Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa podpisał umowę na produkcję komercyjną innowacyjnego poduszkowca. Pojazd ma lepsze możliwości poruszania się niż inne tego typu konstrukcje – może być wykorzystywany m.in. przez straż graniczną, policję wodną i wojsko.
„Staramy się zawsze na każde targi przywieźć konkretne produkty i to,
co dziś jest takim okrętem flagowym, a właściwie powinienem powiedzieć
poduszkowcem flagowym, to jest właśnie poduszkowiec zaprojektowany przez
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa” – powiedział Piotr Dardziński, prezes
Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Podpisana na kieleckich targach
umowa komercjalizacyjna dotyczy poduszkowca patrolowo-ratowniczego
PRC-650, skonstruowanego przez Instytut Łukasiewicza. Łukasiewicz –
Instytut Lotnictwa udzielił firmie Farada Group licencji uprawniającej
do produkcji i sprzedaży pojazdu na terytorium Polski.
„To już
jest przetestowany produkt. Na MSPO podpisujemy umowę z firmą, która
będzie produkowała nasz poduszkowiec, tak więc to nie jest tylko jeden
prototyp, to już zaczyna być produkcja krótkoseryjna, a w przyszłości
możliwa do przeskalowania. Cieszymy się, że ta umowa została na MSPO
dopięta” - dodał prezes.
Jak wyjaśnił Piotr Dardziński, nowe
poduszkowce mogłyby znaleźć zastosowanie w obszarze bezpieczeństwa, jak i
obronności. „Tu jest duży potencjał wykorzystania przez straż
graniczną, ale także przez służby związane z pogotowiem wodnym, czyli
zarówno ratowników, jak i policję” - wskazał.
Poduszkowiec
PRC-650 został zaprojektowany do działań ratowniczych i patrolowych na
wodach śródlądowych, szczególnie w warunkach zimowych na kruchym lodzie
oraz na akwenach o niskim stanie wód. W projekcie Poduszkowca PRC-650
zastosowane zostały najnowsze doświadczenia zespołu Łukasiewicz-ILOT.
„Poduszkowiec
to bardzo ciekawa konstrukcja, jej unikalność polega na tym, że potrafi
dużo łatwiej niż wszystkie inne zawrócić w miejscu, co nie jest łatwe,
bo poduszkowiec unosi się w powietrzu, więc kierowanie nim jest dosyć
skomplikowane” – wytłumaczył prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.
W
porównaniu ze starszymi modelami poduszkowiec PRC-650 zyskał zwiększoną
o 40 proc. moc układu napędowego; węzły transportowe dostosowane do
transportu maszyny śmigłowcem; instalację elektryczną dostosowaną do
warunków morskich; powiększoną kabinę i drzwi, a także opatentowany
system uchylanych klap bocznych zwiększający jego manewrowość.
„Mamy
też projekty, które są bardzo zaawansowane technologicznie – silniki
rakietowe nowej generacji na ekologiczne >>zielone<< paliwo –
to innowacja na skalę globalną. Myślę, że ta konstrukcja w przyszłości
znajdzie zastosowanie w rakietach kosmicznych, bo już jest nimi
zainteresowana Europejska Agencja Kosmiczna - powiedział prezes
Dardziński. - Mamy też propozycje dla partnerów, którzy chcieliby z nami
zaangażować się w radary szerokopasmowe, w których moglibyśmy
zastosować technologie związane z azotkiem galu – to nowa
mikroelektronika, dużo szybsza i efektywniejsza. Radary oparte na tej
technologii są sprawniejsze i działają szybciej. W dzisiejszym świecie
szybkość reakcji jest kluczowa” – uzupełnił.
Piotr Dardziński
przypomniał, że Sieć Badawcza Łukasiewicz jest trzecią pod względem
wielkości taką instytucją w Europie – w jej skład wchodzi 26 instytutów,
które dysponują potencjałem badawczym 4,5 tys. naukowców.
„W
obszarze bezpieczeństwa i obronności mamy cztery wiodące instytuty:
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, który stworzył poduszkowiec,
Łukasiewicz –Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów (PIAP), który
zajmuje się robotami; Łukasiewicz – Instytut Metali Nieżelaznych, który
angażuję się w projekty związane z materiałami oraz Łukasiewicz –
Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) – wyjaśniał prezes Sieci
Badawczej Łukasiewicz. – Potrafimy też wykorzystywać potencjał naszych
partnerów – komercyjnych i naukowych – dlatego na targach MSPO zawsze
prezentujemy wiele produktów i podpisujemy wiele kontraktów” - dodał.
„Mamy
też wiele innych produktów m.in. tzw. tekstronikę, czyli odzież, która
reaguje na zmianę temperatury otoczenia i ogrzewa albo chłodzi
użytkownika; inteligentne miny do zastosowania na polu walki, a także
roboty, które komunikują się z dronami” – poinformował Piotr Dardziński.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Pływające elektrownie zapewnią prąd Ukrainie?
Czołowe firmy z branży elektromobilności, nowych technologii i Legnicka Strefa tworzą Zachodni Klaster Elektromobilności [GALERIA]
Chiny znoszą ograniczenia COVID, a zapotrzebowanie na paliwo lotnicze podwaja się
Skandynawski kurs na ekologiczny transport morski na Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał
3 klastry zbudują statki elektryczne dla Singapuru i sprawdzą ich efektywność ekonomiczną
Czego potrzebujemy, aby przyspieszyć rozwój e-mobilności w Polsce?
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 29225,00 $ | tona | -1,06% | 2 lut |
Cynk | 3349,00 $ | tona | -2,62% | 2 lut |
Aluminium | 2572,00 $ | tona | -1,46% | 2 lut |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |