Kwestie wpływu pakietu Fit for 55 na dekarbonizację sektora transportu oraz zagadnienia związane z rozwojem elektromobilności w Polsce były głównym tematem dyskusji z udziałem ministra klimatu i środowiska podczas II edycji Kongresu Nowej Mobilności, zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Wydarzenie odbyło się 7 października 2021 r. w Łodzi.
Unijny pakiet Fit for 55 stanowi bazę dla wdrożenia zaktualizowanego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. Jest to wyzwanie, jak i szansa na przeprowadzenie sprawiedliwej transformacji gospodarki w Polsce. Istotnym elementem prac resortu klimatu i środowiska w tym zakresie są m.in. działania w sferze legislacyjnej prowadzone w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przyjęty 5 października br. przez Radę Ministrów projekt przewiduje m.in. ułatwienia w zakresie instalacji i użytkowania punktu ładowania w domach wielorodzinnych. Oprócz realizowanych działań legislacyjnych resort klimatu i środowiska przygotował zachęty finansowe do zakupu lub leasingu aut elektrycznych, co pozwoli na zwiększenie ich liczby na polskich drogach.
- W ostatnich tygodniach uruchomione zostały dopłaty do leasingu w realizowanym wraz z NFOŚiGW programie „Mój Elektryk”. Budżet programu, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu. Liczymy, że dzięki prowadzonym w ramach programu „Mój Elektryk” działaniom, liczba samochodów elektrycznych w Polsce potroi się - podkreślał minister Michał Kurtyka.
- Realizujemy też program „Zielony Transport Publiczny”, w przypadku którego nabór wniosków w pierwszej fazie ze względu na ogromne zainteresowanie został zamknięty po 14 dniach. We wrześniu br. ruszył nabór wniosków w drugiej fazie programu, której budżet wynosi 1 mld zł z przeznaczeniem na dotacje oraz 200 mln zł na pożyczki - dodał minister.
Podczas kongresu szef resortu klimatu i środowiska podkreślił też znaczenie Polski w kontekście rozwoju elektromobilności na arenie międzynarodowej. W 2020 r. Polska eksportowała w UE prawie 50 proc. autobusów elektrycznych. W ubiegłym roku nasz kraj był również największym eksporterem baterii litowo-jonowych pośród państw UE i siódmym na świecie. Wartość eksportu wyniosła blisko 4 mld euro.
***
Kongres Nowej Mobilności 2021, to wydarzenie i miejsce wymiany idei oraz wiedzy eksperckiej z zakresu elektomobilności. W dniach 6-8 października br. w Łodzi spotykają się kluczowi interesariusze całego łańcucha wartości zeroemisyjnego transportu, zarówno z Polski jak i z zagranicy. Producenci pojazdów, firmy technologiczne i infrastrukturalne, koncerny energetyczne i paliwowe, operatorzy transportowi, rozwijające się startupy i decydenci omawiają wprowadzane na rynek technologie, a także identyfikują modele biznesowe oraz partnerstwa, gwarantujące realizację nowych projektow mobilnościowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwie firmy zainteresowane wymianą baterii w starszych autobusach elektrycznych MPK w Krakowie
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |