Zarząd Ørsted podjął ostateczną decyzję inwestycyjną (FID) w sprawie projektu e-metanolu FlagshipONE o wielkości 50 000 ton/rok.
FlagshipONE będzie pierwszym obiektem Power-to-X firmy Ørsted w skali komercyjnej i stanowi ważny etap na drodze do realizacji ambicji dewelopera, jaką jest zajęcie wiodącej pozycji w sektorze zielonego wodoru i e-paliw.
Wzmacniając zaangażowanie w realizację FID, Ørsted przejął pełne prawo własności do FlagshipONE poprzez nabycie pozostałych 55 procent udziałów w projekcie od Liquid Wind AB, pierwotnego dewelopera projektu.
Zlokalizowany w Örnsköldsvik w północnej Szwecji, FlagshipONE jest największym w Europie obiektem FID'ed do produkcji ekologicznego e-metanolu. Oczekuje się, że FlagshipONE rozpocznie działanie w 2025 roku i będzie produkować około 50 000 ton e-metanolu rocznie, przyczyniając się do dekarbonizacji globalnej żeglugi.
Sektor żeglugi, który odpowiada za 3 procent emisji dwutlenku węgla w skali globu, jest głównym obszarem zainteresowania Ørsted, ponieważ firma rozszerza swoją obecność w obszarze projektów Power-to-X w rejonie Europy Północnej i Stanach Zjednoczonych.
FlagshipONE to pierwszy projekt e-metanolu dla ambitnej linii paliw ekologicznych Ørsted. Firma rozwija również "Project Star" na amerykańskim wybrzeżu Zatoki Perskiej oraz "Green Fuels for Denmark" w Kopenhadze, które będą produkować znaczne ilości e-metanolu, aby umożliwić dekarbonizację żeglugi.
Obecnie ekologiczne paliwa dla żeglugi mają wyższą cenę niż alternatywy oparte na paliwach kopalnych, a branża potrzebuje wspierających regulacji, aby zachęcić popyt i napędzić rozwój ekologicznych paliw dla sektora. Dopóki takie regulacje nie zostaną wprowadzone, ceny e-metanolu, nawet w przypadku światowej klasy aktywów PtX, takich jak FlagshipONE, są obarczone znaczną niepewnością, a wielkoskalowe zapotrzebowanie dopiero się rozwija. Ørsted jest przygotowany do przewodzenia rozwojowi branży Power-to-X i podjęcia ryzyka w tym procesie - w tym poprzez realizację strategicznych projektów, takich jak FlagshipONE - ale niezbędne są działania regulacyjne, które odpowiadają ambicjom deweloperów i firm żeglugowych.
- Teraz bardziej niż kiedykolwiek świat potrzebuje odważnych projektów zielonej energii, aby walczyć ze zmianami klimatu, dekarbonizować trudne do elektryfikacji sektory i zabezpieczyć lokalną niezależność energetyczną. Ørsted jest zdeterminowany, aby przewodzić zielonej transformacji i właśnie to robimy, budując projekty takie jak FlagshipONE. E-metanol jest najlepszym dostępnym obecnie rozwiązaniem, które pozwoli na dekarbonizację trudnych do elektryfikacji sektorów, takich jak żegluga, a dzięki temu pierwszemu projektowi w komercyjnej skali, Ørsted przełamie pierwsze granice w rozwoju naszej wiodącej w branży linii projektów związanych z e-metanolem - powiedział Mads Nipper, prezes grupy i dyrektor generalny Ørsted.
- Ostateczna decyzja inwestycyjna w sprawie FlagshipONE dowodzi naszego zamiaru podejmowania proaktywnych decyzji inwestycyjnych w celu napędzania szybkiego dojrzewania rynku Power-to-X poza ambicjami i zapowiedziami oraz do dostarczania cząsteczek mających na celu abolicję emisji well-to-wake. Nasze pierwsze projekty związane z morską energią wiatrową wiązały się ze znacznym ryzykiem, ale dostrzegliśmy drogę do wykorzystania naszych możliwości w celu dostarczenia tej technologii jako kamienia węgielnego w zielonej transformacji. Obecnie Power-to-X znajduje się w podobnym punkcie zwrotnym - w Ørsted jesteśmy ponownie gotowi podjąć ryzyko i przewodzić dojrzewaniu tej kluczowej technologii. Jednak branża Power-to-X pilnie potrzebuje wspierających ram, które umożliwią odejście od paliw kopalnych, dlatego wzywamy decydentów do podjęcia działań, które będą odpowiadać ambicjom klimatycznym deweloperów i firm żeglugowych - powiedziała Olivia Breese, prezes Ørsted Power-to-X.
Zgodnie z harmonogramem planowane rozpoczęcie budowy FlagshipONE jest na wiosnę 2023 roku. Projekt będzie zlokalizowany na terenie elektrociepłowni opalanej biomasą Hörneborgsverket w Örnsköldsvik, eksploatowanej przez Övik Energi. E-metanol produkowany przez spółkę FlagshipONE będzie wytwarzany z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej i biogenicznego dwutlenku węgla wychwytywanego z Hörneborgsverket. Nadmiar ciepła z procesu produkcji e-metanolu zostanie dostarczony z powrotem do Övik Energi i włączony do sieci ciepłowniczej.
Źródło: Ørsted
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy Polska zawalczy o miliardy na transformację?
Trwa konkurs dla mediów „Platynowe Megawaty” 2023. Weź udział i dołącz do grona laureatów
40 mld zł z KPO dla samorządów w ramach „Pożyczki wspierającej zieloną transformację miast”
Portugalia: rekordowy udział energii słonecznej w zużywanym w kraju prądzie
W Gliwicach głoszono przetarg na farmę solarną i magazyn ciepła
Qemetica Glass zainwestuje 70 mln zł w ekologię
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |