polskich obszarach morskich (sic!).
Krajowy Plan Odbudowy,
przewiduje, iż inwestycjami, które będą mogły zostać beneficjentami
środków przeznaczonych w ramach „Instrumentu” na ten cel, będą
inwestycje związane z:
• budową głębokowodnego terminalu instalacyjnego w morskim Porcie Gdynia;
• przebudowę portów na Środkowym Wybrzeżu (Łeba oraz Ustka) oraz dostępu do nich od strony morza.
Wymienione
powyżej inwestycje zostaną zrealizowane odpowiednio przez Zarząd
Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Jako jednostki odpowiedzialne za wdrożenie tychże inwestycji, KPO
wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, zaś jednostką wspierającą jest
Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
KPO dla Portu Gdynia
Na
cele inwestycyjne, mające za zadanie przygotowania gdyńskiego portu
funkcji bazy instalacyjnej dla morskich farm wiatrowych na polskich
obszarach morskich, w projekcie KPO przeznaczono 260,5 mln euro.
W
ramach KPO realizacja terminalu instalacyjnego przewidywana jest do
końca II kwartału 2025 roku. Planowana inwestycja obejmuje m.in.:
• budowę nowego pirsu portowego poprzez rozbudowę istniejącego Nabrzeża Śląskiego w Porcie Gdynia;
• budowę rampy ro-ro;
• podział
pirsu zewnętrznego w taki sposób, aby istniała możliwość realizacji
dwóch stanowisk postojowych dla jednostek typu jack-up.
Należy jednak
pamiętać, iż decyzja w zakresie uruchomienia inwestycji w port
zewnętrzny ma jednak charakter polityczny i wciąż jest rozważana na
szczeblu rządowym. Dlatego, równolegle rozważana jest pierwotna
koncepcja zrealizowania terminala offshore w ramach istniejącej
infrastruktury portu, na terenach obecnie wykorzystywanych
wyłącznie do przeładunku kontenerów – Gdynia Container Terminal oraz
Baltic Container Terminal, położonych odpowiednio przy nabrzeżu
Bułgarskim oraz Helskim. Wykorzystanie obydwu terminali wymaga jednak
dostosowania parametrów placów składowych oraz nabrzeży do nośności na
poziomie odpowiadającym potrzebom, składowania wielkogabarytowych
elementów przeznaczonych do budowy MEW, oraz rozważenia przygotowania
dna basenu portowego przy nabrzeżach do potrzeb jednostek typu
jack-up.
Realizacja tzw. terminala offshore w gdyńskim porcie
wymaga jednak politycznej decyzji Rady Ministrów w drodze
rozporządzenia, aby środki finansowe na ten cel mogły zostać skierowane
do Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., przewidzianego jako
inwestora w tym zadaniu.
KPO dla portów w Łebie i Ustce
Kolejnymi
inwestycjami, przewidzianymi w KPO jako budowa infrastruktury
terminalowej offshore, są inwestycje związane z dostosowaniem portów w
Łebie i Ustce, do roli terminali serwisowych dla MEW. Niestety
brakuje w tych planach portu we Władysławowie, który z wielu względów
wydaje się być najlepszym wyborem na port serwisowy dla polskiego MEW.
W ramach KPO realizacja tych inwestycji przewidywana jest do końca II kwartału 2026 roku.
Port
w Łebie ze względu na swoje położenie i sąsiedztwo Słowińskiego Parku
Narodowego nie ma możliwości rozbudowy, w kierunku stania się średnim
portem. Położony jest jednak blisko planowanych morskich farm
wiatrowych z tego powodu więc, może pełnić rolę portu serwisowego dla
MFW. Planowane inwestycje związane z dostosowaniem portu w Łebie do
terminala serwisowego to m.in.:
• powstanie toru podejściowego o głębokości 3,5-4 m;
• powstanie nowego falochronu wschodniego o długości co najmniej 220 m, w celu zapewnienia bezpiecznego wejście do portu;
• budowa nowego basenu portowego zbudowanego na lądzie oraz nabrzeża wewnątrz basenu o długości ok. 260 m.
Natomiast inwestycja związana ze stworzeniem terminala serwisowego dla MEW w porcie w Ustce polegać ma m.in. na:
• budowie toru podejściowego o głębokości 8 m, z możliwością pogłębienia do 9-9,5 m;
• przebudowa falochronu wschodniego oraz budowa nowego falochronu zachodniego o długości ok. 1400 m;
• rozbudowie
Portu Ustka o Port Zewnętrzny, którego powierzchnia wyniesie
około 14 hektarów. Z nowego terminalu serwisowego korzystać będą mogły
wojsko, operatorzy Morskich Farm Wiatrowych oraz podmioty
korzystające z portu do funkcji przeładunkowych.
Obydwie,
przedstawione powyżej koncepcje, mają na celu powstanie średniej
wielkości portów na środkowym wybrzeżu, które mogłyby realizować funkcje
przeładunkowe w większym zakresie oraz byłyby w stanie przyjmować
większe jednostki serwisujące m.in. morskie farmy wiatrowe na polskich
obszarach morskich.
Kluczowym zagadnieniem, które należy brać pod
uwagę przy analizie tematu związanego z inwestycjami terminalowymi dla
MEW, jest fakt, iż wszystkie przedstawione powyżej warianty, rozbudowy i
budowy terminali, nie są wariantami ostatecznymi, mogą jeszcze nastąpić
w nich daleko idące zmiany i trzeba je traktować bardziej jako pewne
koncepcje (sic!).
Zagrożenia dla inwestycji stoczniowych i terminalowych
Przechodząc
do sytuacji faktycznej związanej z przygotowaniem do rozwoju szerokiej
gałęzi gospodarki morskiej, w którą wlicza się Morskie Farmy Wiatrowe,
należy zadać pytanie czy i kiedy polskie porty zaczną być przygotowywane
do pełnienia funkcji wspierającej i serwisowej dla morskiej
infrastruktury w południowej części Morza Bałtyckiego.
Otóż
autorzy niniejszego artykułu dostrzegają poważne zagrożenie finansowania
tychże inwestycji. Należy pamiętać, iż finansowanie inwestycji
terminalowych dla MEW, ujęte jest w KPO w części dotyczącej bezzwrotnego
wsparcia finansowego w ramach „Instrumentu”, a więc w części grantowej.
Przepisy dotyczące płatności, zawieszenia i rozwiązywania umów w
sprawie bezzwrotnego wsparcia finansowego, jak również przyznawanej w
ramach „Instrumentu”, pożyczki zostały w sposób jasny określone w
Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12
lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i
Zwiększania Odporności.
Otóż zgodnie z art. 24, przywołanego
aktu prawnego, płatności bezzwrotnego wsparcia finansowego oraz, w
stosownych przypadkach, pożyczek na rzecz danego państwa członkowskiego
na podstawie niniejszego artykułu dokonuje się do dnia 31 grudnia 2026
r. Po osiągnięciu odpowiednich uzgodnionych kamieni milowych i
wartości docelowych dane państwo członkowskie przedkłada Komisji
należycie uzasadniony wniosek o płatność bezzwrotnego wsparcia
finansowego oraz, w stosownych przypadkach, pożyczki. Państwa
członkowskie mogą składać do Komisji takie wnioski o płatność dwa razy w
roku. Komisja ocenia czy odpowiednie kamienie milowe i wartości
docelowe zostały osiągnięte w zadowalający sposób. W przypadku
pozytywnej oceny dotyczącej osiągnięcia w zadowalający sposób
odpowiednich kamieni milowych i wartości docelowych, Komisja przedstawia
swoje ustalenia Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu i zwraca się do
niego o opinię na temat osiągnięcia w zadowalający sposób odpowiednich
kamieni milowych i wartości docelowych. Komisja uwzględnia opinię
Komitetu Ekonomiczno-Finansowego w swojej ocenie. W przypadku pozytywnej
oceny Komisja przyjmuje bez zbędnej zwłoki decyzję upoważniającą do
wypłaty bezzwrotnego wsparcia finansowego i, w stosownych przypadkach,
pożyczki zgodnie z rozporządzeniem finansowym.
Jeżeli w wyniku
oceny Komisja stwierdzi, że kamienie milowe i wartości docelowe nie
zostały osiągnięte w zadowalający sposób, zawiesza się płatność całości
lub części bezzwrotnego wsparcia finansowego oraz w stosownych
przypadkach, pożyczki. Dane państwo członkowskie może zgłosić uwagi w
terminie jednego miesiąca od dnia powiadomienia go o ocenie Komisji.
Zawieszenie uchyla się dopiero po podjęciu przez państwo członkowskie
niezbędnych środków zapewniających osiągnięcie w zadowalającym stopniu
kamieni milowych i wartości docelowych.
Jeżeli dane państwo członkowskie nie podejmie koniecznych środków w terminie sześciu miesięcy od zawieszenia, Komisja proporcjonalnie zmniejsza kwotę bezzwrotnego wsparcia finansowego oraz,
w stosownych przypadkach, pożyczki po umożliwieniu państwu
członkowskiemu zgłoszenia uwag w terminie dwóch miesięcy od dnia
powiadomienia o stanowisku Komisji.
W przypadku niepoczynienia
przez dane państwo członkowskie wymiernych postępów w realizacji żadnego
z odpowiednich kamieni milowych i wartości docelowych w ciągu 18
miesięcy od daty przyjęcia decyzji wykonawczej Rady, polegającej na
ocenie planu odbudowy i zwiększania odporności przedłożonego przez
państwo członkowskie, Komisja rozwiązuje umowy oraz umarza kwotę
bezzwrotnego wsparcia finansowego. Płatności zaliczkowe muszą zostać
oddane, przez państwo członkowskie, w całości.
Mając na uwadze
powyżej przytoczone zapisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) 2021/241 oraz fakt, iż wszelkie prace związane z inwestycjami
terminalowymi dla Morskiej Energetyki Wiatrowej, do tej pory nie wyszły
poza ramy wstępnego planowania (ba nawet nie są skonkretyzowane do końca
kierunki tychże planów, ponieważ w każdym projekcie czy to terminala
instalacyjnego, czy też terminali serwisowych, mamy do czynienia z co
najmniej dwoma wariantami), autorzy niniejszego artykułu postrzegają
taki stan rzezy jako największe zagrożenie dla zwieńczenia planów,
związanych z inwestycjami w MEW, sukcesem.
CZYTAJ: MEW: Polskie porty, a pomoc publiczna [ANALIZA]
Podsumowanie
Niestety
środki z KPO w dalszym ciągu są zablokowane dla Polski i nie jest
jasne, kiedy zostaną uwolnione. Ponadto, trudno dostrzec w jasno
zakreślonym horyzoncie czasowym faktycznych działań zmierzających do
przygotowania polskich portów dla polskiego rynku offshore.
Dodatkowo
wszystkie plany, dotyczące finansowania, związane z budową terminali
instalacyjnego (na który w naszej ocenie jest już za późno dla Polski) i
serwisowych, uzależnione są od warunku, czyli w nomenklaturze prawnej
zdarzenia przyszłego i niepewnego, wypłaty przez Komisję Europejską
środków finansowych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania
Odporności. Czy faktycznie jest to słuszny krok, pokaże najbliższa
przyszłość, z drugiej strony opieranie jednych z ważniejszych inwestycji
mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego RP, na tymże
właśnie zdarzeniu przyszłym i niepewnym, może okazać się nie do końca
słusznym rozwiązaniem.
Na wielu spotkaniach i forach to właśnie
KPO jest wskazywane jako swego rodzaju uniwersalne panaceum na bolączki
polskiej branży morskiej. Warto pamiętać, iż środki z KPO są w dalszym
ciągu zablokowane dla Polski i nie wiadomo, kiedy ten stan rzeczy
ulegnie zmianie, a czas nieubłaganie ucieka. Pojawiają się nawet
pomysły, aby częściowo i trwale lub całkowicie zablokować te środki dla
Polski, co może doprowadzić do sytuacji, w której Polska albo skorzysta z
tych zasobów w znikomym zakresie albo nie skorzysta z nich w ogóle.
Może warto rozważyć jakieś alternatywne plany wsparcia MEW w Polsce?
Pojawia
się otwarte pytanie co do faktycznej chęci wspierania rozwoju MEW w
Polsce przez decydentów, którzy w dalszym ciągu nie uregulowali wielu
kluczowych kwestii prawnych dla tej branży.
Co więcej, postawa
wielu ministerstw jest dość zastanawiająca np. Ministerstwo
Infrastruktury, do dzisiaj nie podpisało umowy sektorowej w zakresie
rozwoju offshore. Może właśnie dlatego w dalszym ciągu brak kluczowych
działań infrastrukturalnych, szczególnie w portach (sic!), które
stanowiłyby faktyczną podwalinę pod polską MEW.
Mateusz Romowicz – radca prawny
mgr Przemysław Niewiński – prawnik, konsultant kancelarii
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Moskwa: do zablokowania rozporządzenia metanowego potrzebne głosy polskich europarlamentarzystów
Przejście oraz rozwój rolnictwa bezorkowego może być sfinansowane pożyczką 0%
Müller: 700 m w ustawie odległościowej raczej będzie utrzymane
Gospodarcze konsekwencje wojny i bezpieczeństwo energetyczne wśród głównych tematów EEC
Zyska: między 4 a 6 GW nowych mocy wiatrowych przy zachowaniu odległości 700 m
60 ton nielegalnych odpadów i kierowca, który próbował przejechać inspektorów
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24350,00 $ | tona | 2,20% | 24 mar |
Cynk | 2899,00 $ | tona | 0,21% | 24 mar |
Aluminium | 2264,00 $ | tona | 0,00% | 24 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |