Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o ponad 30%, gdyby nie SUV-y - poinformował w piątek portal The Guardian, powołując się na raport Global Fuel Economy Initiative (GFEI).
"The Guardian" podaje, że w latach 2010–2022 spadek emisji gazów cieplarnianych wyniósł średnio 4,2 proc., ale byłby znacznie większy, gdyby rozmiary pojazdów nie zwiększały się; mógłby wtedy wynieść aż 30 proc.
Raport Global Fuel Economy Initiative (GFEI) wykazał, że SUV-y stanowią obecnie większość rynku nowych samochodów - 51 proc., a średnia masa pojazdów osiągnęła najwyższy w historii poziom ponad 1,5 tony.
Samochody stają się coraz większe, a średnia powierzchnia nowego modelu sięga 4,2 m2. Firmy motoryzacyjne intensywnie sprzedają SUV-y, ponieważ przynoszą one największy zysk. Wynika to z tego, że są sprzedawane po wyższych cenach, ale mają proporcjonalnie niższe koszty produkcji - informuje "The Guardian".
Autorzy raportu wezwali rządy do nałożenia ograniczeń na rozmiary pojazdów, aby odwrócić trend na SUV-y.
„Rosnące rozmiary pojazdów to ogromny problem, który zagraża wielu aspektom zrównoważonej mobilności, od klimatu po bezpieczeństwo drogowe. Z tego raportu wynika, że musimy odejść od tych pojazdów, jeśli mamy osiągnąć cel GFEI, jakim jest podwojenie efektywności paliwowej samochodów do 2030 r. Rozmiar pojazdu ma znaczenie – w tym przypadku większy zdecydowanie nie znaczy lepszy" - powiedziała Sheila Watson z Fundacji FIA, organizacji charytatywnej zajmującej się ochroną środowiska.
Do redukcji emisji z przemysłu motoryzacyjnego przyczynił się wzrost liczby pojazdów elektrycznych (EV), których w 2022 r. było na rynku 15 proc. W raporcie wskazano, że rynki charakteryzujące się silnym wzrostem w tym obszarze, takie jak Chiny i Europa, odnotowały największą roczną poprawę efektywności energetycznej, wynoszącą blisko 6 proc. Ameryka Północna, która charakteryzuje się niższym poziomem wykorzystania pojazdów elektrycznych, odnotowała roczny wskaźnik poprawy wynoszący zaledwie 1,6 proc.
Dan Sperling, dyrektor Instytutu Studiów nad Transportem na Uniwersytecie Kalifornijskim, powiedział: „Odwrócenie trendu w kierunku większych i cięższych pojazdów jest kluczem do osiągnięcia zrównoważonej mobilności". (PAP)
mwt/ mms/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |