W ubiegłym tygodniu odbył się Kongres Nowej Mobilności w Łodzi, którego miastem patronackim jest Gdynia. To największe branżowe wydarzenie poświęcone elektromobilności, podczas którego odbyły się liczne warsztaty, posiedzenia grup roboczych oraz sesje pytań i odpowiedzi z interesariuszami rynku. Nie zabrakło również debat. W panelu prezydenckim „Koalicja miast na rzecz czystego transportu” udział wzięła wiceprezydent Gdyni – Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Odbywające się w Łodzi wydarzenie to największa w skali kraju impreza skupiająca się na zagadnieniach elektromobilności i czystego transportu. Na wydarzenie z całej Polski przyjechali eksperci, praktycy i osoby zainteresowane tematyką kongresu.
Organizatorzy zaprosili do współpracy kilka miast, które wyróżniają prężne działania w strefie elektromobilności. Wśród nich znalazła się również Gdynia. Wiceprezydent miasta – Katarzyna Gruszecka-Spychała wzięła udział w panelu prezydenckim „Koalicja polskich miast na rzecz czystego transportu”. Poza przedstawicielką Gdyni w dyskusji udział wzięli również:
- Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi,
- Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa,
- Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca,
- Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia,
- Agata Wojda, zastępca prezydenta Kielc,
- Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy,
- Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina,
- Mikołaj Kostka, zastępca prezydenta Ostrowa Wielkopolskiego,
- Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Moderatorem debaty był Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Paneliści rozmawiali o sytuacji elektromobilności i czystego transportu, jaką obecnie można zaobserwować w ich miastach, a także o wyzwaniach i barierach, które napotykają w swoich działaniach. Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała podkreślała, że potrzeba działań i edukacji społecznej nie budzi wątpliwości, ale przede wszystkim potrzebna jest elastyczna legislacja i finanse.
- Chciałabym dorzucić łyżkę dziegciu do naszej beczki miodu. Myślę, że to, jak szeroko i z jak dużą determinacją wprowadzamy różne zmiany, to jest truizm. We wszystkich naszych miastach są podobne: supernowoczesny zeroemisyjny transport, buspasy i wiele innych. To świadczy o tym, że nie mamy wątpliwości, w jakim kierunku powinniśmy podążać. Mówiąc o łyżce dziegciu, mam na myśli wskazanie barier, a nie wyzwań. Ja takie bariery widzę dwie. Pierwsza to niedobór elastyczności na poziomie rozwiązań legislacyjnych, jakimi samorządy mogą dysponować. A druga, to oczywiście finanse. Padło tu przed chwilą wiele słów o niezadowoleniu wśród mieszkańców, którym proponujemy nowe rozwiązania (...) Psychologia społeczna mówi jasno: obawa przed zmianą najczęściej wynika z lęku przed utratą tego, co mamy. Jak możemy ten lęk zniwelować? Oferując coś w zamian. Jeśli mamy coś oferować to potrzebujemy na to sporego finansowania. Nie ma nic za darmo. To wszystko musi kosztować. Tymczasem my stykamy się z dramatycznym brakiem środków. Jeżeli rozmawiamy w gronie samorządowców, to jest to kolejny truizm. Nie muszę mówić, co nam robi „Polski Ład”, w jakiej sytuacji są nasze budżety. To jedna z wielkich barier, która jeżeli nie zostanie rozwiązana na poziomie centralnym, to nie pozwoli na dalszy rozwój. Druga bariera to elastyczność. Jeżeli mówimy o lęku przed zmianą, to zróbmy to krok po kroku, z pewnymi wyjątkami, nie dla wszystkich. Pokażmy, że to może być fajne, wtedy przełamiemy ten opór. Jeżeli przekonujemy się tylko na argumenty, a nie mamy jak przekonać faktami, bo dostępne legislacyjne rozwiązania są czysto „zero-jedynkowe” to niestety – moim zdaniem – sukcesu nie osiągniemy – mówiła podczas panelu Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Podczas konferencji zainaugurowano funkcjonowanie Komitetu samorządowego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, do którego dołączyła również Gdynia. Ma on za zadanie wyznaczać trendy i cele, a także bezpośrednio rozmawiał o nowej mobilności ze stroną rządową oraz w jasny sposób artykułował priorytety samorządów.
- Pamiętam, gdy dwa lata temu spotkaliśmy się na Kongresie Nowej Mobilności w Lublinie. Wtedy ustawa o elektromobilności była relatywnie świeża. Wierzyliśmy, że pewne rzeczy, które tam są zapisane, będą możliwe – w sposób łatwy – do realizacji. Oczywiście to ciążenie, jeżeli chodzi o realizacje tejże ustawy, było i nadal jest po stronie rządowej. Wtedy rozmawialiśmy o perspektywach: jak przygotowujemy się do zmian naszej infrastruktury, do zakupów pojazdów elektrycznych, autobusów elektrycznych (…) Wszyscy samorządowcy na co dzień walczą o to, żeby poprawiać jakość życia swoich mieszkańców. W to wpisuje się również zero- i nisko emisyjny transport. Po tych dwóch latach widzimy, że sprawy po stronie krajowej nie idą w dobrym kierunku. Tej dynamiki nie ma na poziomie wystarczającym, żebyśmy zaspokoili potrzeby naszych mieszkańców. Stąd inicjatywa utworzenia Komitetu samorządowego. Uważam, że w ramach niego wykreujemy wiele propozycji, które – mam nadzieję – zostaną na poziomie krajowym wdrożone – mówił podczas panelu wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |