Badanie przeprowadzone na zlecenie warszawskiego
ratusza na reprezentatywnej grupie mieszkańców stolicy o strefie
czystego transportu (SCT) pokrywa się z wynikami wcześniejszych sondaży
na ten temat. Pokazuje ono, że 70 proc. Warszawian chciałoby powstania w
mieście strefy ograniczającej możliwość wjazdu do niej najstarszym
pojazdom, emitującym najwięcej zanieczyszczeń.
Temat stref czystego
transportu na dobre pojawił się w polskich mediach i dyskusji publicznej
w ostatnich kilku miesiącach, głównie za sprawa z decyzji władz
Krakowa, i następnie Warszawy, zapowiadających ich powstanie w połowie
przyszłego roku.
W Warszawie projekt SCT został przedstawiony w
styczniu 2023 r. - wtedy ruszyły trwające trzy miesiące konsultacje
społeczne. Strefa czystego transportu z ciekawostki, znanej głównie z
zachodnioeuropejskich miast, stała się dla mieszkańców stolicy czymś
bardziej realnym, co wkrótce pojawi się w ich okolicy.
Podczas kilku
spotkań na żywo, jak i online Warszawianie przekazali ponad 3 tysiące
uwag do projektu strefy. O ile proces ten dostarczył zespołowi
pracującemu nad SCT wielu sugestii co do modyfikacji projektu, sam
charakter konsultacji sprawił, że brały w nich udział przede wszystkim
najbardziej zdeterminowane osoby, a przekrój ich poglądów na temat
strefy niekoniecznie odzwierciedla rzeczywiste poparcie dla tej idei
wśród mieszkańców.
Dlatego w połowie trwania konsultacji społecznych,
Warszawa zleciła zrealizowanie badania opinii społecznej, w którym
zapytano o stosunek do projektowanej strefy czystego transportu.
Przeprowadziła je na przełomie marca i kwietnia 2023 r. agencja badawcza
PBS na reprezentatywnej - ze względu na wiek, płeć i dzielnicę
zamieszkania - grupie 1020 dorosłych mieszkańców i mieszkanek.
Strefa czystego transportu na większym obszarze?
Najważniejszym
wnioskiem płynącym z wiosennego badania jest wysokie poparcie
mieszkańców dla powstania strefy czystego transportu - 69 proc.
respondentów było za utworzeniem strefy. 42 proc. badanych opowiedziało
się za inicjatywą „zdecydowanie”, z kolei 28 proc. wskazało na odpowiedź
„raczej tak”.
Co istotne, na sympatię wobec SCT istotnego wpływu nie
ma preferowany sposób poruszania się po stolicy, gdyż poparcie dla tej
koncepcji w grupie kierowców jest niemal równie wysokie jak wśród ogółu
mieszkańców. Za powstaniem strefy opowiada się 68 proc. badanych
posiadających samochód i aż 66 proc. kierowców jeżdżących autem
regularnie.
Bardzo wysokie, bo sięgające 88 proc. jest także poparcie
dla zaproponowanego w styczniu obszaru warszawskiej SCT, która miałaby
objąć Śródmieście wraz z fragmentami przylegających dzielnic. Niemal
połowa respondentów (46 proc.) chciałaby powiększenia strefy, z czego 26
proc. chciałoby rozciągnięcia jej na całe miasto.
Warszawianie konsekwentnie za czystym transportem
Urzędnikom
warszawskiego ratusza zależało na zbadaniu opinii publicznej już po
zaprezentowaniu projektu strefy i wywiązaniu się dyskusji na jej temat,
jednak otrzymane wyniki korespondują z preferencjami mieszkańców znanymi
już wcześniej.
W innym badaniu z grudnia 2022 r. przeprowadzonym
przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych wspólnie z agencją
badawczą Lata Dwudzieste 76 proc. respondentów stwierdziło, że jednym z
działań miasta zbierającym do poprawy jakości powietrza powinno być
utworzenie strefy ograniczającej możliwość wjazdu na jej obszar dla
najbardziej zanieczyszczających pojazdów. 69 proc. badanych stwierdziło
też, że taka strefa powinna z czasem obejmować coraz większy obszar
miasta.
Z kolei w ogólnopolskim badaniu Research Collective
przeprowadzonym latem 2022 r., aż 66 proc. respondentów mieszkających w
Warszawie było za wprowadzeniem strefy. Warszawa była też miastem, gdzie
największy odsetek badanych w Polsce (47 proc.) uznał, że główną
przyczyną złego stanu powietrza w mieście jest transport drogowy.
Pełen raport z badania opinii mieszkańców Warszawy na temat strefy czystego transportu dostępny jest na stronie urzędu miasta: um.warszawa.pl
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Polska firma Green Wallbox z prestiżową nagrodą za autorskie stacje ładowania samochodów elektrycznych
Prezydent Krakowa: Strefę Czystego Transportu trzeba odsunąć w czasie
Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii
Ministerstwo Infrastruktury popiera włączenie samochodów elektrycznych i wodorowych do tzw. kilometrówki
W UE zatwierdzono bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich
20 lat Polski w UE: świętujemy ograniczając emisje w ramach wirtualnego rajdu rowerowego
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |