PSPA: e-ciężarówki używane do transportu w Polsce mają o 60 proc. mniejszą emisję niż spalinowe

zk

10.09.2021 09:34 Źródło: PAP
Strona główna Zrównoważony Transport, Zielona Logistyka, Elektromobilność PSPA: e-ciężarówki używane do transportu w Polsce mają o 60 proc. mniejszą emisję niż spalinowe
PSPA: e-ciężarówki używane do transportu w Polsce mają o 60 proc. mniejszą emisję niż spalinowe - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Pixabay

Elektryczne ciężarówki używane do transportu w Polsce i ładowane z publicznej sieci, mają o 60 proc. mniejszą emisję niż pojazdy spalinowe - wynika z podsumowania projektu „EKO-LOG” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Ładowanie ich prądem z OZE pozwoli na 100 proc. redukcji emisji.

PSPA poinformowało, że w ramach projektu „EKO-LOG” całkowicie elektryczny samochód ciężarowy Volvo FE Electric przez 9 tygodni pokonał łącznie dystans 5056 km, przewożąc ładunki o łącznej masie 285 ton i każdorazowo realizując 100 proc. założonego harmonogramu pracy.

Jak wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, badanie 5 kluczowych obszarów, w ramach których ocenione zostały: wydajność, walory użytkowe, środowiskowe, społeczne oraz analizy kosztów eksploatacji, pierwszej, seryjnej ciężarówki elektrycznej w naszym kraju.

"Wniosek z realizacji badania jest jednoznaczny, samochody elektryczne są alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych" - zaznaczył. Jak dodał, elektryfikacja transportu ciężkiego w Polsce na szerszą skalę wymaga rozbudowy dedykowanej infrastruktury ładowania wysokiej mocy oraz wprowadzenie skutecznych instrumentów wsparcia finansowego nabywców tego typu pojazdów.

Stowarzyszenie podało, że średni dzienny dystans, który pokonywała zeroemisyjna ciężarówka, wynosił 111 km. Podczas trwania projektu samochód zużył łącznie 7056 kWh energii elektrycznej. O tym, jak istotną rolę w pojazdach elektrycznych tego typu pełnią systemy hamowania rekuperacyjnego, świadczy fakt, że podczas testu odzyskano aż 1023 kWh energii, która pozwoliła na przejechanie dodatkowych ok. 850 km.

Jak wskazał Albert Kania z PSPA, projekt EKO-LOG pozwolił ustalić ponadto, w jakim zakresie masa przewożonego ładunku wpływa na zasięg elektrycznych ciężarówek. "Parametr ten jest szczególnie istotny dla planowania procesów logistycznych, a w konsekwencji dla sprawności całego łańcucha logistycznego. Dane empiryczne pozyskane w czasie trwania projektu poddane pogłębionej analizie, umożliwiły oszacowanie wpływu masy ładunku na zużycie energii elektrycznej. Uzyskane wyniki wskazują, że każda tona ładunku wpływa na zwiększenie zużycia energii o 7,85 proc." - podał.

Jak wyjaśnił, oznacza to, że realny zasięg badanego pojazdu może wynieść od 102 km w przypadku maksymalnego obciążenia pojazdu do nawet 214 km, przy małym obciążeniu.

PSPA podało, że w trakcie badania przeprowadzono również analizę porównawczą oddziaływania ciężarowego, spalinowego i elektrycznego pojazdu na środowisko w zakresie emisji dwutlenku węgla oraz hałasu. "Wyniki wskazują, że pojazd elektryczny wykorzystany w transporcie ciężkim pozwala zredukować emisje o nawet 60 proc. na każdy przejechany kilometr, przy założeniu, że energia do jego zasilania jest pobierana z sieci, która opiera sie na węglu. Natomiast przy zasilaniu energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych, na etapie eksploatacji ciężarówka jest w 100 proc. zeroemisyjna" - wskazano.

Według ekspertów Stowarzyszenia, elektryfikacja transportu ciężkiego przynosi ponadto znaczące korzyści w zakresie obniżenia poziomu emitowanego hałasu, co ma szczególne znaczenie podczas realizacji dostaw w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Na postoju różnice osiągają poziom blisko 20 dB i są wyraźne na korzyść pojazdu elektrycznego aż do prędkości 50 km/h. "To wartości, które w ruchu miejskim są szczególnie istotne, bo różnica rzędu 2 dB oznacza niemal dwukrotne zmniejszenie natężania hałasu" - zaznaczyli.

W ocenie dyrektor zarządzającej Volvo Trucks Polska Małgorzaty Kulis, projekt „EKO-LOG” udowadnia, że w Polsce jest już możliwość realizowania zleceń transportowych przy wykorzystaniu elektrycznych ciężarówek. "W dużej aglomeracji miejskiej kierowcy elektrycznej ciężarówki Volvo Trucks docenili ciszę, komfort pracy, ale też czas realizacji zadań, który z uwagi na niestandardowe godziny pracy oraz wykorzystanie bus pasów bardzo się skrócił" – wskazała.

PSPA poinformowało ponadto, że w ramach projektu przeprowadzono ponadto ogólnopolskie badanie ankietowe, w celu poznania opinii społecznej w zakresie transformacji sektora transportu ciężkiego. Wyszło z niego, że 69,9 proc. respondentów uważa, że duże aglomeracje miejskie powinny zamknąć się na spalinowy transport ciężki już od 2035 roku.

Zdaniem ekspertów, tak duże poparcie społeczne miałby projekt wdrożenia stref czystego transportu wykluczający z miast najbardziej zanieczyszczające środowisko pojazdy ciężarowe. "Ponadto 70,5 proc. respondentów jest przekonanych, że elektryfikacja transportu wpłynie korzystnie na poprawę jakości życia w mieście" - czytamy.

W ramach projektu „EKO-LOG” , zeroemisyjna ciężarówka, w rzeczywistych warunkach użytkowania, realizowała zadania komercyjne dla takich firm jak IKEA Retail, H&M Logistics oraz No Limit. Wsparcie technologiczne badania zapewniła firma Columbus Energy.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to organizacja branżowa zrzeszająca ponad 140 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE).

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34937,00 $ tona 1,67% 16 wrz
 Cynk 3063,00 $ tona 0,39% 16 wrz
 Aluminium 2868,00 $ tona 0,03% 16 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.