Pod koniec grudnia 2022 r. po polskich drogach jeździło 61 570 elektrycznych samochodów osobowych. Ich liczba zwiększyła się w 2022 r. o 26 349 sztuk, czyli o 33 proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2021 r. – wynika z Licznika Elektromobilności opracowanego przez PZPM i PSPA.
Pod koniec grudnia 2022 r. po polskich drogach jeździło 61 570 elektrycznych samochodów osobowych, z czego w pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowiły 51 proc. (31 249 pojazdów), a pozostałe 49 proc. (30 321 pojazdów) hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid vehicles) – wynika z raportu Licznika Elektromobilności, opracowanego przez ekspertów z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Jak przekazali analitycy, liczba samochodów z napędem elektrycznym zwiększyła się w 2022 r. o 26 349 sztuk, czyli o 33 proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2021 r.
Wskazali ponadto, że liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wyniosła 3 135 sztuk. Zwrócili również uwagą na rosnącą flotę elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia wyniosła 16 274 sztuk oraz osobowych i dostawczych samochodów hybrydowych, których ilość wzrosła do 475 807 sztuk. "Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 821 szt." – przekazali.
Jak poinformowali eksperci, pod koniec grudnia 2022 r. zwiększyła się również liczba ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych do 2565, co oznacza 5016 punktów ładowania. 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Dodali, że w grudniu uruchomiono 38 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (103 punkty).
"W drugiej połowie 2022 r. zainstalowano o 11 proc. więcej nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania niż w pierwszej połowie. Łącznie w 2022 r. uruchomiono największą liczbę ładowarek w historii polskiej elektromobilności. Wiele wskazuje na to, że w 2023 r. ten rekord zostanie pobity" – przekazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Wskazał na zapowiedź kolejnych inwestycji przez wiodących operatorów na rynku, subsydie w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz przetargi Enea Operator, Tauron Operator i Energa Operator w kontekście stacji ładowania, które w jego opinii pozwalają "patrzeć na rok 2023 w segmencie infrastruktury ładowania z ostrożnym optymizmem".
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |