Powstanie autonomiczny statek, który będzie
zbierał odpady z wody i innych statków, a do tego będzie zasilany
energią elektryczną. 5 kwietnia prof. Sławomir Milewski, prorektor ds.
nauki oraz Adam Ślipy, prezes zarządu Seatech Engineering podpisali
umowę konsorcjum na realizację projektu.
Projekt
„Zeroemisyjny Statek do Zbierania Zanieczyszczeń w Portach i Obszarach
Przybrzeżnych” (akronim: ZeroWastePorts) będzie realizowany przez
polsko-tajwańskie konsorcjum. W jego skład – ze strony polskiej –
wchodzi, jako lider, biuro projektowe Seatech Engineering oraz
Politechnika Gdańska, a ze strony tajwańskiej National Taiwan
University oraz Ship and Ocean Industries R&D Center. Współpraca w
ramach ZeroWastePorts stanowi idealną podstawę do międzykontynentalnej
wymiany wiedzy i doświadczeń, poprzez wspólne wykorzystanie wiedzy biura
projektowego, dotychczasowych wyników badań naukowych prowadzonych na
PG i NTU oraz infrastruktury badawczej.
Cele projektu
Nadrzędnym
celem inicjatywy ZeroWastePorts jest wykonanie projektu wstępnego
autonomicznego statku zbierającego odpady (WCV - Waste Collecting
Vessel) zasilanego energią elektryczną. Główną funkcją statku będzie
zbieranie odpadów zarówno z wody, jak i ich odbiór z innych statków.
Statek będzie przystosowany do eksploatacji na wodach otwartych i na
trudnych z nawigacyjnego punktu widzenia akwenach ograniczonych (porty,
przystanie, śródlądowe drogi wodne).
Cele szczegółowe projektu to:
- zaprojektowanie kształtu kadłuba o dobrej stateczności, niskim zużyciu paliwa i doskonałych właściwościach manewrowych,
- opracowanie algorytmów wykrywania odpadów i trybu żeglugi autonomicznej,
- zaprojektowanie i optymalizacja systemu zasilania elektrycznego na pokładzie statku,
- zaprojektowanie stacji brzegowej do zbierania odpadów i ładowania akumulatorów statku,
- ocena możliwości wprowadzenia koncepcji WCV na całym świecie w różnych portach.
Modularyzacja, autonomia i elektryfikacja
Oryginalność
projektu opiera się na trzech elementach: modularyzacji, autonomii i
elektryfikacji. We wszystkich tych obszarach projekt wniesie wkład na
międzynarodowym poziomie naukowym.
W działaniach projektowych
zostaną wykorzystane najbardziej zaawansowane metody badawcze, w tym
badania modelowe i metody numerycznej mechaniki płynów (CFD -
computational fluid dynamics). Metody zostaną wykorzystane przede
wszystkim do oceny efektywności napędu i manewrowości statku. Poza tym
planowane jest wykorzystanie zagadnienia uczenia maszynowego do
wykrywania odpadów i autonomicznego planowania trajektorii ruchu statku
oraz symulator statku do analizy reakcji statku w czasie rzeczywistym.
Konsorcjum
działa w ramach programu finansowania dziewiątego konkurs na wspólne
projekty bilateralne w ramach współpracy polsko-tajwańskiej. Polska
część wspierana jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR),
tajwańska przez Ministry of Science and Technology (MOST).
Projekt
będzie realizowany pod kierownictwem dr. inż. Macieja Reichela w
międzyzakładowym zespole naukowców z Instytutu Oceanotechniki i
Okrętownictwa Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Chiński producent łopat do turbin wiatrowych rozwija innowacyjną metodę oceny chropowatości
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Equinor dba o młody drzewostan Łeby
Nowy cel UE – Polska bez szans?
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
W ub.r. rekordowa liczba zrzutów nieoczyszczonych ścieków do wód w Anglii
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |