W styczniu i lutym br. w Polsce wyprodukowano 154 tys. rowerów, a w 2020 r. w tym samym okresie 155 tys.; mniejsza produkcja związana jest z utrudnionym dostępem do komponentów sprowadzanych z Chin - podał Polski Instytut Ekonomiczny. Polska jest 4. producentem rowerów w UE - dodał.
"Polska jest czwartym producentem rowerów w Unii Europejskiej. W latach 2015-2019 produkowanych było w Polsce średnio 1,12 mln rowerów. W 2020 r. nastąpił jednak spadek produkcji do 750 tys., a pierwsze miesiące 2021 r. wskazują na podobny wynik. Łącznie w styczniu i w lutym wyprodukowano 154 tys. rowerów, a w zeszłym roku w tym samym okresie 155 tys." - napisał PIE w Tygodniku Gospodarczym.
Jak zauważył, zmniejszenie produkcji związane jest z utrudnionym dostępem do komponentów sprowadzanych z Chin, szczególnie najczęściej stosowanych w polskich rowerach przerzutek firmy Shimano.
Zdaniem Instytutu, pandemia wpłynęła na wzrost popytu na rowery na całym świecie – są one postrzegane jako bezpieczny, pozwalający na zachowanie dystansu środek transportu.
"W Polsce co piąty rowerzysta jeździ obecnie więcej niż przed pandemią. W związku z raptownym wzrostem zapotrzebowania, a jednocześnie utrudnieniami w produkcji znacząco wydłużyły się okresy oczekiwania na dostawy nowych rowerów w wielu miejscach na świecie" - tłumaczyli eksperci.
W ocenie PIE, eksport rowerów rośnie szybciej niż polski eksport towarów ogółem, choć obecnie nie odgrywa w nim istotnej roli. "W 2020 r. eksport przekroczył 1 mld zł, o 20 proc. więcej niż w 2019 r., lecz stanowił zaledwie 0,1 proc. łącznego polskiego wywozu towarów"- czytamy. Jak dodano, rośnie znaczenie nowej kategorii – rowerów z silnikiem elektrycznym.
"W UE Polska jest 6. najważniejszym dostawcą rowerów do innych państw członkowskich i 9. w kategorii rowerów elektrycznych. Najważniejszym odbiorcą polskich rowerów są Niemcy, które odpowiadają za 45 proc. wywozu, oraz Czechy z 13-proc. udziałem" - czytamy.
PIE zauważa, że część europejskich Krajowych Planów Odbudowy i Zwiększania Odporności zawiera programy dotyczące tematyki rowerowej. Proponowane jest m.in. rozbudowa infrastruktury rowerowej (np. belgijski KPO przewiduje budowę także nowych velostrad); rozwój turystyki rowerowej (Włochy) czy zachęcanie do zakupu rowerów elektrycznych (Portugalia).
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank gospodarczy. Obszary badawcze PIE to m.in. handel zagraniczny, makroekonomia, energetyka i gospodarka cyfrowa. Instytut zajmuje się dostarczaniem analiz i ekspertyz do realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kongres Polskie Porty 2030 już w czerwcu – zaproszenie i patronat Ministerstwa Infrastruktury
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25550,00 $ | tona | 0,79% | 1 cze |
Cynk | 2270,00 $ | tona | 1,93% | 1 cze |
Aluminium | 2280,00 $ | tona | 1,15% | 1 cze |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |