Pomieści 5-6 osób, ma nowoczesny design, do jej produkcji wykorzystano ekologiczne kompozyty i nowoczesne rozwiązania technologiczne. Najważniejsze jest jednak to, że jest to pierwsza łódź na świecie, która zasilana będzie silnikiem wodorowo-elektrycznym. Technologia została stworzona przez firmę mPower ze Szczecina. Cicha Moc to projekt, jakiego w Polsce i na świecie jeszcze nie było. Uroczysta prezentacja łodzi połączona z chrztem jednostki odbędzie się 19 sierpnia 2023 w czasie wydarzenia Żagle 2023.
Cicha Moc to łódź absolutnie wyjątkowa. Jest to projekt unikalny w skali światowej. To pierwsza, motorowa łódź rekreacyjna, napędzana silnikiem wodorowo-elektrycznym. Jednostka ma sześć metrów, jednocześnie płynąć nią będzie mogło sześć osób, a całość została wykonana zgodnie z najwyższymi standardami ekologicznymi.
- Wspólnie z naszymi partnerami, pod patronatem Prezydenta Szczecina, zrealizowaliśmy ten unikalny w skali światowej projekt – pierwszą rekreacyjną łódź motorową w klasie do 6 metrów o napędzie wodorowym. Twórcą napędu jest szczecińska firma mPower, cieszymy się, że szczecińska myśl technologiczna zostanie zaprezentowana w tym niezwykłym projekcie. Żywice, żelkoty i kleje wykorzystane przy tej łodzi pochodzą od naszych partnerów, którzy przygotowali najbardziej ekologiczne rozwiązania, jak to tylko jest możliwe – mówi Bohdan Kryk, prezes zarządu spółki CS Kompozyty.
- Budując łódź staraliśmy się zadbać o zarówno o aspekty ekologiczne i praktyczne: konstrukcja jest dość prosta, ale jednocześnie projekt sprawia, że być może uda się wykorzystać te koncepcje szerzej i nie będzie to pomysł na który stać będzie tylko szejków w Dubaju – mówi Bohdan Kryk.
Koncepcja techniczna oraz projekt silnika jest autorstwa firmy mPower ze Szczecina. Jak mówi Marcin Hołub, firma jest zaangażowana obecnie w kilka inicjatyw wykorzystujących wodór. Pierwiastek ten staje się realną alternatywą dla paliw kopalnych.
- To są rozwiązania napędowe w pełni zbieżne z najnowszymi trendami. Silniki mają najnowocześniejszą architekturę porównywalną do tej stosowanej w przypadku elektromobilności na kołach, zupełnie jak w samochodach marki Tesla, Jaguar czy Mercedes. Minimalizujemy gabaryty i wprowadzamy masę nowych rozwiązań technicznych, jesteśmy innowacyjni i tutaj nie idziemy na żadne kompromisy. Zespół konstruktorów i technologów mPower kolejny raz potwierdził swoją wyjątkowość – mówi Marcin Hołub, prezes zarządu spółki mPower.
- Komponent wodorowy jest dostosowany do tego projektu. W jednostce tego typu i tych rozmiarów nie słyszeliśmy o takim rozwiązaniu. Całość będzie zasilana przez dostępne przemysłowo butle z wodorem aby rozwiązać problem tankowania. Wodór nie jest tu hasłem marketingowym, a realnym zasobnikiem energii. To będzie mała elektrownia wodorowa, to zaawansowany technologiczny system. Nie było łatwo, ale na pewno było ciekawie – dodaje Marcin Hołub, prezes zarządu spółki mPower.
Matką Chrzestną Cichej Mocy będzie prezes zarządu grupy CSL, założycielka Starej Rzeźni na Łasztowni oraz honorowa ambasadorka Szczecina Laura Hołowacz.
- Bardzo się ucieszyłam, bo nie spodziewałam się, że mogę być Matką Chrzestną łodzi napędzanej silnikiem elektryczno-wodorowym. To sprawa związana ze środowiskiem naturalnym, musimy szerzyć świadomość ekologiczną, a łódź jest mi bliska, jako osobie pasjonującej się wodą i żeglarstwem – mówi prezes Laura Hołowacz.
- Ja jestem zakochana w wodorze, to jest miłość gospodarcza, która powoduje, że czytam, znajduję informacje o wodorze i chciałabym, by ta technologia była wykorzystywana praktycznie coraz szerzej – dodaje prezes Laura Hołowacz. - Świadomość jest ważna, by chronić środowisko. Nie wiele trzeba, by następne pokolenia odziedziczyły po nas zdegradowane środowisko. Docenienie wodoru to działanie ekologiczne, ale także biznesowe i ekonomiczne. Przedsiębiorcy muszą poszerzać spektrum swojego działania tak, by eksplorować nowe rozwiązania energetyczne – dodaje założycielka Starej Rzeźni.
Chrzest Cichej Mocy odbędzie się 19 sierpnia 2023 podczas wydarzenia Żagle 2023. Weźmie w nim udział prezydent Szczecina Piotr Krzystek.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Prezydent Krakowa: Strefę Czystego Transportu trzeba odsunąć w czasie
Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii
Ministerstwo Infrastruktury popiera włączenie samochodów elektrycznych i wodorowych do tzw. kilometrówki
W UE zatwierdzono bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich
20 lat Polski w UE: świętujemy ograniczając emisje w ramach wirtualnego rajdu rowerowego
EKG 2024: sektor motoryzacyjny oczekuje pragmatycznego podejścia UE do celów klimatycznych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |