W listopadzie 2022 r. ElectroMobility Poland (EMP) ogłosiło, że partnerem technologicznym Izery - polskiej marki samochodów elektrycznych - będzie chiński koncern Geely. Partner EMP to prawdziwy gigant motoryzacji, zwłaszcza niskoemisyjnej. Obecnie zajmuje 4. miejsce na świecie pod względem rejestracji „elektryków”. Jest właścicielem lub współwłaścicielem m.in. takich marek jak: Lotus, Smart, Zeekr czy Polestar. Współpraca z globalnym koncernem ma zagwarantować polskiej marce wysoką jakość technologiczną samochodów Izera.
Patrząc na liczbę sprzedanych pojazdów, Chiny są obecnie największym na świecie graczem w obszarze elektromobilności. W czołówce największych producentów „elektryków” znajdują się dwie chińskie firmy (BYD i Geely), jedna amerykańska (Tesla) oraz jedna niemiecka (Volkswagen).
„W Chinach wszystko liczone jest w milionach. Samochody, infrastruktura, z miesiąca na miesiąc przybywa ich coraz więcej. Widać to na ulicach chińskich miast, gdzie coraz częściej spotykane są zielone tablice oznaczające >>elektryki<< oraz hybrydy typu plug-in. To najbardziej przekonujący argument za tym, by właśnie tam szukać partnera do rozwijania elektromobilnego biznesu w Europie czy w Polsce” - mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Założony w 1986 r. koncern Geely zajmował się początkowo produkcją części do lodówek. W 1997 r. wszedł do branży motoryzacyjnej, rozpoczynając produkcję aut na rynek chiński. Trzynaście lat później nabył Volvo, co wywołało spore zamieszanie na rynku. Potem kupił Lotusa, jest również udziałowcem Smarta i Mercedesa. W 2019 r. Geely utworzyło markę luksusowych aut elektrycznych Zeekr, którą zamierza podbijać także Europę.
„Koncern Geely i wszystkie wchodzące w jego skład marki dają mu 4. miejsce na świecie pod względem liczby rejestracji samochodów elektrycznych. Stąd bardzo dobrze się stało, że projekt ElectroMobility Poland zyskał takiego partnera. To z całą pewnością game-changer i najważniejsza informacja, która się pojawiła w historii tego projektu” - mówi Maciej Mazur.
I dodaje: „Oczywiście to nie oznacza, że będzie się on rozwijał bez żadnych wyzwań do samego końca. Cały czas jest to ogromne wyzwanie biznesowe i organizacyjne”.
Ogłoszona przez ElectroMobility Poland w listopadzie ubiegłego roku współpraca z Geely obejmuje zakup przez EMP technologii platformy, którą inżynierowie polskiego producenta będą mogli rozwijać i dostosowywać do potrzeb projektu, a także współdziałanie zespołów R&D obydwu firm w zakresie opracowania i integracji architektury elektrycznej samochodu Izera, jego układów napędowych oraz nadwozia.
Platforma SEA, której technologię nabyła polska marka od chińskiego koncernu, daje szerokie możliwości, jeśli chodzi o właściwości jezdne czy inne funkcje samochodu. Muszą one zostać w sposób optymalny dostosowane do pozycjonowania i charakteru marki czy założeń biznesowych Izery. Od EMP zależy to, w jaki sposób wykorzysta potencjał, jaki daje zakupiona technologia oraz jaki charakter będą miały polskie auta. Optymalne wykorzystanie architektury SEA to także jeden z najważniejszych elementów prac prowadzonych przez inżynierów EMP.
„W ElectroMobility Poland skupiamy kompetencje związane zarówno z technologiami poszczególnych podsystemów samochodu, jak i np. stylistyką. Współpraca z Geely gwarantuje nam realizację prac zgodnie ze sprawdzonym w branży procesem technologicznym i świetne kompetencje techniczne, które są niezbędne do tego, by projektować i wdrażać do produkcji poszczególne komponenty auta” - mówi Łukasz Maliczenko, dyrektor rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland.
Biuro inżynieryjne ElectroMobility Poland znajduje się w Warszawie. I choć przedstawiciele partnera są głównie w Chinach, współczesna technologia umożliwia codzienną współpracę poprzez różnego typu narzędzia wirtualne. „Stworzyliśmy interfejsy odzwierciedlające struktury po obu stronach, dzięki czemu jest możliwa efektywna współpraca mimo różnicy w skali wielkości EMP i Geely. Mamy zespoły związane z inżynierią nadwozi, architektury elektrycznej, układami napędowymi” - tłumaczy dyrektor Maliczenko.
Kontakt osobisty, poznanie drugiej strony są jednak niezbędne. „Dlatego jak najczęściej staramy się realizować zadania w jednej lokalizacji. Co jakiś czas zespoły ElectroMobility Poland wybierają się do Chin, ale też zespoły chińskiego partnera przyjeżdżają do Europy” - mówi Łukasz Maliczenko.
Projekt polskiej marki motoryzacyjnej Izera realizowany jest w różnych szerokościach geograficznych przez zespoły wywodzące się z odmiennych kultur wynikających nie tylko z narodowości, ale i sposobu pracy.
„Projekt realizowany jest na najwyższym poziomie. W naszym zespole pracują inżynierowie z wieloletnim doświadczeniem nabytym u producentów samochodów z całego świata, którzy współpracują z zespołami o podobnym poziomie kompetencji po stronie Geely” - podkreśla dyrektor rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Porty w zielonym korytarzu. Konieczność czy element walki konkurencyjnej?
Elektromobilność będzie napędzała światową gospodarkę w kolejnych dziesięcioleciach
Zeroemisyjny transport w Polsce się rozwija, ale wciąż zbyt wolno. Branża e-mobility apeluje do rządu o działania przyspieszające
Przejście na transport zeroemisyjny to nowe wyzwania dla polityk krajowych
ElectroMobility Poland zostanie właścicielem działki w Jaworznie pod budowę fabryki polskich aut elektrycznych
Metropolia analizuje realizację projektu dot. autobusów wodorowych w mniejszym zakresie
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24187,00 $ | tona | -4,60% | 29 wrz |
Cynk | 2640,00 $ | tona | 3,17% | 29 wrz |
Aluminium | 2307,00 $ | tona | 3,41% | 29 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |