W
dniach 1-2 czerwiec w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się
pierwsza ogólnopolska konferencja w całości skoncentrowana na sektorze
portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Ponad 300 uczestników,
ponad 50 ekspertów, 10 paneli tematycznych, prezentacje, wykłady,
obecność przedstawicieli najważniejszych firm i instytucji. Spotkajmy
się i dyskutujmy o przyszłości oraz kierunkach rozwoju polskich portów. REJESTRACJA ONLINE
Honorowy
patronat nad konferencją objęło Ministerstwo Infrastruktury, a główny
patronat medialny Polska Agencja Prasowa. Partnerami strategicznymi
konferencji są Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Organizatorem Kongresu jest wydawca portalu GospodarkaMorska.pl
Na fali wzrostów
Na
przestrzeni ostatnich lat porty morskie to jeden z najszybciej
rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Skalę wzrostów najlepiej
obrazują liczby. W 2012 roku polskie porty przeładowały łącznie 63,974
mln ton, a w roku 2022 było to 133,2 mln ton.
Równie imponujące
są wyniki poszczególnych portów. Port Gdańsk w 2012 przeładował 26,9
mln, w 2022 aż 68,2 mln ton. Przeładunki w Porcie Gdynia
wzrosły z 15,8 mln ton w 2012 do 28,2 mln ton w 2022. Zespół portów
Szczecin i Świnoujście w 2012 przeładował 21,3 mln ton, zaś 10 lat
później 36,8 mln ton.
Jednocześnie w kilkanaście lat Polska
stała się liderem przeładunków kontenerów na Bałtyku a Port Gdańsk
regionalnym hubem z najważniejszymi oceanicznymi połączeniami.
Dynamiczny wzrost w tym sektorze zadecydował o rozbudowie terminala Baltic Hub
Gdańsku. Obecnie realizowana jest budowa terminala T3, który zwiększy
możliwości przeładunkowe Baltic Hub do 4,5 mln TEU rocznie.
Terminale kontenerowe BCT i GCT
w Gdyni również znacząco zwiększyły swoje możliwości i wyniki
przeładunkowe na przestrzeni ostatnich lat. Zapowiadane jest również
powstanie głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, który ma
szansę stać się drugą po Gdańsku siłą na polskim wybrzeżu w
przeładunkach ładunków skonteneryzowanych. W ostatnich tygodniach
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o planach inwestycyjnych
dotyczących budowy portu
zewnętrznego. Budowa ma kosztować ponad 10 miliardów złotych i obejmie
szereg elementów – poza wspomnianym terminalem kontenerowym o
przepustowości 2 mln TEU rocznie także m.in. tor podejściowy i
falochron.
Porty bramą do bezpieczeństwa i przyszłości polskiej energetyki
Wzrostu
znaczenia i roli polskich portów nie określają tylko liczby. 10 lat
temu zależność polskiego systemu energetycznego od portów był
marginalna. Dziś większość surowców energetycznych dostarczanych jest do
Polski drogą morską. Świadczą o tym m.in. rekordy przeładunków paliw w
gdańskim Naftoporcie czy terminalu paliwowym w Porcie Gdynia, oraz
inwestycje w bazę paliw PERN w Porcie Północnym w Gdańsku oraz w
gdyńskim Dębogórzu. Dowodem jest sukces i dalsza rozbudowa terminala LNG
w Świnoujściu, budowa rurociągu Baltic Pipe, plan budowy terminala FSRU
na zatoce Gdańskiej, budowa terminala przeładunkowego LNG małej skali
na zapleczu Rafinerii Gdańskiej czy wreszcie decyzja o powstaniu
terminala instalacyjnego dla offshore
wind w Świnoujściu. Mało kto przewidywał aż taką skalę inwestycji i tak
dynamiczny rozwój ukierunkowany właśnie w stronę portów morskich.
Choć
w realiach wojny na Ukrainie i odcięcia Polski od surowców
energetycznych z Rosji część portowych terminali musiała dość szybko
dostosować się do nowych potrzeb, przede wszystkim zwiększonego importu
węgla, udało się to zrobić bardzo płynnie. Co więcej, tego typu ładunki
pojawiały się nawet okazjonalnie w mniejszych portach, do tej pory
nastawionych na rybołówstwo i turystykę.
Inwestycje ostatnich lat ratunkiem przed głębokim kryzysem
Rozwój
portów nie był możliwy bez szeregu kluczowych inwestycji zrealizowanych
w ostatnich latach przez Urzędy Morskie, Zarządy Portów Morskich,
spółki kolejowe i drogowe. Wielomiliardowe projekty zapewniły Polsce
bezpieczeństwo dostaw w krytycznych momentach w ostatnim czasie. W
polskich portach rozminęły się infrastruktura i suprastruktura. Baseny
portowe i tory wodne są systematycznie pogłębiane, by mogły do nich
wpływać większe statki. Pojawiły się nowe nabrzeża i terminale, zaś
istniejące wcześniej są modernizowane, by móc obsłużyć coraz większe
jednostki. Na samych nabrzeżach pracują nowoczesne urządzenia
przeładunkowe.
Rozwija się także otoczenie samych portów. Rosną magazyny i place manewrowo-przeładunkowe, parkingi i doliny logistyczne.
Sam
rozwój portów jednak nie wystarczy. Towarzyszyć musi mu także rozbudowa
i usprawnienie możliwości dostarczenia na nabrzeże ładunków i ich
ewakuacji w głąb kraju. Potężne inwestycje w infrastrukturę kolejową na
zapleczu portów finiszuje PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki nim już
teraz więcej towarów może być dostarczonych i odebranych ze statków
przez pociągi, ale to także dopiero część drogi – transport intermodalny
wymaga kolejnych realizacji, z których część jest już w planach.
Ruszyły także niezwykle ważne inwestycje drogowe, które mogą kompletnie
zmienić funkcjonowanie miast portowych. Przede wszystkim ruszyły prace
projektowe nad tzw. Drogą Czerwoną w Gdyni, która ma stanowić podstawową
trasę do portu dla pojazdów ciężarowych. Również w Gdańsku, Szczecinie i
Świnoujściu samorządy lokalne oraz państwo realizują kolejne plany,
które mają dać portom możliwość obsługiwania jak największej liczby
ładunków przywożonych i wywożonych ciężarówkami bez niepotrzebnego
korkowania miast.
Ale inwestycje portowe to nie tylko Gdańsk,
Gdynia, Szczecin i Świnoujście. Rozwijają się również mniejsze porty na
polskim wybrzeżu, dla których ważnym czynnikiem może stać się offshore
wind. Ogłoszono już, że bazy serwisowe dla polskich farm wiatrowych
pojawią się w Łebie i Ustce. Również inne porty liczą, że statki
pracujące przy budowie i eksploatacji farm wiatrowych na Bałtyku będą u
nich częstymi gośćmi.
Jedną z najgłośniejszych inwestycji
ostatnich lat w sektorze morskim był tzw. przekop Mierzei Wiślanej wraz z
budową toru wodnego prowadzącego z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany i
dalej, rzeką Elbląg, do Portu Elbląg. Ten z kolei jest kreowany na port,
który może na tych zmianach najwięcej skorzystać i w najbliższych
latach bardzo mocno się rozwinąć. Na przeszkodzie stoją jednak póki co
m.in. spory natury prawno-administracyjnej. Nie zmienia to jednak faktu,
że wzrok sporej części branży morskiej coraz częściej zwrócony jest w
stronę Zarządu Portu Morskiego Elbląg.
Wszystkie te wątki –
bezpieczeństwo energetyczne, łańcuchy dostaw, nacisk na rozwiązania
ekologiczne w portach i żegludze oraz wiele innych – łączą się w
koncepcji smart port, w stronę której zarządzający portami oraz
terminalami coraz częściej zerkają. Cyfryzacja transportu morskiego to
już nie science-fiction, a rzeczywistość. Przynosi ona już teraz wyraźne
korzyści, wpływające na bezpieczeństwo, jakość i szybkość obsługi
jednostek pływających oraz ładunków. Rodzi jednak także kolejne
wyzwania, jak choćby konieczność zabezpieczenia przed coraz częstszymi
cyberatakami.
Żegluga śródlądowa
Stan tego
sektora najlepiej obrazuje porównanie. Żegluga śródlądowa w Holandii w
2022 roku to 370 mln ton ładunków na blisko 5 tys. jednostkach i wzrost
za poziomie 6 procent. W Polsce 2022 to zaledwie 3,6 mln ton i spadek o
ponad 13 procent. Jednocześnie wiek prawie wszystkich jednostek
przekracza 45 lat. Tym samym zaniedbywana przez lata żegluga śródlądowa w
Polsce stanęła w rozkroku między pomysłami i planami a regulacjami i
ograniczeniami ekologicznymi.
Rachunek ekonomiczny i
doświadczenia innych europejskich krajów, ale także i nasze własne
pokazują jednak, że ten sektor transportu może być zarówno efektywny,
dochodowy oraz ekologiczny. Wymaga jednak zbudowania praktycznie od
nowa. Konieczne jest udrożnienie polskich rzek i przygotowanie
niezbędnej infrastruktury, najlepiej takiej, która będzie mogła obsłużyć
nowoczesne, ekologiczne jednostki pływające, korzystające z czystych,
bezemisyjnych paliw.
Wielkie projekty przesuwają się w głąb morza
Dostęp
do nowych technologii i możliwości w budownictwie, coraz większe statki
i ilości ładunków oraz dynamiczny rozwój miast powodują, że największe
porty muszą wychodzić w morze. Widać to w kierunkach rozwoju takich
portów jak Rotterdam, który buduje swój Maasvlakte czy Anwerpia. Rozmach
i dalekie spojrzenie w przyszłość zawsze zwiększały potencjał portów.
Już 100 lat temu wiedzieli o tym Eugeniusz Kwiatkowski i Tadeusz Wenda
gwarantując Gdyni dekady wzrostów. Kolejne wielki projekt portowy czyli
gdański Port Północny musiał czekać, aż do lat 70-tych i do dziś jest
największym węzłem surowcowym na polskim wybrzeżu. Po raz kolejny o
portowym potencjale przypomnieli nam Australijczycy, budując kilkanaście
lat temu, na plaży w Stogach terminal kontenerowy. Jak wielu było
sceptyków i niedowiarków. Dziś Baltic Hub jest największym terminalem
kontenerowym i węzłem transportowym na Bałtyku. Kilka lat temu do
użytkowania oddany został Terminal LNG w Świnoujściu. Tu też
przeciwników nie brakowało. Dziś dostawy gazu, ropy, węgla i innych
surowców przez polskie porty ratują Polskę przed głębokim kryzysem
energetycznym.
Polskie porty w 2030 roku
Nadchodzi
czas, po raz kolejny spojrzeć daleko w przyszłość i daleko w morze.
Koniunktura i sytuacja geopolityczna nie pozostawiają wątpliwości. Czas
na realizację kolejnych wielkich projektów. Port Centralny w Gdańsku.
Port Zewnętrzny w Gdyni, Terminal w Świnoujściu, Port w Ustce, budowa
terminalu FSRU na zatoce Gdańskiej, każdy z tych projektów ma swój
potencjał i swoje uwarunkowania i o nich również będziemy dyskutować
podczas nadchodzącego Kongresu.
W 2030 roku polskie porty będą
wyglądać zupełnie inaczej. Niezależnie od zmian politycznych i
gospodarczych, pewnych, znaczących elementów ewolucji nie da się już
zatrzymać. Wraz z całym światem wkroczyliśmy na ścieżkę ekologii i
cyfryzacji, dla której fundamentem są nie tylko regulacje prawne, ale
także – a może przede wszystkim – zrównoważony rozwój i transformacja
energetyczna.
Polskie porty – zarówno te o strategicznym
znaczeniu dla gospodarki państwa – jak i te mniejsze, administrowane
przez lokalne samorządy, stoją przed wielką szansą. Perspektyw i nowych
możliwości jest naprawdę wiele. Jak je najlepiej wykorzystać? Które z
nich są najciekawsze i mają największy potencjał? Jak przygotować się
nie tylko na najbliższe lata, ale i dekady? O tym wszystkim dyskutować
będą eksperci i praktycy podczas pierwszego Kongresu Polskie Porty 2030
roku. Kongres wskaże najważniejsze problemy, z którymi będziemy musieli
się zmierzyć, ale przede wszystkim wyznaczy najważniejsze kierunki
rozwoju i pokaże, jak gospodarka morska oraz oparta na funkcjonowaniu
portów gospodarka kraju będą funkcjonować w 2030 roku. Warto być częścią
tej dyskusji i najważniejszego portowego wydarzenia w Polsce, by móc
aktywnie uczestniczyć w kreowaniu najważniejszych dla naszej gospodarki
myśli.
Więcej na KONGRES POLSKIE PORTY 2030
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Enefit wprowadza na polski rynek ładowarki do samochodów elektrycznych i będzie rozwijał publiczną sieć ładowania
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24525,00 $ | tona | 1,03% | 24 maj |
Cynk | 2305,00 $ | tona | -2,41% | 24 maj |
Aluminium | 2233,00 $ | tona | 1,45% | 24 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |