Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o ponad 30%, gdyby nie SUV-y - poinformował w piątek portal The Guardian, powołując się na raport Global Fuel Economy Initiative (GFEI).
"The Guardian" podaje, że w latach 2010–2022 spadek emisji gazów cieplarnianych wyniósł średnio 4,2 proc., ale byłby znacznie większy, gdyby rozmiary pojazdów nie zwiększały się; mógłby wtedy wynieść aż 30 proc.
Raport Global Fuel Economy Initiative (GFEI) wykazał, że SUV-y stanowią obecnie większość rynku nowych samochodów - 51 proc., a średnia masa pojazdów osiągnęła najwyższy w historii poziom ponad 1,5 tony.
Samochody stają się coraz większe, a średnia powierzchnia nowego modelu sięga 4,2 m2. Firmy motoryzacyjne intensywnie sprzedają SUV-y, ponieważ przynoszą one największy zysk. Wynika to z tego, że są sprzedawane po wyższych cenach, ale mają proporcjonalnie niższe koszty produkcji - informuje "The Guardian".
Autorzy raportu wezwali rządy do nałożenia ograniczeń na rozmiary pojazdów, aby odwrócić trend na SUV-y.
„Rosnące rozmiary pojazdów to ogromny problem, który zagraża wielu aspektom zrównoważonej mobilności, od klimatu po bezpieczeństwo drogowe. Z tego raportu wynika, że musimy odejść od tych pojazdów, jeśli mamy osiągnąć cel GFEI, jakim jest podwojenie efektywności paliwowej samochodów do 2030 r. Rozmiar pojazdu ma znaczenie – w tym przypadku większy zdecydowanie nie znaczy lepszy" - powiedziała Sheila Watson z Fundacji FIA, organizacji charytatywnej zajmującej się ochroną środowiska.
Do redukcji emisji z przemysłu motoryzacyjnego przyczynił się wzrost liczby pojazdów elektrycznych (EV), których w 2022 r. było na rynku 15 proc. W raporcie wskazano, że rynki charakteryzujące się silnym wzrostem w tym obszarze, takie jak Chiny i Europa, odnotowały największą roczną poprawę efektywności energetycznej, wynoszącą blisko 6 proc. Ameryka Północna, która charakteryzuje się niższym poziomem wykorzystania pojazdów elektrycznych, odnotowała roczny wskaźnik poprawy wynoszący zaledwie 1,6 proc.
Dan Sperling, dyrektor Instytutu Studiów nad Transportem na Uniwersytecie Kalifornijskim, powiedział: „Odwrócenie trendu w kierunku większych i cięższych pojazdów jest kluczem do osiągnięcia zrównoważonej mobilności". (PAP)
mwt/ mms/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Do gdańskiej floty autobusowej dołączyły cztery pojazdy zasilane wodorem
Google i DHL Express łączą siły na rzecz zrównoważonego transportu
Na południu Polski Tauron ma blisko 200 stacji ładowania samochodów
Alfa Laval pionierem zrównoważonego transportu morskiego
Elektryczne skutery i mikrosamochody — nowe formy zrównoważonej mobilności dla seniorów w duchu troski o planetę
Pesa prowadzi ostatnie testy lokomotywy dwunapędowej
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |