Trzy fińskie podmioty - Green NortH2 Energy,
Meriaura i Wärtsilä – nawiązały współpracę celem budowy statku
towarowego zasilanego amoniakiem.
Przedstawiciele firm podpisali w tym celu list intencyjny. Za zamówienie i eksploatację statku będzie odpowiedzialny fiński armator Meriaura. Dostawę statku zaplanowano na 2024 rok, a rozpoczęcie eksploatacji zielonego amoniaku spodziewane jest w 2026 roku.
- To naturalnym krok na rzecz przyszłej floty Meriaura, który uzupełni nasze portfolio paliw odnawialnych wraz z produkowanym przez nas biopaliwem. Współpraca wspiera nasz trwający program budowy nowych statków oraz nasze cele związane z neutralnością klimatyczną - mówi Jussi Mälkiä, prezes zarządu Meriaura.
Nowoczesna jednostka towarowa będzie wyposażona w modułowe wielopaliwowe silniki główne marki Wärtsilä. Z kolei podmiot Green NortH2 Energy będzie dostarczać zielony amoniak, produkowany z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej. Firma pracuje obecnie nad budową zielonego zakładu produkcji wodoru i amoniaku w Naantali w południowej Finlandii niedaleko Turku.
Jednostka będzie mogła korzystać też z biooleju, awaryjnie - z tradycyjnego oleju napędowego.
Zielony amoniak ma do odegrania ważną rolę w zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych w żegludze. Obecnie branża wielokrotnie podkreśla, że technologia akumulatorowa (bateryjna) nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb energetycznych tego sektora. W porównaniu z wodorem, amoniak jest łatwiejszy do przechowywania i transportu. Co najważniejsze, sieć logistyczna już istnieje.
Projekt jest kontynuacją współpracy w zakresie rozwoju statków pomiędzy Elomatic, spółką-matką Green NortH2 Energy a Meriaura, która została zapoczątkowana w celu modernizacji transportu na sieci jezior Saimaa. Po inwazji Rosji na Ukrainę projekt przesunięto z jezior na morze.
Źródło: Meriaura
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |