Kwestie wpływu pakietu Fit for 55 na dekarbonizację sektora transportu oraz zagadnienia związane z rozwojem elektromobilności w Polsce były głównym tematem dyskusji z udziałem ministra klimatu i środowiska podczas II edycji Kongresu Nowej Mobilności, zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Wydarzenie odbyło się 7 października 2021 r. w Łodzi.
Unijny pakiet Fit for 55 stanowi bazę dla wdrożenia zaktualizowanego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. Jest to wyzwanie, jak i szansa na przeprowadzenie sprawiedliwej transformacji gospodarki w Polsce. Istotnym elementem prac resortu klimatu i środowiska w tym zakresie są m.in. działania w sferze legislacyjnej prowadzone w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przyjęty 5 października br. przez Radę Ministrów projekt przewiduje m.in. ułatwienia w zakresie instalacji i użytkowania punktu ładowania w domach wielorodzinnych. Oprócz realizowanych działań legislacyjnych resort klimatu i środowiska przygotował zachęty finansowe do zakupu lub leasingu aut elektrycznych, co pozwoli na zwiększenie ich liczby na polskich drogach.
- W ostatnich tygodniach uruchomione zostały dopłaty do leasingu w realizowanym wraz z NFOŚiGW programie „Mój Elektryk”. Budżet programu, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu. Liczymy, że dzięki prowadzonym w ramach programu „Mój Elektryk” działaniom, liczba samochodów elektrycznych w Polsce potroi się - podkreślał minister Michał Kurtyka.
- Realizujemy też program „Zielony Transport Publiczny”, w przypadku którego nabór wniosków w pierwszej fazie ze względu na ogromne zainteresowanie został zamknięty po 14 dniach. We wrześniu br. ruszył nabór wniosków w drugiej fazie programu, której budżet wynosi 1 mld zł z przeznaczeniem na dotacje oraz 200 mln zł na pożyczki - dodał minister.
Podczas kongresu szef resortu klimatu i środowiska podkreślił też znaczenie Polski w kontekście rozwoju elektromobilności na arenie międzynarodowej. W 2020 r. Polska eksportowała w UE prawie 50 proc. autobusów elektrycznych. W ubiegłym roku nasz kraj był również największym eksporterem baterii litowo-jonowych pośród państw UE i siódmym na świecie. Wartość eksportu wyniosła blisko 4 mld euro.
***
Kongres Nowej Mobilności 2021, to wydarzenie i miejsce wymiany idei oraz wiedzy eksperckiej z zakresu elektomobilności. W dniach 6-8 października br. w Łodzi spotykają się kluczowi interesariusze całego łańcucha wartości zeroemisyjnego transportu, zarówno z Polski jak i z zagranicy. Producenci pojazdów, firmy technologiczne i infrastrukturalne, koncerny energetyczne i paliwowe, operatorzy transportowi, rozwijające się startupy i decydenci omawiają wprowadzane na rynek technologie, a także identyfikują modele biznesowe oraz partnerstwa, gwarantujące realizację nowych projektow mobilnościowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Porty w zielonym korytarzu. Konieczność czy element walki konkurencyjnej?
Elektromobilność będzie napędzała światową gospodarkę w kolejnych dziesięcioleciach
Zeroemisyjny transport w Polsce się rozwija, ale wciąż zbyt wolno. Branża e-mobility apeluje do rządu o działania przyspieszające
Przejście na transport zeroemisyjny to nowe wyzwania dla polityk krajowych
ElectroMobility Poland zostanie właścicielem działki w Jaworznie pod budowę fabryki polskich aut elektrycznych
Metropolia analizuje realizację projektu dot. autobusów wodorowych w mniejszym zakresie
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24187,00 $ | tona | -4,60% | 29 wrz |
Cynk | 2640,00 $ | tona | 3,17% | 29 wrz |
Aluminium | 2307,00 $ | tona | 3,41% | 29 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |