Polska jest przygotowana i ma pomysły na dekarbonizację transportu drogowego. Nasi przedsiębiorcy chcą zmieniać flotę na zeroemisyjną. Są już w tym segmencie sukcesy, ale też jeszcze dużo do zrobienia – wskazywali uczestnicy panelu pt. „Przyszłość transportu drogowego i wyzwania zeroemisyjności”, który odbył się w ramach konferencji PAP pt. „Transport drogowy dziś i wyzwania przyszłości.”
„Zeroemisyjność i elektromobilność to coś, co nas czeka i od czego nie uciekniemy – stwierdził Marek Popiołek, zastępca dyrektora w departamencie elektromobilności i gospodarki wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. - Dynamika rozwoju tego segmentu transportu jest bardzo duża. Proponujemy też coraz więcej instrumentów, które zachęcają do przechodzenia na pojazdy zeroemisyjne” – dodał dyrektor Popiołek.
Jak podał przedstawiciel resortu klimatu, rząd pracuje nad pewnymi ulgami podatkowymi dla firm, które zainwestują we flotę pojazdów zeroemisyjnych. Przeznaczonych zostanie ponad 800 mln złotych na rozwój infrastruktury, niezbędnej do funkcjonowania pojazdów zeroemisyjnych. Powstanie kilka tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych.
„Dla nas kluczowa jest właśnie infrastruktura, czyli ładowanie pojazdów dostawczych i ciężarowych – stwierdził Jacek Nowakowski, menedżer ds. rozwoju biznesu napędów alternatywnych w IVECO Poland. - W transporcie drogowym obserwujemy od wielu lat coraz większe zainteresowanie pojazdami nisko- i zeroemisyjnymi. Jednak sytuacja geopolityczna, czyli wzrost cen energii, spowolniła tempo wymiany floty wśród firm transportowych” – mówił Jacek Nowakowski.
Jak przyznał przedstawiciel IVECO, dziś nie wiadomo, jak będzie wyglądał
segment za kilkanaście lat, gdyż „wciąż nie jest pewne, jaka
technologia będzie dominować” wśród producentów, jak też i właścicieli
pojazdów użytkowych.
„Zdrowy rozsądek podpowiada, że firmy
transportowe zdecydują się na takie rozwiązania, które będą dla nich
najbardziej opłacalne. Dróg do dekarbonizacji transportu jest bardzo
wiele: pojazdy elektryczne, napędzane wodorem, biometranem” – wyliczał
Jacek Nowakowski.
„Transportowcy mają świadomość, że
zeroemisyjność to przyszłość - potwierdził Krzysztof Otrząsek, dyrektor
sprzedaży flotowej, Continental Opony Polska. - W dużych flotach na
pewno pojawią się pojazdy zeroemisyjne. Jednak dopiero wtedy, kiedy
zostaną sprawdzone konkretne rozwiązania technologiczne. Rachunek
ekonomiczny wpływa na decyzje.” – dodał dyrektor Otrząsek.
Przedstawiciel
firmy Continental Opony Polska podał jednocześnie przykład segmentu,
który doskonale radzi sobie w zakresie zeroemisyjności, pokazując innym z
branży, że można odnieść sukces powoli dopasowując flotę pojazdów do
nakreślonych wymagań.
„To zeroemisyjny transport miejski, który w
wielu miastach rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Z doświadczeń
tych miast skorzysta na pewno wielu szefów firm transportowych” –
powiedział Krzysztof Otrząsek.
„Dekarbonizacja transportu
musi być realizowana jak najszybciej. Wiele się dzieje w tym segmencie,
ale cały czas jest dużo do zrobienia. Czas na elektryfikację transportu
ciężkiego – oświadczył Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia
Paliw Alternatywnych. Jak dodał szef PSPA, - wciąż jesteśmy na początku
drogi, sytuacja dynamicznie się zmienia, ale na pewno jesteśmy na dobrym
torze”.
W mijającym roku zarejestrowano w Polsce ok. 30 tys.
„czystych” pojazdów elektrycznych. Jak stwierdzili prelegenci debaty o
dekarbonizacji transportu - „to kropla w morzu potrzeb”. Jednak widać,
że świadomość nieuchronności dekarbonizacji transportu zwiększa się
wśród zwykłych Polaków, jak też i szefów firm transportowych.
„60
procent naszych respondentów przyznało, że era pojazdów spalinowych się
kończy. Jednak zaledwie 10 proc. firm aktywnie wprowadza rozwiązania,
które mają na celu dekarbonizację flot pojazdów. Jest gotowość do zmian,
np. elektryfikacji, ale są też obszary, które hamują proces decyzyjny,
np. wciąż niedostateczna infrastruktura, wysokie ceny energii, a także
duże koszty początkowe, czyli ceny pojazdów zeroemisyjnych” – przyznała
Agnieszka Szwaj, kierownik marketingu firmy Webfleet.
Jak dodała
przedstawicielka firmy oferującej rozwiązania zarządzania flotą i
monitorowania pojazdów, „w tej chwili, jeżeli nawet firmy nie inwestują w
wymianę floty, to są tym bardzo zainteresowane”.
„Przedsiębiorcy
badają możliwości, sprawdzają potencjalne rozwiązania, ale również
czekają na impulsy z zewnątrz” – powiedziała Agnieszka Szwaj.
Takim
impulsem może być dobry system finansowania nowych, zeroemisyjnych
pojazdów. Jak mówili prelegenci, firmom transportowym marzą się
rozwiązania podobne do programu „Mój Elektryk”.
„Temat
finansowania transportu ciężkiego jest w planach strategicznych naszej
instytucji – zaznaczył Maciej Matelski, dyrektor rynku samochodów
osobowych w PKO Leasing. - Jako branża finansowa jesteśmy gotowi
wspierać biznes transportowy” – mówił dyrektor Matelski, dodając, że PKO
Leasing nie zapomina o rynku aut zeroemisyjnych, a nawet o dynamicznie
rozwijającym się sektorze elektrycznych pojazdów jednośladowych:
motocykli i rowerów.
„80 procent pojazdów zeroemisyjnych jest
finansowanych z programu >>Mój Elektryk<<. Notujemy
trzykrotny wzrost w tym segmencie finansowania aut elektrycznych.
Program trzeba nieco zweryfikować według dynamicznie zmieniającego się
rynku; dopasować do potrzeb choćby przedsiębiorców transportowych. Czas
także na udoskonalenie narzędzi prawnych, które otworzą szerzej dostęp
do pojazdów elektrycznych” - wskazał Maciej Matelski.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Drugi nabór wniosków w konkursie na zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów regionalnych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |