Ørsted podejmuje ostateczną decyzję inwestycyjną w sprawie FlagshipONE, największego projektu ekologicznego e-metanolu w Europie

zk

20.12.2022 16:42
Strona główna Energetyka, OZE Ørsted podejmuje ostateczną decyzję inwestycyjną w sprawie FlagshipONE, największego projektu ekologicznego e-metanolu w Europie

Partnerzy portalu

Ørsted podejmuje ostateczną decyzję inwestycyjną w sprawie FlagshipONE, największego projektu ekologicznego e-metanolu w Europie - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Ørsted

Zarząd Ørsted podjął ostateczną decyzję inwestycyjną (FID) w sprawie projektu e-metanolu FlagshipONE o wielkości 50 000 ton/rok.

FlagshipONE będzie pierwszym obiektem Power-to-X firmy Ørsted w skali komercyjnej i stanowi ważny etap na drodze do realizacji ambicji dewelopera, jaką jest zajęcie wiodącej pozycji w sektorze zielonego wodoru i e-paliw.

Wzmacniając zaangażowanie w realizację FID, Ørsted przejął pełne prawo własności do FlagshipONE poprzez nabycie pozostałych 55 procent udziałów w projekcie od Liquid Wind AB, pierwotnego dewelopera projektu.

Zlokalizowany w Örnsköldsvik w północnej Szwecji, FlagshipONE jest największym w Europie obiektem FID'ed do produkcji ekologicznego e-metanolu. Oczekuje się, że FlagshipONE rozpocznie działanie w 2025 roku i będzie produkować około 50 000 ton e-metanolu rocznie, przyczyniając się do dekarbonizacji globalnej żeglugi.

Sektor żeglugi, który odpowiada za 3 procent emisji dwutlenku węgla w skali globu, jest głównym obszarem zainteresowania Ørsted, ponieważ firma rozszerza swoją obecność w obszarze projektów Power-to-X w  rejonie Europy Północnej i Stanach Zjednoczonych.

FlagshipONE to pierwszy projekt e-metanolu dla ambitnej linii paliw ekologicznych Ørsted. Firma rozwija również "Project Star" na amerykańskim wybrzeżu Zatoki Perskiej oraz "Green Fuels for Denmark" w Kopenhadze, które będą produkować znaczne ilości e-metanolu, aby umożliwić dekarbonizację żeglugi.

Obecnie ekologiczne paliwa dla żeglugi mają wyższą cenę niż alternatywy oparte na paliwach kopalnych, a branża potrzebuje wspierających regulacji, aby zachęcić popyt i napędzić rozwój ekologicznych paliw dla sektora. Dopóki takie regulacje nie zostaną wprowadzone, ceny e-metanolu, nawet w przypadku światowej klasy aktywów PtX, takich jak FlagshipONE, są obarczone znaczną niepewnością, a wielkoskalowe  zapotrzebowanie dopiero się rozwija. Ørsted jest przygotowany do przewodzenia rozwojowi branży Power-to-X i podjęcia ryzyka w tym procesie - w tym poprzez realizację strategicznych projektów, takich jak FlagshipONE - ale niezbędne są działania regulacyjne, które odpowiadają ambicjom deweloperów i firm żeglugowych.

- Teraz bardziej niż kiedykolwiek świat potrzebuje odważnych projektów zielonej energii, aby walczyć ze zmianami klimatu, dekarbonizować trudne do elektryfikacji sektory i zabezpieczyć lokalną niezależność energetyczną. Ørsted jest zdeterminowany, aby przewodzić zielonej transformacji i właśnie to robimy, budując projekty takie jak FlagshipONE.  E-metanol jest najlepszym dostępnym obecnie rozwiązaniem, które pozwoli na dekarbonizację trudnych do elektryfikacji sektorów, takich jak żegluga, a dzięki temu pierwszemu projektowi w komercyjnej skali, Ørsted przełamie pierwsze granice w rozwoju naszej wiodącej w branży linii projektów związanych z e-metanolem - powiedział Mads Nipper, prezes grupy i dyrektor generalny Ørsted.

- Ostateczna decyzja inwestycyjna w sprawie FlagshipONE dowodzi naszego zamiaru podejmowania proaktywnych decyzji inwestycyjnych w celu napędzania szybkiego dojrzewania rynku Power-to-X poza ambicjami i zapowiedziami oraz do dostarczania cząsteczek mających na celu abolicję emisji well-to-wake. Nasze pierwsze projekty związane z morską energią wiatrową wiązały się ze znacznym ryzykiem, ale dostrzegliśmy drogę do wykorzystania naszych możliwości w celu dostarczenia tej technologii jako kamienia węgielnego w zielonej transformacji. Obecnie Power-to-X znajduje się w podobnym punkcie zwrotnym - w Ørsted jesteśmy ponownie gotowi podjąć ryzyko i przewodzić dojrzewaniu tej kluczowej technologii. Jednak branża Power-to-X pilnie potrzebuje wspierających ram, które umożliwią odejście od paliw kopalnych, dlatego wzywamy decydentów do podjęcia działań, które będą odpowiadać ambicjom klimatycznym deweloperów i firm żeglugowych - powiedziała Olivia Breese, prezes Ørsted Power-to-X.

Zgodnie z harmonogramem planowane rozpoczęcie budowy FlagshipONE jest na wiosnę 2023 roku. Projekt będzie zlokalizowany na terenie elektrociepłowni opalanej biomasą Hörneborgsverket w Örnsköldsvik, eksploatowanej przez Övik Energi. E-metanol produkowany przez spółkę FlagshipONE będzie wytwarzany z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej i biogenicznego dwutlenku węgla wychwytywanego z Hörneborgsverket. Nadmiar ciepła z procesu produkcji e-metanolu zostanie dostarczony z powrotem do Övik Energi i włączony do sieci ciepłowniczej.




Źródło: Ørsted

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.