Austriackie konsorcjum kierowane przez grupę firm energetycznych i operatorów taksówek uruchomiło pilotażowy projekt eTaxi Austria mający na celu dekarbonizację flot taksówek. Rozwiązanie może znacząco wspomóc realizację celu, jakim jest użytkowanie wyłącznie taksówek zeroemisyjnych od 2025 roku.
Pilotaż opiera się na rozwiązaniu Matrix Charging, platformie do ładowania pojazdów elektrycznych, która jest wbudowana w drogę i ładuje samochody podczas parkowania w sposób zbliżeniowy, bez ingerencji człowieka. Do testów będą używane pojazdy Hyundai IONIQ 5 i VW ID.4.
Technologia Matrix Charging została opracowana przez austriacką firmę Easelink i składa się z dwóch komponentów. Pierwszy to panel wbudowany w drogę i podłączony do sieci. Drugi to jednostka mechaniczna Connect Tentacle, która jest zainstalowana na spodzie samochodu elektrycznego. Gdy maszyna Connect Tentacle zatrzyma się nad panelem, aktywowany zostaje tryb ładowania.
Uczestnicy projektu eTaxi Austria są przekonani, że wygoda i prostota nowego systemu pozwoli taksówkarzom na łatwą rezygnację z samochodów benzynowych do 2025 roku.
Nowy system, według eTaxi Austria, daje właścicielom samochodów elektrycznych szereg przewag nad tradycyjnymi stacjami ładowania. Matrix Charging w ogóle nie zajmuje miejsca, bo jest wbudowany w drogę, a dodatkowo można go zamontować w dowolnym miejscu – na parkingu biurowym, w centrum handlowym, na poboczu autostrady, czyli tam, gdzie może zaparkować auto. Ponadto nie wymaga od kierowców dodatkowych działań – jeśli właściciel auta elektrycznego zobaczy, że jego akumulator wkrótce się rozładuje, może zatrzymać się nad stacją, wcisnąć przycisk i rozpocząć ładowanie.
Rozwiązanie da wiele korzyści taksówkarzom. Zainstalowanie systemu na parkingach pozwoli kierowcom na realizację większej liczby zamówień, ponieważ ładowanie baterii można połączyć z oczekiwaniem na kolejny kurs.
Do tej pory Easelink zainstalował tylko trzy platformy na postojach taksówek w pobliżu elektrowni Simmering w stolicy Austrii. Stacje te mają moc 11 kW i według deweloperów zapewniają 99% sprawność przesyłu energii elektrycznej. Zgodnie z planem, za dwa lata na rynku pojawi się również bardziej zaawansowana wersja Matrix Charging - o mocy 22 kW przy ładowaniu AC i 50 kW lub 100 kW przy ładowaniu DC.
Pilotaż eTaxi Austria potrwa do 2024 roku. Po zakończeniu testów potencjalni klienci Easelink przeanalizują wyniki technologii i zdecydują o jej masowym wdrożeniu.
Źródło: eTaxi Austria/Elektrovesti.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |