Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dostała mieszczącą się w budżecie ofertę na osiem 12-metrowych autobusów wodorowych – poinformował w środę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak. Będą to pierwsze z tym rodzajem napędu autobusy miejskie na terenie GZM.
W sprawozdaniu z prac zarządu GZM - na pierwszej powakacyjnej sesji Zgromadzenia Metropolii - Karolczak poinformował, że otwarto już oferty w przetargu na zakup autobusów wodorowych: pięciu przeznaczonych dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach i trzech dla PKM w Katowicach.
"Łączna wartość oferty to 31,8 mln zł. Jest to poniżej zabezpieczonej kwoty. Przypomnę, że dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wynosi 95 proc." – powiedział Karolczak.
Jak wynika z platformy zamówień publicznych GZM, przy budżecie zamówienia 36,2 mln zł jedyną ofertę złożyła spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Ten sam wykonawca dostarczył już autobusy wodorowe do Rybnika (tamten zakup także wsparły środki NFOŚiGW).
Obecny przetarg to ponowne podejście do zakupu autobusów wodorowych pod hasłem "Hydrogen GZM". W ub. roku Metropolia unieważniła postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych (plus 10 w prawie opcji). Było to następstwem unieważnienia postępowania na zakup paliwa wodorowego - ze względu na zbyt wysoki koszt.
Prowadzone postępowanie dotyczy dostawy ośmiu nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, napędzanych wodorem, o długości w przedziale od 11,8 metra do 12,2 metra, z systemem ładowania magazynu energii elektrycznej układu napędowego, a także obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej autobusów wraz z systemem ładowania, a także szkoleń.
Metropolia oczekuje autobusów z napędem o mocy nie mniejszej niż 150 kW, z ogniwem paliwowym zasilanym wodorem z magazynu wodoru o mocy min. 70 kW, ze zbiornikami o pojemności łącznej min. 1550 litrów, umożliwiającymi zmagazynowanie wodoru o masie nie mniejszej, niż 35 kg oraz łączną pojemnością magazynu energii nie mniejszą, niż 30 kWh.
Metropolia oczekuje m.in. gwarancji na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalację wodorową nie krótszej niż 84 miesiące bez limitu przebiegu (jednak nie dłuższej niż 120 miesięcy). Gwarancja na elektryczny układ napędowy powinna obejmować co najmniej 400 tys. km.
Autobusy kupowane są dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Katowice (3 pojazdy pod kątem linii 46, 115 i 70) oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Tychy (5 wozów pod kątem linii 2, 21, 75, 137, 273 i 696).
Zamówienie, które powinno zostać zrealizowane sukcesywnie do 29 listopada 2025 r., ma być współfinansowane środkami programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Ochrona atmosfery Zielony transport publiczny (faza I)" i środkami własnymi GZM. Wartość dofinansowania wynosi 81 mln zł.
W woj. śląskim projekt oparcia części przewozów autobusowych o wodór realizuje już Rybnik. To położone na południowy zachód od GZM miasto zamówiło 20 autobusów wodorowych marki NesoBus producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. 12-metrowe pojazdy kosztują łącznie 66,1 mln zł (także z dotacją z "Zielonego transportu publicznego").
mtb/ mick/
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
W Kielcach ogłoszono przetarg na zakup 24 autobusów elektrycznych
Solaris Urbino 18 hydrogen zwycięża w międzynarodowym konkursie na autobus roku
MOL i Chevron współpracują przy instalacji wiatrowego napędu na statku do transportu LNG
Chrzest kolejnego, innowacyjnego statku Höegh Autoliners, napędzanego amoniakiem
Miasta łapią oddech z Nextbike podczas Europejskiego Tygodnia Mobilności
Podczas InnoTrans 2024 Alstom zaprezentuje innowacje będące odpowiedzią na globalne wyzwania dekarbonizacji kolei
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |