Bielski przewoźnik komunalny: Miejski Zakład Komunikacyjny opracował wieloletni plan inwestycyjny w zakresie wdrożenia rozwiązań wodorowych – poinformowała w piątek PAP rzeczniczka firmy Agnieszka Dąbrowska. Inwestycje opiewają na ok. 140 mln zł w ciągu 10 lat.
Dąbrowska zaznaczyła zarazem, że przewoźnik dysponuje także koncepcją wymiany taboru w kierunku napędów elektrycznych. Sporządzona ona została dwa lata temu. Opiewa ona na ok. 135 mln zł. W tym przypadku część taboru będzie napędzana silnikami diesla. „Z uwagi na ukształtowanie terenu miasta +elektryki+ nie obsłużą wszystkich linii” – wyjaśniła.
Rzeczniczka MZK poinformowała PAP, że wieloletni plan wdrożenia rozwiązań wodorowych „zawiera montaż rzeczowo-finansowy rozłożony na lata pod kątem zgodności z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych”.
Jak zaznaczyła, przy wartości inwestycji szacowanej na 140 mln zł w ciągu 10 lat wymagana jest zgoda właściciela, czyli prezydenta Bielska-Białej. "Plan został przekazany do akceptacji. Jego zatwierdzenie spowoduje konkretne skutki finansowe na kolejne lata dla miasta, które wypłaca naszej spółce rekompensatę. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła” – dodała.
Dąbrowska zaznaczyła, że w gestii władz miasta leży przede wszystkim strategiczna decyzja, który z wariantów wybrać: wodorowy czy elektryczny. W obu przypadkach programy będą wieloletnie, a tabor wymieniany byłby sukcesywnie, w trzech turach. Rzeczniczka dodała, że MZK będzie poszukiwał też zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji.
Już rok temu prezes MZK Hubert Maślanka zapowiadał, że spółka przygotowuje się do realizacji ustawy o elektromobilności, która wymaga, by w 2028 r. 30 proc. floty stanowiły autobusy zeroemisyjne. Wskazywał wówczas, że powstała koncepcja zasilania bateryjnego. Zaznaczył jednak, że napęd wodorowy „wydaje się być bardziej obiecujący”.
Maślanka wskazywał, że w przypadku "wariantu wodorowego" w sferze zainteresowań przewoźnika leży nie tylko model oparty na zewnętrznych dostawach wodoru, ale również budowie instalacji jego produkcji w zajezdni.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Dysponuje flotą ponad 130 pojazdów.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Do gdańskiej floty autobusowej dołączyły cztery pojazdy zasilane wodorem
Google i DHL Express łączą siły na rzecz zrównoważonego transportu
Na południu Polski Tauron ma blisko 200 stacji ładowania samochodów
Alfa Laval pionierem zrównoważonego transportu morskiego
Elektryczne skutery i mikrosamochody — nowe formy zrównoważonej mobilności dla seniorów w duchu troski o planetę
Pesa prowadzi ostatnie testy lokomotywy dwunapędowej
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |