Wyzwanie związane z redukcją emisji CO2 stanowi istotny aspekt wielu dyskusji publicznych. Jedną z branż, które mają w tej kwestii wiele do zrobienia jest niewątpliwie transport. Nad tym, jak ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, a jednocześnie zminimalizować negatywne skutki tych zmian dla gospodarki debatowali w ostatnim czasie europosłowie.
W oparciu o najnowsze dane i po konsultacjach z ekspertami ds. środowiska, proponowane przez Parlament Europejski cele redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych są ambitne i wyglądają następująco: 45% w latach 2030-2034, 65% w latach 2035-2039 i 90% od 2040 roku. Co te liczby oznaczają dla branży transportowej? Komentuje Krystian Koprowski, Senior Business Development Manager Central Europe w FM Logistic.
Wskazane przez Parlament Europejski redukcje mają umożliwić zminimalizowanie wpływu transportu ciężarowego na środowisko w stopniu niezbędnym dla osiągnięcia globalnych celów zrównoważonego rozwoju. Obecnie szacuje się bowiem, że samochody ciężarowe i autobusy odpowiadają za 25 proc. emisji CO2 w transporcie drogowym, więc każda redukcja tej wartości będzie miała wpływ na środowisko. Należy jednak pamiętać, że transport ciężarowy odgrywa kluczową rolę w globalnej gospodarce, umożliwiając przemieszczanie towarów na szeroką skalę. Ma też ogromny wpływ na ostateczną cenę wielu produktów. Lepiej więc, żeby branża ewoluowała, niż zderzyła się z ekologiczną rewolucją, bo mimo wpływu na środowisko, transport ciężarowy jest niezbędnym elementem globalnej gospodarki.
Założone przez Parlament Europejski cele są osiągalne. Konieczna jest jednak modernizacja flot i wdrożenie innowacyjnych technologii i rozwiązań w dziedzinie pojazdów ciężarowych na ogromną skalę. Elektryczne ciężarówki, hybrydy plug-in, a także pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi stanowią obiecujące alternatywy dla tradycyjnych silników spalinowych. Obecnie są one jednak nadal w fazie rozwoju, a ich skuteczność i powszechne użycie w transporcie dalekobieżnym wymaga dalszych badań i odpowiedzi na wiele pytań. Rozwój technologii baterii o większej pojemności, skuteczniejszych systemów ładowania oraz rozbudowa infrastruktury wspierającej pojazdy elektryczne są kluczowe dla sukcesu tych rozwiązań.
Równie istotną co technologia kwestią, jest ekonomia. Wdrożenie niskoemisyjnych rozwiązań w transporcie ciężarowym wymaga znaczących inwestycji. Patrząc na kondycję branży i problemy z jakimi w ostatnim czasie muszą mierzyć się przewoźnicy, nie wszyscy dadzą radę udźwignąć kolejne wydatki. Rządy i instytucje finansowe powinny więc, aktywnie wspierać przemysł transportowy, dostarczając środków na zakup nowoczesnych pojazdów, rozwijanie infrastruktury oraz prowadzenie badań nad jeszcze bardziej efektywnymi technologiami. Subsydia, ulgi podatkowe i dotacje mogą skutecznie zachęcić przedsiębiorstwa do większego inwestowania w bardziej zrównoważone floty pojazdów.
Wreszcie wymiana ciągników spalinowych na elektryczne lub wodorowe to jednak dopiero połowa sukcesu. Aby móc realnie wykorzystywać niskoemisyjne ciężarówki w transporcie drogowym, niezbędne jest stworzenie rozbudowanej infrastruktury ładowania i tankowania. Rządy i przedsiębiorstwa powinny współpracować w celu budowy stacji ładowania i tankowania na trasach transportowych, a także w strategicznych punktach logistycznych. Wspólne wysiłki, to kluczowy element, który umożliwi migrację flot pojazdów ciężarowych w kierunku bardziej zrównoważonych rozwiązań, jednocześnie zapewniając, że transport ciężarowy nadal spełniać będzie istotną rolę w globalnej gospodarce.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Ekolodzy chronią ocean z pomocą niezwykłego partnera
Park Śląski za 160 mln zł odnowi swoją bioróżnorodność
Zmiany klimatyczne będą główną przyczyną spadku różnorodności biologicznej
60 aktywistów klimatycznych aresztowanych po blokadzie jednej z głównych ulic Brukseli
Polscy studenci na rzecz zmniejszania zanieczyszczeń w Berlinie
Nie śmieć w majówkę! Apel Operacji Czysta Rzeka
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |