Brytyjsko-holenderski koncern petrochemiczny Shell oraz niemiecka spółka RWE zamierzają wspólnie realizować projekty w zakresie produkcji, wykorzystania i dystrybucji zielonego wodoru, a także dalsze możliwości dekarbonizacji elektrowni gazowych i opalanych biomasą, należących do RWE w północno-zachodniej Europie.
Porozumienie (MoU) zostało podpisane przez Markusa Krebbera, prezesa RWE AG, i Waela Sawana, dyrektora działu Integrated Gas, Renewables and Energy Solutions w Royal Dutch Shell. Celem umowy jest określenie konkretnych projektów, które następnie będą mogły zostać wykorzystane do podjęcia ostatecznych decyzji inwestycyjnych.
Wodór ma kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji przemysłu i osiągnięcia neutralności klimatycznej w produkcji na dużą skalę. Wiele przedsiębiorstw może osiągnąć swoje cele klimatyczne jedynie poprzez wykorzystanie wodoru produkowanego bez emisji dwutlenku węgla (CO2). W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na zielony i niebieski wodór. Obie firmy chcą skupić swoją współpracę na tym potencjale.
Koncerny chcą wykorzystać energię z morskich farm wiatrowych
Jak czytamy w komunikacie, RWE i Shell mają już za sobą pierwszą współpracę w ramach projektów NortH2 w Holandii i AquaVentus w Niemczech. Kolejnym krokiem będzie zbadanie projektów produkcji bezemisyjnego wodoru z wykorzystaniem morskiej energii wiatrowej w skali gigawatowej w regionach przemysłowych północno-wschodniej Anglii (takich jak Teesside i/lub Humberside).
RWE i Shell zamierzają wspólnie ocenić przyszły rozwój zakładów elektrolizy do produkcji ekologicznego wodoru i rozważyć lokalizacje, które mają potencjalną zdolność przesyłania wodoru rurociągami.
RWE i Shell chcą również opracować nowe rozwiązania w zakresie ekologicznego wodoru dla klientów przemysłowych, koncentrując się na Shell Energy & Chemicals Park Rheinland w Niemczech, zakładach Shell w Rotterdamie i Moerdijk w Holandii. Ponadto zostaną ocenione możliwości zastosowania ekologicznego wodoru w sektorze mobilności w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Punktem wyjścia może być na przykład sieć stacji wodorowych dla samochodów ciężarowych, którą Shell planuje zbudować do 2024 roku między Rotterdamem, Kolonią i Hamburgiem.
W ramach porozumienia obie firmy uzgodniły również, że zbadają techniczne alternatywy dla dekarbonizacji elektrowni gazowych i biomasowych RWE, takie jak możliwość wychwytywania i składowania CO2. Firmy zbadają również możliwość wykorzystania błękitnego wodoru w elektrowniach gazowych RWE, m.in. w Pembroke (Walia), Emsland (Niemcy) i Moerdijk (Holandia).
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Orlen wykorzystuje energię odnawialną przy wydobyciu gazu ze złoża Sleipner
Plany redukcji emisji przerosły szkocki rząd
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |