Zarząd Ørsted podjął ostateczną decyzję inwestycyjną (FID) w sprawie projektu e-metanolu FlagshipONE o wielkości 50 000 ton/rok.
FlagshipONE będzie pierwszym obiektem Power-to-X firmy Ørsted w skali komercyjnej i stanowi ważny etap na drodze do realizacji ambicji dewelopera, jaką jest zajęcie wiodącej pozycji w sektorze zielonego wodoru i e-paliw.
Wzmacniając zaangażowanie w realizację FID, Ørsted przejął pełne prawo własności do FlagshipONE poprzez nabycie pozostałych 55 procent udziałów w projekcie od Liquid Wind AB, pierwotnego dewelopera projektu.
Zlokalizowany w Örnsköldsvik w północnej Szwecji, FlagshipONE jest największym w Europie obiektem FID'ed do produkcji ekologicznego e-metanolu. Oczekuje się, że FlagshipONE rozpocznie działanie w 2025 roku i będzie produkować około 50 000 ton e-metanolu rocznie, przyczyniając się do dekarbonizacji globalnej żeglugi.
Sektor żeglugi, który odpowiada za 3 procent emisji dwutlenku węgla w skali globu, jest głównym obszarem zainteresowania Ørsted, ponieważ firma rozszerza swoją obecność w obszarze projektów Power-to-X w rejonie Europy Północnej i Stanach Zjednoczonych.
FlagshipONE to pierwszy projekt e-metanolu dla ambitnej linii paliw ekologicznych Ørsted. Firma rozwija również "Project Star" na amerykańskim wybrzeżu Zatoki Perskiej oraz "Green Fuels for Denmark" w Kopenhadze, które będą produkować znaczne ilości e-metanolu, aby umożliwić dekarbonizację żeglugi.
Obecnie ekologiczne paliwa dla żeglugi mają wyższą cenę niż alternatywy oparte na paliwach kopalnych, a branża potrzebuje wspierających regulacji, aby zachęcić popyt i napędzić rozwój ekologicznych paliw dla sektora. Dopóki takie regulacje nie zostaną wprowadzone, ceny e-metanolu, nawet w przypadku światowej klasy aktywów PtX, takich jak FlagshipONE, są obarczone znaczną niepewnością, a wielkoskalowe zapotrzebowanie dopiero się rozwija. Ørsted jest przygotowany do przewodzenia rozwojowi branży Power-to-X i podjęcia ryzyka w tym procesie - w tym poprzez realizację strategicznych projektów, takich jak FlagshipONE - ale niezbędne są działania regulacyjne, które odpowiadają ambicjom deweloperów i firm żeglugowych.
- Teraz bardziej niż kiedykolwiek świat potrzebuje odważnych projektów zielonej energii, aby walczyć ze zmianami klimatu, dekarbonizować trudne do elektryfikacji sektory i zabezpieczyć lokalną niezależność energetyczną. Ørsted jest zdeterminowany, aby przewodzić zielonej transformacji i właśnie to robimy, budując projekty takie jak FlagshipONE. E-metanol jest najlepszym dostępnym obecnie rozwiązaniem, które pozwoli na dekarbonizację trudnych do elektryfikacji sektorów, takich jak żegluga, a dzięki temu pierwszemu projektowi w komercyjnej skali, Ørsted przełamie pierwsze granice w rozwoju naszej wiodącej w branży linii projektów związanych z e-metanolem - powiedział Mads Nipper, prezes grupy i dyrektor generalny Ørsted.
- Ostateczna decyzja inwestycyjna w sprawie FlagshipONE dowodzi naszego zamiaru podejmowania proaktywnych decyzji inwestycyjnych w celu napędzania szybkiego dojrzewania rynku Power-to-X poza ambicjami i zapowiedziami oraz do dostarczania cząsteczek mających na celu abolicję emisji well-to-wake. Nasze pierwsze projekty związane z morską energią wiatrową wiązały się ze znacznym ryzykiem, ale dostrzegliśmy drogę do wykorzystania naszych możliwości w celu dostarczenia tej technologii jako kamienia węgielnego w zielonej transformacji. Obecnie Power-to-X znajduje się w podobnym punkcie zwrotnym - w Ørsted jesteśmy ponownie gotowi podjąć ryzyko i przewodzić dojrzewaniu tej kluczowej technologii. Jednak branża Power-to-X pilnie potrzebuje wspierających ram, które umożliwią odejście od paliw kopalnych, dlatego wzywamy decydentów do podjęcia działań, które będą odpowiadać ambicjom klimatycznym deweloperów i firm żeglugowych - powiedziała Olivia Breese, prezes Ørsted Power-to-X.
Zgodnie z harmonogramem planowane rozpoczęcie budowy FlagshipONE jest na wiosnę 2023 roku. Projekt będzie zlokalizowany na terenie elektrociepłowni opalanej biomasą Hörneborgsverket w Örnsköldsvik, eksploatowanej przez Övik Energi. E-metanol produkowany przez spółkę FlagshipONE będzie wytwarzany z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej i biogenicznego dwutlenku węgla wychwytywanego z Hörneborgsverket. Nadmiar ciepła z procesu produkcji e-metanolu zostanie dostarczony z powrotem do Övik Energi i włączony do sieci ciepłowniczej.
Źródło: Ørsted
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki sektora OZE
Wielka Brytania pozyskuje inwestorów do największej na świecie farmy wiatrowej
Nie ma ESG bez OZE. Jakie zmiany już dziś powinni wdrażać przedsiębiorcy, by nie wypaść z biznesowego obiegu?
Siemens Energy otrzyma 7,5 mld euro pomocy rządowej
Opole. Zatrzymano złodziei kabli z turbiny wiatrowej
Trendy i wizje rozwojowe morskich elektrowni wiatrowych. Konkurs Politechniki Morskiej w Szczecinie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |