Wprowadzenie nowego mechanizmu ograniczającego do 40 proc. podwyżki cen dla odbiorców ciepła sieciowego przewiduje rządowy projekt nowelizacji ustawy o wsparciu odbiorców ciepła, skierowany w piątek do Sejmu. Dodatkowy koszt określono na 4,5 mld zł w 2023 r.
W piątek na stronie Sejmu pojawiła się informacja o wpłynięciu do izby rządowego projektu noweli ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw oraz niektórych innych ustaw.
Zgodnie z ustawą z września 2022 r. na rekompensaty dla wytwórców ciepła, dodatki dla gospodarstw domowych i podmiotów wrażliwych przeznaczono 10 mld zł. Skierowany w piątek do Sejmu projekt podnosi tę kwotę do 14,5 mld zł. Jak wynika z Oceny Skutków Regulacji, dodatkowe wydatki w wysokości 4,5 mld zł zaplanowano na rok 2023 r.
Zakładany w nowelizacji mechanizm przewiduje, że wzrost cen dostawy ciepła systemowego, obejmujących wszystkie opłaty i stawki nałożone na odbiorcę, nie może być większy niż 40 proc. w stosunku do cen obowiązujących 30 września 2022 r. Przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają wyrównanie, tak aby odbiorca - będący podmiotem uprawnionym - nie został obciążony nadmiernym wzrostem kosztów ogrzewania. W ten sposób wzrost cen ciepła dla odbiorców na cele mieszkaniowe i użyteczności publicznej ulegnie ograniczeniu do ustalonego poziomu, który będzie zależny od historycznych cen dostawy ciepła - zaznaczono w uzasadnieniu.
Projektowane przepisy mają od 1 marca 2023 r. zastąpić aktualny mechanizm średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą i mają działać do dnia 31 grudnia 2023 r.
Maksymalna cena dostawy ciepła ma obejmować wszystkie składniki kosztowe dostawy ciepła występujące w danym systemie ciepłowniczym: cenę za zamówioną moc cieplną, cenę ciepła, cenę nośnika ciepła, stawki opłat stałych i zmiennych za usługi przesyłowe. Zgodnie z projektem maksymalna cena dostawy ciepła nie może być wyższa niż 140 proc. ceny dostawy ciepła stosowanej w danym systemie ciepłowniczym 30 września 2022 r.
Projektowane przepisy zakładają, że w terminie 10 dni od wejścia w życie ustawy Prezes URE obliczy i opublikuje informację o maksymalnej cenie dostawy ciepła przez przedsiębiorstwa energetyczne posiadające koncesję i wykonujące działalność w zakresie sprzedaży ciepła. Rekompensatę za sprzedaż ciepła po ograniczonej ustawowo cenie będzie wypłacał tym przedsiębiorstwom Zarządca Rozliczeń.
Przedsiębiorstwa nieposiadające koncesji samodzielnie dokonają ustalenia maksymalnej ceny dostawy ciepła. Wyrównania wypłaci im właściwy wójt, burmistrz albo prezydent po weryfikacji maksymalnej skalkulowanej ceny dostawy ciepła.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Gdańska prokuratura wszczęła śledztwo ws. nielegalnego zrzutu zanieczyszczeń do kanalizacji sanitarnej
Minister klimatu o projekcie ustawy wiatrakowej: wydaje się to bardzo racjonalny projekt
Tauron: roszczenia Rafako nie mają żadnego uzasadnienia
Dostępny jest wzór wniosku na zwrot VAT dla gospodarstw domowych ogrzewających się gazem
Jeszcze tej zimy mają być gotowe przepisy mocniej chroniące odbiorców ciepła
Morawiecki: cała Europa wręcz zachęca do opodatkowania tzw. nadmiarowych zysków
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 30300,00 $ | tona | 1,25% | 25 sty |
Cynk | 3439,00 $ | tona | 0,56% | 25 sty |
Aluminium | 2605,00 $ | tona | 0,42% | 25 sty |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |