Koniec projektu „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego”

Strona główna Klimat, Edukacja Koniec projektu „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego”

Partnerzy portalu

Koniec projektu „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego” - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Półwysep Helski/Urząd Morski w Gdyni

Urząd Morski finiszuje projekt „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego".

Główne zadania, wchodzące w zakres trwającego sześć lat przedsięwzięcia to:

- odbudowa ostróg zabezpieczających brzeg morski Półwyspu Helskiego;
- odbudowa opaski brzegowej w miejscowości Kuźnica;
- monitoring rejonu Półwyspu Helskiego;
- zakup wyposażenia służb ochrony wybrzeża.

W ramach realizowanego od 2018 roku projektu zrealizowano cztery niezwykle ważne zadania, których efekty zdecydowanie wzmocnią unikatowy i niezwykle malowniczy brzeg morski jednego z najpopularniejszych turystycznie obszarów Polski. Patrząc natomiast pod szerszym kątem na ochronę brzegów, wzmocniliśmy także naturalną osłonę Portu Gdynia i części Zatoki Gdańskiej - powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Podczas wykonywanych prac zbudowano 135 ostróg na odcinku 12 km od Władysławowa do Kuźnicy. Celem budowy tego systemu było zabezpieczenie brzegu Półwyspu Helskiego przed działaniem morza. Ostrogi są jednym z elementów ochrony brzegu, kombinacją drewnianych pali, chroniących brzeg przed wypłukiwaniem. Zostały zaprojektowane w taki sposób, który ma spowolnić zjawisko erozji.

- Wykonane prace obejmowały rozbiórkę, poprzez wyrywanie i utylizację, 12 184 istniejących pali drewnianych, stanowiących konstrukcję 110 starych, istniejących ostróg brzegowych. Wykonano również 135 nowych ostróg o długości 100 m każda w około stumetrowym rozstawie. Składają się one z pali z tworzywa, pochodzącego z recyclingu, w części lądowej o średnicy 25 cm i długości 4,0 m. Tych pali jest łącznie 4 320 szt. Zastosowano również nieodżywicznione pale drewniane o średnicy 25-34 cm o długości od 5,5 m w początkowej fazie do 11  m w części końcowej ostrogi w ilości 26 721. Łącznie pogrążono 31 041 pali – podkreślił Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża z Urzędu Morskiego w Gdyni Robert Mokrzycki.


Odbudowa umocnienia brzegu w Kuźnicy na długości około 500 metrów była konieczna z uwagi na uszkodzenia sztormowe w istniejącym obiekcie. Dotyczyła umocnienia pomiędzy wejściami nr 32 i 34 oraz fragmentu odsłoniętej opaski na odcinku ok. 100 m w kierunku wejścia nr 31. Obudowę umocnienia brzegu wykonano przy użyciu kamieni łamanych, które utworzyły kamienną skarpę. Dodatkowo, w ramach Programu ochrony brzegów morskich, odbudowano zejścia na plażę  nr 32 i 33, a w sąsiedztwie budowli wjazd technologiczny nr 34. Wartość umowy na wykonanie opaski to 5,8 mln. zł.

- W styczniu 2019 roku sztorm uszkodził istniejącą, około 30-letnią opaskę gabionową, w szczególności kosze, które zostały zdeformowane. Ponadto, na odcinku pomiędzy wejściami 32 i 34 została zabrana część plaży, aż do podnóża wydmy. W latach 2019-2020 na tym odcinku przeprowadzono sztuczne zasilanie w ilości około 100 m3/mb brzegu oraz odbudowano zespół ostróg. Odbudowa opaski polegała na wykonaniu wykopów oraz narzutu z kamieni łamanych. Rzędna korony opaski wynosi 3 m n.p.m., rzędna podstawy konstrukcji -0,70 m n.p.m., natomiast jej szerokość to około 19 m. Konstrukcja została przykryta refulatem oraz zabezpieczona zabiegami biotechnicznymi służb Urzędu Morskiego w Gdyni, co pozwoliło na utworzenie wału wydmowego – powiedział Kierownik Obwodu Ochrony Wybrzeża Rozewie z Urzędu Morskiego w Gdyni Mariusz Kopiński.

Pod koniec grudnia 2021 roku Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z Instytutem Budownictwa Wodnego PAN na wykonywanie monitoringu i modelowania matematycznego procesów hydro i litodynamicznych wokół Półwyspu Helskiego. W jej ramach wykonano pomiary falowania, prądów, poziomów wody oraz przebudowy dna i brzegu morskiego w kilku reprezentatywnych obszarach Półwyspu.

- To bardzo ważne dla przyszłych inwestycji ochronnych w tym rejonie. Wiedza pozyskana w ramach tego zadania da nam obraz tego, jak brzeg się zmienia, jak działają stosowane przez nas zabezpieczenia. Oczywiście „pracę” brzegu obserwujemy na bieżąco, ale niestety najbardziej jest ona widoczna przy szacowaniu strat sztormowych. Dane z monitoringu posłużą nam do skuteczniejszego zapobiegania i spowalniania oddziaływania sił natury na brzeg morski, będą również wykorzystywane do aktualizacji map zagrożeń powodziowych – stwierdzała zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Technicznych Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.


Rejestrowane dane będą służyć walidacji i kalibracji modeli numerycznych, które umożliwią predykcję kluczowych procesów, zachodzących w rejonie Półwyspu Helskiego. Prowadzone prace pozwalają  na określenie w sposób jakościowy i ilościowy stopnia zagrożenia Półwyspu Helskiego erozją brzegu oraz powodzią od strony wód morskich. Ostatecznym efektem projektu będzie opracowanie nowej strategii ochrony brzegów w kontekście obserwowanych zmian klimatu i narastającej antropopresji. Realizacja umowy pozwoli otworzyć drzwi do tzw. „ochrony brzegów 2.0”, a więc zarządzania strefą brzegową przy uwzględnieniu potrzeb środowiska naturalnego, wyzwań klimatycznych, zagrożeń erozyjnych i powodziowych przy pomocy nowoczesnych metod pomiarowych, modelowania matematycznego i nowych technologii w budownictwie.

Zadanie zostało podzielone na cztery etapy, czyli wdrożenie systemu pomiarowego, systemu gromadzenia i udostępniania danych, systemu modelowania i przetwarzania danych oraz utrzymanie całego systemu. Pierwsze trzy etapy zostały zrealizowane w ramach projektu „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. Czwarty etap będzie realizowany z programu ochrony brzegów morskich w ramach zadania „Monitoring brzegu. Badania dotyczące ustalenia aktualnego stanu brzegu morskiego”. Efektem tego wartego ok. 7 mln zł zadania jest platforma z aktualnym monitoringiem hydrodynamicznym w rejonie Półwyspu Helskiego, na której dostępne są między innymi aktualne prędkości wiatru, wysokość fali, prędkości prądów morskich: https://polskibrzeg.ibwpan.gda.pl/

Ostatnim elementem projektu, niemniej ważnym, było wyposażenie służb ochrony wybrzeża w specjalistyczny sprzęt, niezbędny do sprawnego i wydajnego wykonywania zadań ochronnych na brzegu morskim. W jego ramach zakupiono za kwotę prawie 4 mln zł samochody terenowe i dostawcze typu VAN, ciągniki rolnicze, przyczepy, ponton wodny z przyczepą, quad, samochód ciężarowy, koparko-ładowarkę, forwarder z żurawiem oraz koparkę łańcuchową.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.