Ministerstwo klimatu opublikowało we wtorek projekt rozporządzenia ws. wymagań technicznych dla stacji tankowania wodoru. W Polsce nie ma obecnie żadnej ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru, rządowa strategia wodorowa przewiduje, że do 2025 r. powstaną 32 takie stacje.
Zgodnie z propozycją, stacja oraz dystrybutor do tankowania wodoru powinny spełniać wymagania techniczne zgodne z aktualnym poziomem wiedzy i najlepszą praktyką, w szczególności przedstawione we wskazanych normach ISO i PN. Wskazano, że sprężarka do sprężania wodoru powinna generować na wyjściu dystrybutora ciśnienia standardowe 350 barów oraz 700 barów, w zależności od rodzaju zbiornika tankowanego pojazdu. Stacja ma być wyposażona w urządzenia do pomiaru tankowanego wodoru, które uwzględniają aktualny poziom wiedzy i najlepszą praktykę.
Projekt przewiduje, że stacja ma być zabezpieczona pod kątem dostępu osób postronnych, powstanie możliwych wycieków, kolizji pojazdów z wyposażeniem stacji wodoru, oraz zagrożeń pożarowo-wybuchowych.
Stacja ma być wyposażona w instrukcję tankowania umieszczoną w widocznym miejscu. Wymaganie uznaje się za spełnione w przypadku wyposażenia stacji w interfejs użytkownika z wyświetlaczem zawierający instrukcję tankowania.
Projekt wskazuje rodzaje badań technicznych, przeprowadzanych przez Urząd Dozoru Technicznego lub Transportowy Dozór Techniczny, oraz sposób i terminy ich przeprowadzania. Wskazuje też sposób obliczania opłat za badania techniczne i opinie.
Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w 2021 r. w Polsce było 78 pojazdów napędzanych wodorem, nie było natomiast żadnej ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru.
Zgodnie z przyjętą przez rząd w listopadzie 2021 r. „Polską Strategią Wodorową do roku 2030 z perspektywą do roku 2040”, do 2025 r. powstaną w Polsce 32 stacje wodoru, zaś do 2030 r. nastąpi dalszy rozwój tej infrastruktury.
W Ocenie Skutków Regulacji wskazano, że PKN Orlen planuje budowę w Polsce 54 stacji wodoru do 2030 r., Lotos zakłada budowę początkowych stacji wodoru w Gdańsku i Warszawie, a ZE PAK planuje budowę pierwszych stacji wodoru w Koninie i w Warszawie.
W OSR stwierdza się też, że dostępne prognozy wskazują na pojawienie się na polskim rynku do 2030 r. nawet 70-140 tys. samochodów osobowych, od 630-1260 autobusów oraz od 12-24 tys. ciężarówek napędzanych wodorem.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |