Sektor automotive jest wysoce zintegrowany, bardzo innowacyjny i trzeba w nim szukać klucza do sukcesu gospodarczego w kolejnych latach - powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), podsumowując trzecią edycję Kongresu Nowej Mobilności, który pod hasłem „E-Mobility in Poland. What’s next?” odbył się w dniach 12-14 września w Łodzi.
Trzecia, rekordowa pod względem frekwencji edycja Kongresu Nowej Mobilności - najważniejszej konferencji w branży e-mobility i zrównoważonego transportu w Europie Środkowo-Wschodniej, zgromadziła ponad 1500 uczestników z całej Europy, w tym przedstawicieli administracji centralnej, samorządów, ekspertów, praktyków rynku elektromobilności oraz kilkudziesięciu wystawców.
Organizatorami KNM 2022 były Polskie Towarzystwo Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz miasto Łódź. W liczącej ponad 3500 m2 przestrzeni Łódzkiego EC1 - w historycznej Hali Maszyn, odbyło się 81 merytorycznych debat, sesji okrągłego stołu i warsztatów w pięciu ścieżkach tematycznych, w których wzięło udział 250 polskich i zagranicznych ekspertów oraz miały miejsce premiery, wystawy i pokazy.
„Łódź od samego początku była miastem innowacyjnym - pierwsza maszyna parowa w Polsce działała w Łodzi, a tutaj, w Hali Maszyn, produkowano przed IIWŚ Stetysze (od nazwiska hr. Stanisława Tyszkiewicza) - polskie samochody, które wzięły udział w rajdzie Monte Carlo. Dzisiaj Łódź jest jednym ze 100 miast w Europie, które zawalczą, żeby stać się neutralnymi klimatycznie do 2030 r.” - mówiła Hanna Zdanowska, prezydent miasta Łodzi.
Jednym z celów KNM 2022 była wymiana dobrych praktyk i zacieśnianie współpracy polskiej branży e-mobilności w wymiarze międzynarodowym. Zagraniczni goście wskazywali, że w czasach geopolitycznych wyzwań warto inwestować w unowocześnianie gospodarki, a Polska na drodze gospodarczego rozwoju powinna stawiać na innowacje.
„Polska to silny gracz w zakresie rynku elektromobilności, wiodący w produkcji autobusów elektrycznych i baterii litowo-jonowych. Wkład holenderski może jeszcze zwiększyć potencjał polskiego przemysłu w dziedzinie e-mobility. Rozwój tego sektora wymaga jednak zacieśnienia współpracy pomiędzy wiodącymi interesariuszami” - stwierdziła Daphne Bergsma, ambasador Królestwa Niderlandów.
Zeroemisyjny transport publiczny jest jedną z polskich specjalizacji w europejskim łańcuchu dostaw sektora e-mobility. Potwierdziła to premiera całkowicie elektrycznego autobusu MAN Lion`s City 18, produkowanego w fabryce MAN w Starachowicach.
„W latach 2017-2021 r. z naszych fabryk na inne rynki UE trafiło 1937 autobusów elektrycznych. To prawie 1/3 wszystkich e-busów wyeksportowanych z Unii Europejskiej. Sumaryczna wartość polskiego eksportu z tego sektora w ww. okresie to ponad 750 mln euro, czyli niemal 40 proc. łącznej wartości eksportu z państw członkowskich Unii” - podkreślił Maciej Mazur.
Do końca I połowy 2023 r. polska flota e-busów powinna wzrosnąć do 950 szt., co będzie wiązało się ze wzrostem na poziomie 32,5 proc. r/r. W opinii dyrektora PSPA stymulatorem zdolności eksportowych polskich firm jest wysoki popyt na rynku krajowym i rosnące zainteresowanie ze strony samorządów.
Premierę miał również 40-tonowy ciągnik siodłowy Volvo. „To jest projekt, który już jest realizowany przez IKEA, samochód został kupiony przez firmę logistyczną Raben i on już zaraz zacznie jeździć pomiędzy zakładami IKEA Industry w Polsce. Tak więc to już nie projekt pilotażowy, ale konkretne wdrożenie” - zaznaczył Maciej Mazur.
Polska zajmuje piąte miejsce na świecie oraz pierwsze w Europie pod względem produkcji baterii litowo-jonowych. Wyprzedzają nas tylko Chiny, Korea Południowa, USA i Japonia. W naszym kraju są produkowane zarówno ogniwa li-ion, jak i komponenty: elektrolit, separatory, katody, folia miedziana czy też moduły bateryjne i akumulatory trakcyjne do pojazdów elektrycznych.
„Polska ma szansę umocnić pozycję kluczowego gracza nie tyle pod kątem sprzedaży, ale przede wszystkim wytwarzania komponentów” - powiedział Yong Girl Lee, Business Support Director, LG Energy Solution Wrocław.
Premiery podczas KNM 2022 to również dwa zakłady produkcyjne w Polsce: nowoczesna fabryka stacji ładowania pojazdów elektrycznych i magazynów energii ZPUE S.A. w Pszczynie, z której taśm produkcyjnych rocznie zjedzie kilka tysięcy ładowarek DC i AC o mocy od 50 do 350 kW oraz zakład recyklingu baterii li-ion firmy Rare Metals.
„W Polsce ma miejsce bardzo wiele pozytywnych projektów. Ważne abyśmy nie zapominali, że branża motoryzacyjna jest branżą wysoce zintegrowaną, bardzo innowacyjną i w tej branży trzeba szukać klucza do sukcesu gospodarczego w kolejnych latach” - podkreślił Maciej Mazur.
W opinii dyrektora PSPA przed branżą e-mobility w Polsce wciąż stoi szereg wyzwań i należy teraz przygotować narzędzia, które będą ten rynek stymulować, takich jak mechanizmy wsparcia finansowego i system zachęt, rozwój infrastruktury, a także zmiany regulacyjne ułatwiające zieloną transformację w transporcie.
„Otwieramy się na nowe tematy, które będą definiowały mobilność jutra. Jednym z nich jest autonomizacja transportu. To jeden z mega trendów, które już się dzieją i od nas zależy, czy Polska będzie w tym wyścigu technologicznym brała udział” - dodał Maciej Mazur.
Kongres Nowej Mobilności 2022, największa i najważniejsza w Polsce konferencja branżowa w całości poświęcona elektromobilności, miejsce wymiany idei i wiedzy eksperckiej, odbył się w dniach 12-14 września w Łodzi.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |