Giganci transportowi planują zainwestować 593 miliony dolarów w europejską sieć ładowania dla ciężarówek dalekobieżnych.
Firmy mają w planach inwestycje rzędu 500 milionów euro w joint venture, które będzie miało siedzibę w holenderskim Amsterdamie. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych na naszych drogach, konieczne będzie rozwinięcie rozległych sieci ładowania, aby zaspokoić rosnący popyt i rozwiać obawy związane z "lękiem przed zasięgiem".
Trzy duże firmy transportowe zamierzają współpracować przy tworzeniu europejskiej sieci ładowania dla "akumulatorowych, elektrycznych, ciężkich, dalekobieżnych ciężarówek i autokarów".
We wspólnym oświadczeniu z początku tego tygodnia, Volvo, Daimler Truck i Traton Group oznajmiły, że podpisały niewiążącą umowę związaną z instalacją i obsługą sieci. Celem jest utworzenie spółki joint venture, w której wszystkie trzy firmy będą miały równe udziały, a rozpoczęcie działalności planowane jest na 2022 rok.
Jest nadzieja, że w ciągu pięciu lat od utworzenia JV, co najmniej 1.700 "zielonych punktów ładowania energii" zostanie zainstalowanych i będzie funkcjonować. Technologia ta, jak twierdzą firmy, ma być zlokalizowana "w pobliżu autostrad, jak również w punktach logistycznych i docelowych".
"Liczba punktów ładowania ma być z czasem znacznie zwiększona poprzez poszukiwanie dodatkowych partnerów, jak również finansowanie ze środków publicznych," dodali.
Elektryki zapełnią drogi
W kwietniu Międzynarodowa Agencja Energii podała, że w skali globalnej liczba samochodów elektrycznych, autobusów, samochodów dostawczych i ciężarówek na drogach ma sięgnąć 145 mln do 2030 roku.
Według organizacji, jeśli rządy zwiększą wysiłki na rzecz realizacji międzynarodowych celów energetycznych i klimatycznych, globalna flota pojazdów elektrycznych może jeszcze bardziej wzrosnąć, osiągając 230 milionów do końca dekady. Obie te prognozy nie uwzględniają dwu- i trójkołowych pojazdów elektrycznych.
Co z infrastrukturą do ładowania?
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych na naszych drogach, konieczne będzie uruchomienie rozległych sieci ładowania dla wszystkich typów pojazdów, aby zaspokoić rosnący popyt i rozwiać utrzymujące się obawy związane z "lękiem przed zasięgiem" - przekonaniem, że pojazdy elektryczne nie są w stanie pokonywać długich tras bez utraty zasilania i utknięcia w martwym punkcie.
Elektryfikacja samochodów ciężarowych i autokarów na długich trasach wiąże się z szeregiem wyjątkowych wyzwań. Jak zauważa IEA w raporcie Global EV Outlook for 2021, "transport ciężarowy na długich trasach wymaga zaawansowanych technologii ładowania o dużej mocy i/lub dużych akumulatorów".
Lars Stenqvist, dyrektor ds. technologii w Volvo, wypowiadając się w CNBC, starał się wyjaśnić, dlaczego sieć ładowania dla pojazdów ciężarowych jest potrzebna.
– W tej chwili produkujemy i dystrybuujemy elektryczne samochody ciężarowe, głównie do wywozu śmieci, oraz do zastosowań w przestrzeni miejskiej. I te pojazdy, zazwyczaj każdego wieczoru wracają do swojej bazowy w celu naładowania – powiedział dyrektor.
Stenqvist dodał, że następnym krokiem na drodze będą zastosowania regionalne i dalekobieżne.
Jeśli chodzi o to, jak projekt będzie działał na miejscu, Stenqvist wyjaśnił, że będzie to – publiczna, otwarta sieć – więc jakakolwiek marka może ładować swoje pojazdy.
Póki nie ma dużej ilości pojazdów, nie ma też i infrastruktury, która jest niezbędna do pełnej transformacji elektromobilności.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |